Hoofdmenu

Teruggave belasting inboeken

Gestart door Totalskin, 02 maart, 2011, 19:54:07

Vorige topic - Volgende topic

Totalskin

In 2010 heb ik inkomstenbelasting terugontvangen. ( ik werk zowel 3 dagen voor een baas als zelfstandig) Hoe boek ik dit bedrag? Kan ik dit bedrag geheel prive zien of moet ik het hele bedrag inboeken op de zaak.  Daarnaast vraagt de belastingdienst om het fiscaal ondernemingsvermogen aan het begin van het jaar. Wat is dat? Is dat de waarde van de voorraad en de saldi op rekening en in kas?

met vriendelijke groet,

Ingrid Hendriks
Schoonheidssalon Totalskin :)

Karen Töning

Betaalde of ontvangen Inkomstenbelasting is een priveboeking.

Het ondernemingsvermogen aan het begin van het boekjaar is doorgaans hetzelfde als het ondernemingsvermogen aan het eind van het voorgaande boekjaar. Dit bedrag kun je vinden op de jaarrekening of op de aangifte IB van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de nieuwe aangifte IB wordt gedaan.
Het ondernemingsvermogen is het eigen vermogen inclusief de FOR.

Indien er geen sprake is van een onderneming in het voorgaande jaar, dan zet je het ondernemingsvermogen aan het begin van het boekjaar op 0.

Talent2Support

Beste Karin,
Kun je dit toelichten? Betaalde inkomstenbelasting is een prive boeking?
Ik ga voor 2010 aangifte doen samen met mijn partner. Hier zal een te betalen bedrag uit komen van ons gezamenlijk. Vermoedelijk gebruik ik hiervoor de inkomsten uit mijn onderneming. Boek ik dit dan af als een prive boeking of kan ik de belasting ook gewoon betalen vanaf mijn zakelijk rekening? Kortom ik zou hier nog wel iets meer uitleg over willen.
Alvast dank.
Ingrid

Karen Töning

Citaat van: Talent2SupportBeste Karin,
Kun je dit toelichten? Betaalde inkomstenbelasting is een prive boeking?
Ik ga voor 2010 aangifte doen samen met mijn partner. Hier zal een te betalen bedrag uit komen van ons gezamenlijk. Vermoedelijk gebruik ik hiervoor de inkomsten uit mijn onderneming. Boek ik dit dan af als een prive boeking of kan ik de belasting ook gewoon betalen vanaf mijn zakelijk rekening? Kortom ik zou hier nog wel iets meer uitleg over willen.
Alvast dank.
Ingrid

Betaalde inkomstenbelasting mag je niet als zakelijke kosten opvoeren. Dit is prive.

Als je de inkomstenbeasting wilt betalen van je zakelijke rekening, dan maak je in Acumulus een priveboeking - Uitgave (AF) - selecteer je zakelijke rekening.