Hoofdmenu

aanmelding belastingdienst

Gestart door andre van overbeek, 28 maart, 2011, 22:00:26

Vorige topic - Volgende topic

andre van overbeek

Hallo allemaal,
ik heb me op 18 -03 aangemeld als ondernemer bij de belasting en heb dat tijdens inschrijving KvK gedaan, nu heb ik nog steeds geen bevestiging of inlog codes ontvangen moet ik nog af wachten of even bellen met de heren of dames van de belastingdienst?
mijn voorlopige BTW nummer heb ik nogsteeds

Bert-Jan

Dat is nog redelijk recent.

Je zult op een gegeven moment een brief krijgen waarin de belastingdienst aangeeft of zij jou als ondernemer ziet. Het kan ook zijn dat iemand van de belastingdienst bij je komt praten om e.e.a. uit te leggen en te bepalen of je ondernemer bent of niet.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

ik heb ingevuld dat ik afhankelijk ben van de winst uit de onderneming, alleen werk ik op dit moment nog in loondienst ik stop daarmee zodra ik mijn eerste opdrachtgever heb gevonden.
is het anders verstandig , met het oog op het toelaten van de belasting van mij als ondernemer dat ik direc ontslag neem en zo ja hoe moet ik dan in mijn inkomsten voorzien want ik verwact nog niet stel op sprong cliƫnten. hoewel ik er wel druk mee bezig ben.
wat is je advies in deze?

Bert-Jan

Ik zou mijn baan maar niet zomaar opzeggen. Je krijgt dan geen WW en dan heb je niets.

Als je een baan hebt en nog geen klanten, dan is de kans groot dat je in eerste instantie niet wordt aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting IB. Mogelijk wel voor de BTW.

Dat lijkt mij geen probleem. Zorg eerst dat je klanten hebt en omzet gaat maken. Dan kun je altijd nog een brief schrijven naar de belastingdienst waarin je aangeeft dat je wel ondernemer bent (geworden).

Als het drukker wordt, lever je uren in bij je baan als dat kan. Als dat niet kan, zul je een keer in het diepe moeten springen.

Daar is nu nog geen sprake van, lijkt mij.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

maar moet ik dan wel elk kwartaal aangifte doen BTW aangifte of niet en hoe zit dat dan met het eventueel aanvragen van een VAR verklaring?

Bert-Jan

Ik denk dat de belastingdienst hier nog wel iets over gaat zeggen. Je hebt codes nodig om in te loggen op de site van de belastingdienst zodat je aangifte kan doen.

De enige var waar men wat aan heeft, is de var wuo (winst uit onderneming) maar als je nog geen klanten hebt, wordt dat lastig.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)