Hoofdmenu

Elektrische auto MIA & VAMIL

Gestart door jbourgui, 05 februari, 2011, 12:12:32

Vorige topic - Volgende topic

jbourgui

Besten,

Ik ben van plan een volledig elektrische auto (0% emissie) aan te schaffen en de MIA & VAMIL toe te passen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Zowel met de inhoud van de regelingen als de toepassing. Zijn er andere regelingen van toepassing?

Registreer je deze regelingen bij moment van aanschaf van de auto in Acumulus? Of pas bij aangifte inkomsten belasting?

Ik heb een eenmanszaak, ZZP-er.

Groet en dank,

Jan-Paul Bourguignon
www.personeelswerken.nl

Bert-Jan

Ik ga eens kijken.

Ik heb wel een eigenwijze opmerking vooraf. Nul-emissie klinkt erg goed, maar waar komt die stroom vandaan? Uit de centrale en die heeft wel emissie.  :(
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Heb even gegoogled:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/investeringsregelingen/investeringsregelingen-03.html

Je dient een aanvraag in en tegelijkertijd verwerk je de regelingen in Acumulus.

Je mag de auto willekeurig afschrijven met maximaal 75% in het eerste jaar. Daarvoor zul je de boeking moeten aanpassen bij V&W en Activa.
Voorts mag je een extra fiscale aftrek invoeren (Bijzondere fiscale aftrek in Acumulus). Het is mij nog niet duidelijk welk percentage wanneer geldt: 13,5, 27 of 36%.

Zodra je de aanvraag doet, zul je wel meer info krijgen.

Karen zal hier, denk ik, wel dieper in duiken.  :D
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Klopt Bert-Jan.

Hallo Jan-Paul,
ik kom hier later op terug.

Groet,
Karen

entjesbe

In dit kader heb ik een vraag over die VAMIL. In 2013 zou ik 75% van de investering mogen afschrijven, maar hoe zit het met die resterende 25%?
Ik heb een berekening gezien waarin die over 5 jaren gelijk verdeeld werd, waarbij het eerste deel ook nog eens op 2013 werd toegepast. Mag dat? En moet die overige 25% uberhaupt over 5 jaren verdeeld worden of mag je dit ook volledig in het tweede jaar stoppen?
Als dat laatste mag, mag je dan ook bijvoorbeeld 55% in 2013 en 45% in 2014 doen? Dit zou ideaal zijn om maximaal te profiteren van de 52% belastingschijf.

jbourgui

Zijn er al ZZP-ers die ervaring hebben met toepassen van de MIA & VAMIL?. Mijn vraag is nog actueel. De auto kent een lange levertijd... Een rekenvoorbeeld zou zeer welkom zijn bij een inkomen van 60.000 per jaar. Alvast dank

patrick@dkc

Hier bijvoorbeeld:

http://www.toyota.nl/pages/plug-in-voordeel.tmex
op opel site staat ook zoiets.

En hier misschien nog wat info
http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/

Je zult het altijd voor de eigen situatie moeten aanpassen, echt goede rekenvoorbeelden ben ik nog niet tegengekomen. Wellicht gewoon interesse tonen bij Toyota en rekenmodel opvragen...

Belangrijk is dus dat er fiscale winst is. Een inkomen van € 60 k per jaar zegt niet zoveel. Als het je fiscale winst is kun je dit flink naar beneden halen. Het zal bij deze regeling ook wel zijn dat als je in de min duikt je er geen of slechts deels gebruik van kunt maken.
Er zit ook een limiet aan de Mia/Vamil, maar die is voor de totale regeling!! Als je later in het jaar komt heb je kans dat je naast het net vist. Het gaat namelijk niet alleen om auto\'s maar ook om hele grote zaken waar in één keer tonnen doorheen gaan.

T@xpatise

Eerste jaar mag je maximaal 75% vervroegd afschrijven. Het restant (minimaal 25%) wordt verdeeld over de normale 5 jaren, inclusief jaar van aanschaf. Dus als auto is gekocht op 1/3/2013 bedraagt de afschrijving in 2013 maximaal 79,17%: 75% + 10/12*5%.
Vervroegd afschrijven is alleen dan zinvol als in de komende 5 jaren het van toepassing zijnde inkomstenbelastingtarief lager is of even hoog.
Let op!
In jaren van toepassing van de VAMIL-regeling is de MKB-winstvrijstelling in absolute zin lager en is de jaarruimte (voor lijfrenteaftrek) voor het daaropvolgende jaar substantieel kleiner.
Als het inkomen door toepassing van de VAMIL-regeling éénmalig erg laag wordt, zou de middelingsregeling kunnen resulteren in een extra belastingteruggaaf.
Goed kunnen (fiscaal) rekenen is vooruitzien!
Groet,
Jan Coopmans
zelfstandig belastingadviseur

jbourgui

Bedankt voor de reacties. Mochten collega's nog rekenmodellen hebben dan graag.

Groet en dank,

Jan-Paul :|

entjesbe

T@xpatise schreef: In jaren van toepassing van de VAMIL-regeling is de MKB-winstvrijstelling in absolute zin lager

Kun je dit toelichten?

Rob de Vries

Citaat van: jbourgui op 17 mei, 2013, 10:42:07
Bedankt voor de reacties. Mochten collega's nog rekenmodellen hebben dan graag.
Ik heb er een gevonden!
Voor de grap ingevuld voor twee situaties (op mij en mijn vriendin van toepassing). Andere voorbeelden staan gehide, link naar de auteur (Hoekstra) onderaan. Wat nog ontbreekt is een opsplitsing in de energiekosten specifiek voor hybride wagens, verder is de berekening vrij compleet.

  • Toyota Prius Plug-in hybride, meest luxe versie zonder korting (€47500), 40.000 km per jaar, zzp situatie
  • Fiat Panda, aanbiedingsauto (€8500), 10.000 km per jaar, loondienst (geen aftrek en regelingen)

Integrale maandkosten inclusief afschrijving, km kosten en alles over 5 jaar: de Prius is 20% goedkoper. Als de Prius dus maar 10.000 per jaar zou rijden of de Panda 40.000 is dat verschil natuurlijk veel groter.

Es

Citaat van: entjesbe op 17 mei, 2013, 13:03:30
T@xpatise schreef: In jaren van toepassing van de VAMIL-regeling is de MKB-winstvrijstelling in absolute zin lager

Kun je dit toelichten?

Ik ben wat laat met reageren, maar wellicht wil je het antwoord op deze vraag nog weten:

Als je de VAMIL-regeling toepast, schrijf je waarschijnlijk in het eerste jaar 75% van het geinvesteerde bedrag af. Hierdoor is je winst lager en dus is de MKB-winstvrijstelling in dat jaar ook lager.

Es

Ik heb ook even gegoogled op electrische auto's....

Zie hier voor een goede link, met makkelijk leesbare info plus een verwijzing naar een Excel-bestand met praktische voorbeelden van de meest voorkomende electrische auto's.
Hier staan situaties in voor eenmanszaken en per 31 juli 2013 is dit uitgebreid met voorbeelden voor BV's. Handig voor de geinteresseerde DGA's die ook van Acumulus gebruik maken  ;)

http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/

ehrhorn

Hoe kan ik het beste een elektrische auto boeken binnen acumulus? Komt deze ook naar voren bij het berekenen van de fiscale voordelen bij het fiscaal overzicht (KIA, MIA en VAMIL)?

Alvast bedankt,

Sascha

patrick@dkc

Ik ben mijn Prius plugin nu aan het boeken. De auto schrijf je dus af over 5 jaar. Hoe je dat moet wijzigen in de boeking is niet zo lastig, maar als ik in de boeking aangeef, afschrijving over 5 jaar en ik zie in het V&W tabblad 6 regels verschijnen, klopt dat? Of had ik bij het inboeken onder "dit is een investering met een afschrijving over meerdere jaren" 4 jaar moeten kiezen (zoals het hieronder naar mijn idee ook vermeld staat). Dus 2013 is jaar 1, 2014 jaar 2, 2015 jaar 3, 2016 jaar 4 en 2017 jaar 5.



Citaat van: T@xpatise op 11 februari, 2013, 18:07:17
Eerste jaar mag je maximaal 75% vervroegd afschrijven. Het restant (minimaal 25%) wordt verdeeld over de normale 5 jaren, inclusief jaar van aanschaf. Dus als auto is gekocht op 1/3/2013 bedraagt de afschrijving in 2013 maximaal 79,17%: 75% + 10/12*5%.
Vervroegd afschrijven is alleen dan zinvol als in de komende 5 jaren het van toepassing zijnde inkomstenbelastingtarief lager is of even hoog.
Let op!


Es

Er verschijnen 6 regels omdat de eerste afschrijving vaak een gedeelte van een jaar beslaat, bijvoorbeeld aankoop op 01-07 is een half jaar afschrijving in dat kalenderjaar.
Daarna vier volledige jaren afschrijving en de zesde regel is voor wederom een half jaar afschrijving (tesamen met regel 1 is dit dan een heel jaar afschrijving  ;))

patrick@dkc

Hoi Esther,

Bedankt weer. Logisch eigenlijk want ik zie ook direct de verdeling die voor dit jaar geldt.

Groet,

Patrick

jbourgui

Daar ben ik weer ;)

Veel werk in 2013 levert ook veel geld op en dus overweg ik de aanschaf van een elektrische auto. Om zodoende de fiscale voordelen bij aanschaf te kunnen genieten middels KIA, MIA en VAMIL.

Dit jaar zijn de KIA, MIA VAMIL nog van toepassing en is de bijtelling 0%. Vanaf 1 januari 2014 veranderen deze mogelijkheden investeringen en afschrijvingsmogelikheden en wordt de bijtelling 4% voor een puur elektrische auto.


De betreffende auto zal pas in 2014 geleverd worden en ik vraag mij af of ik reeds in 2013 van de verschillende regelingen gebruik kan maken . Dit om maximaal fiscaal voordeel te halen in 2013 waar ik relatief veel in de 52% verdien.


Het plan is al volgt.

December 2013 de koopovereenkomst tekenen en helft aanschafprijs aanbetalen. In april 2014 wordt de auto geleverd, op naam gesteld, en dan de restbetaling doen.
Kan ik dan in 2013 van de KIA, MIA en VAMIL gebruik maken? Dus investeringsaftrek toepassen en versneld afschrijven over 2013?

De bijtelling zal 4% worden want dat gaat in bij op kenteken zetten van de auto.

Alvast dank voor jullie reactie.

patrick@dkc

Volgens mij is het dus zo dat je een aanvraag voor de VAMIL kunt doen zodra je een bestelling geplaatst hebt (heb ik ook zo gedaan en is goedgekeurd, overigens heb ik de auto al). De VAMIL hoef je niet in één keer toe te passen in bijvoorbeeld 2013, dit kun je verschuiven. De KIA is de vraag maar of je daar nog wat mee kunt (gaan ze ook aan rommelen), de MIA wordt in 2014 sowieso getopt. Volgens mij geldt voor deze twee laatste regeling iig dat de auto op naam moet staan.

Kijk even via deze link wat er gaat veranderen (is iig link naar de juiste website).

http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/

Verder voor wat betreft de VAMIL:
http://www.agentschapnl.nl/subsidies-regelingen/miavamil

Daar staat duidelijk dat als je alleen al mondeling opdracht hebt gegeven je de aanvraag kunt indienen. Zo snel mogelijk doen dus (er zit geen jaarlimiet meer op gelukkig, was vroeger wel zo dan kon de pot bijvoorbeeld in oktober leeg zijn). Overigens verloopt aanvraag MIA via dezelfde weg, ik zou het even checken of je hier nog wat mee kunt.

Wat betreft KIA weten de dames hier op het forum vast wel een antwoord (het lijkt mij dat je volledig betaald moet hebben om in aanmerking te komen dit jaar).

Groet,

Patrick

jbourgui