Hoofdmenu

Vrijgesteld van BTW

Gestart door Bert-Jan, 14 februari, 2011, 00:42:02

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Het is nu mogelijk om bij uitgaande en ontvangen facturen te kiezen voor BTW-vrijgesteld in plaats van 0%.

Dit is gemaakt op verzoek van klanten die zowel BTW-belaste als vrijgestelde producten en/of diensten leveren.

Voor klanten die uitsluitend BTW-vrijgestelde producten/diensten leveren, maakt het niet uit of zij 0% of BTW-vrij selecteren omdat zij geen BTW-aangifte doen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Maartenvb

Fijn! Is voor ons relevant!

mhawiegeri

Hallo,

Wat is precies het verschil tussen BTW 0% en BTW-vrijgesteld voor mij als afnemer?

Ik wil het graag weten voor de volgende situatie:
Ik heb een tijd geleden iets gekocht in een winkel voor ons bedrijf en ik kreeg hier een standaard bonnetje van. Nu ben ik er later achter gekomen dat je alleen de BTW van een aankoop in een winkel terug kan vragen als de bon op naam staat en dat staat het helaas niet. Ik kan de BTW dus niet terug vragen.
Wat ik wel mag doen is de aankoop als kosten opgeven voor de winstberekening. Hoe boek ik dit nu? Ik dacht ik vul het formulier \'Nieuwe uitgave\' in acumulus in maar ik twijfel of ik BTW 0% of BTW-vrijgesteld moet invullen. Wat is de goede keuze?
En geldt dit ook voor uitgaven als de jaarlijkse bijdrage voor de KvK en \'overzicht zakelijke rekening\' van de ING? Bij deze twee staat namelijk helemaal niks van BTW bij, ook niet dat het BTW-vrijgesteld is.

Vast bedankt!

Bert-Jan

Bij een gewone Nederlandse factuur maakt het in jouw geval niet uit of je kiest voor 0% of BTW-vrij. Er wordt per saldo niets als voorbelasting afgetrokken.

0% geldt eigenlijk alleen voor import van goederen buiten de EU. Wanneer je kiest voor een andere optie dan een gewone factuur, wordt automatisch 19% geboekt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

mhawiegeri