Hoofdmenu

Afschrijvingen opnieuw berekenen

Gestart door Bert-Jan, 07 februari, 2011, 10:13:33

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Het is nu eenvoudiger om een investering aan te passen en de verschillende afschrijvingen op elkaar af te stemmen.

Klik in de boeking op het tabblad V&W of Activa en daarna op de nieuwe knop:

Hulpscherm om afschrijvingen opnieuw te berekenen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

RommenPhoto

Dit jaar heb ik enkele investeringen geboekt en afgeschreven over meerdere jaren echter ben ik nog in eerste 3 jaar na de start van mijn onderneming.

Hoe pas ik deze boekingen aan naar een directe afschrijving?

Annalies Janssens

Open de boeking, kies voor tabbald v&w, hulpscherm afschrijvingen berekenen.
Kies voor aantal jaren 1
Je kunt dan de volledige afschrijving op het eerste jaar zetten.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

RommenPhoto

Citaat van: Annalies Janssens op 02 december, 2014, 09:59:55
Open de boeking, kies voor tabbald v&w, hulpscherm afschrijvingen berekenen.
Kies voor aantal jaren 1
Je kunt dan de volledige afschrijving op het eerste jaar zetten.

Bedankt voor de snelle reactie!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Con

Hoi Bert-Jan en anderen

Ik heb een jaar langer doorgereden met mijn auto -oorzaak was dat de zaken niet zo goed gingen dat een nieuwe auto aangeschaft mocht worden van de Thuis-baas-

Dus extra afschrijving is een logische kostenpost, die heb ik dus handmatig bijgesteld. Deze afschrijving is gelijkwaardig de afschrijvingen van de voorgaande jaren en de restwaarde is nu nul.

Vraag:
Mag ik nu de auto (voor zijn restwaarde=0) volgend jaar op naam van mijn vrouw zetten en dan als privé-auto laten meetellen en mijn kilometers daarover vergoeden?

voor stedenbouwkundig advies:    www.CZTadvies.nl

SKYB Yvette

Hi,

Dat mag eventueel.
Maar je zult de auto zakelijk tegen de gebruikelijke marktwaarde aan jezelf privé moeten verkopen. Het verschil tussen de boekwaarde en de verkoopwaarde vormt namelijk een zakelijke winst/verlies en daar ben je dus wel belasting over verschuldigd. Leuker kan ik het helaas niet maken  :(
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Es

Let op:

Een auto die eenmaal als zakelijk is aangemerkt voor de IB kan niet meer zomaar overgezet worden naar prive, dat kan alleen nog in bepaalde uitzonderlijke gevallen. Je zult dus bij aanschaf of in elk geval in het jaar van aanschaf beslissen of je een auto zakelijk of prive gaat aanmerken. Als je eenmaal IB aangifte gedaan hebt of eigenlijk als je IB aangifte definitief is vastgesteld dan kun je je keuze niet meer wijzigen.

Een uitzonderlijk geval is als je minder dan 10% zakelijke kilometers gaat maken. De auto valt dan automatisch naar privevermogen.

SKYB Yvette

Hi,

Klopt als een bus Esther. Wellicht had ik duidelijker moeten zijn

Het is mogelijk te verkopen en kilometers te declareren als de vrouw het als 2e auto aanschaft en deze dan uitsluitend privé gebruikt. En er dient ook sprake te zijn van een andere/nieuwe auto in het gezin. De kilometers van die andere auto kunnen dan wel worden vergoed. Maar inderdaad niet de kilometers die zakelijk gereden worden met de (oude zakelijke) auto van de vrouw.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126