Hoofdmenu

Laatste vraag Inkomstenbelasting

Gestart door yoeristaal, 29 maart, 2011, 22:00:30

Vorige topic - Volgende topic

yoeristaal

Heel 2010 heb ik gewerkt als ZZPer.
In januari 2010 een KVK nummer aangevraagd, vier keer netjes BTW afgedragen.
De omzet: ongeveer 4000 euro.
Uitgaven: ongeveer 1000 euro.

Ik heb de optie \"download gegevens van de Belastingdienst\" gebruikt, omdat ze mijn gegevens al hebben.

Wat ik mij nu afvraag, na alles ingevuld te hebben, staat er nu op mijn aangifte OVERAL een 0.
Premies 0, inkomsten 0, totaal 0.

Nergens op het aangifteformulier ben ik iets tegengekomen over mijn inkomsten.
Ik ben niet in loondienst geweest, maar heb dus wel zo\'n 4000 euro verdiend als ZZPer.
Waar vul ik dit in? Of klopt het zo?

Jeroen Eektimmerman

volgens mij kun je als zzp\'r niet de \"standaard\" aangifte gebruiken
je moet de aangifte voor ondernemers downloaden en dan alles zelfinvullen...


gr
Jeroen Eektimmerman
Eek Installatietechniek

Karen Töning

Citaat van: yoeristaalHeel 2010 heb ik gewerkt als ZZPer.
In januari 2010 een KVK nummer aangevraagd, vier keer netjes BTW afgedragen.
De omzet: ongeveer 4000 euro.
Uitgaven: ongeveer 1000 euro.

Ik heb de optie \"download gegevens van de Belastingdienst\" gebruikt, omdat ze mijn gegevens al hebben.

Wat ik mij nu afvraag, na alles ingevuld te hebben, staat er nu op mijn aangifte OVERAL een 0.
Premies 0, inkomsten 0, totaal 0.

Nergens op het aangifteformulier ben ik iets tegengekomen over mijn inkomsten.
Ik ben niet in loondienst geweest, maar heb dus wel zo\'n 4000 euro verdiend als ZZPer.
Waar vul ik dit in? Of klopt het zo?


Heb je van de belastingdienst een uitnodiging gekregen om aangifte IB te doen voor ondernemers, die voor je klaar staat op het beveiligde gedeelte van de belastingdienstsite? Of om een aangifte IB te doen voor particulieren die je van de gewone site van de belastingdienst kunt downloaden? Dit is namelijk een groot belangrijk verschil.

yoeristaal

Ik weet helaas niet welke versie dit is.
Ik heb de volgende mail ontvangen:

CiteerUw aangifte inkomstenbelasting indienen.

U moet uw aangifte inkomstenbelasting voor het sofinummer ********* over het jaar 2010 indienen.

U kunt uw aangifte inkomstenbelasting op de volgende manieren elektronisch indienen:
- via de internetsite van de Belastingdienst. Log in op het beveiligde gedeelte van de internetsite en download de aangifte inkomstenbelasting. Vul uw aangifte inkomstenbelasting in en verzend deze.
- met aangifte- of administratiesoftware. U kunt dit zelf doen of u kunt dit laten  verzorgen door uw belastingconsulent.

Uw aangifte inkomstenbelasting moet uiterlijk 01-04-2011 binnen zijn bij de Belastingdienst. Met de aangifte inkomstenbelasting doet u ook aangifte voor premie volksverzekeringen en voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Als u uitstel wilt, moet u hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij het belastingkantoor waaronder u valt. Als u uw aangifte laat verzorgen door een belastingconsulent die bij de Belastingdienst geregistreerd is, dan kan deze gebruikmaken van de Uitstelregeling belastingconsulenten.

Als u in het vervolg geen berichten meer wilt ontvangen dat een aangifte of opgaaf voor u klaarstaat, dan kunt u dit aangeven via de link \'Gebruikersinstellingen\' nadat u bent ingelogd op het beveiligde gedeelte op de internetsite.

Dit is een automatisch e-mailbericht. Heeft u vragen, neem dan contact op met de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon is bereikbaar op werkdagen van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Kijk voor meer informatie over elektronisch aangeven op www.belastingdienst.nl. Kies \'Zakelijk\' en vervolgens \'Aangifte doen, belastingen en premies betalen\'.



------------------------------------------------------------------------
De Belastingdienst gebruikt e-mail niet voor de uitwisseling van
vertrouwelijke informatie met de burger of voor de bekendmaking
van beslissingen. De Belastingdienst hanteert conventies voor het
gebruik van e-mail. Deze zijn te vinden op www.belastingdienst.nl.

Omdat ik niet in loondienst heb gewerkt, valt daar niets in te vullen. En ik kan wel \"resultaat uit overige werkzaamheden\" opschrijven als freelancer, maar ik heb niet voor niets een inschrijving bij de KVK? Ik heb wel netjes omzetbelastingen ingediend elk kwartaal.

brambring

Er zijn diverse smaken \'ondernemer\': ingeschreven bij de kvk, btw-plichtig en fiscaal ondernemer. Voor het laatste moet je voldoen aan een reeks eisen die staan op de site vermeld. Dan doe je verplicht aangifte via een apart programma voor ondernemers. Inschrijving bij de KVK noch BTW-plicht maken je ondernemer met bijbehorende fiscale voordelen.

Als particulier geef je de winst ( inkomsten - uitgaven alles ex-btw) op als \'overige inkomsten\', je ontvangt dan een naheffing. Als je volledige inkomsten maar 3000 euro waren zal er netto niet zo veel betaald hoeven worden.

je BTW zal wellicht onder de drempel van de kleine ondernemersregeling vallen, die kun je dan terugkrijgen, moet je wel weer als inkomnsten opgeven.

Karen Töning

Citaat van: yoeristaalIk weet helaas niet welke versie dit is.
Ik heb de volgende mail ontvangen:

CiteerUw aangifte inkomstenbelasting indienen.

U moet uw aangifte inkomstenbelasting voor het sofinummer ********* over het jaar 2010 indienen.

U kunt uw aangifte inkomstenbelasting op de volgende manieren elektronisch indienen:
- via de internetsite van de Belastingdienst. Log in op het beveiligde gedeelte van de internetsite en download de aangifte inkomstenbelasting. Vul uw aangifte inkomstenbelasting in en verzend deze.
- met aangifte- of administratiesoftware. U kunt dit zelf doen of u kunt dit laten  verzorgen door uw belastingconsulent.

Uw aangifte inkomstenbelasting moet uiterlijk 01-04-2011 binnen zijn bij de Belastingdienst. Met de aangifte inkomstenbelasting doet u ook aangifte voor premie volksverzekeringen en voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Als u uitstel wilt, moet u hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij het belastingkantoor waaronder u valt. Als u uw aangifte laat verzorgen door een belastingconsulent die bij de Belastingdienst geregistreerd is, dan kan deze gebruikmaken van de Uitstelregeling belastingconsulenten.

Als u in het vervolg geen berichten meer wilt ontvangen dat een aangifte of opgaaf voor u klaarstaat, dan kunt u dit aangeven via de link \'Gebruikersinstellingen\' nadat u bent ingelogd op het beveiligde gedeelte op de internetsite.

Dit is een automatisch e-mailbericht. Heeft u vragen, neem dan contact op met de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon is bereikbaar op werkdagen van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Kijk voor meer informatie over elektronisch aangeven op www.belastingdienst.nl. Kies \'Zakelijk\' en vervolgens \'Aangifte doen, belastingen en premies betalen\'.



------------------------------------------------------------------------
De Belastingdienst gebruikt e-mail niet voor de uitwisseling van
vertrouwelijke informatie met de burger of voor de bekendmaking
van beslissingen. De Belastingdienst hanteert conventies voor het
gebruik van e-mail. Deze zijn te vinden op www.belastingdienst.nl.

Omdat ik niet in loondienst heb gewerkt, valt daar niets in te vullen. En ik kan wel \"resultaat uit overige werkzaamheden\" opschrijven als freelancer, maar ik heb niet voor niets een inschrijving bij de KVK? Ik heb wel netjes omzetbelastingen ingediend elk kwartaal.


Yoeri, zo te zien ziet de belastingdienst jou als ondernemer voor de IB. De aangifte IB moet je downloaden van het beveiligde deel van de belastingdienstsite. Om op het beveiligde deel te komen moet je het door de belastingdienst toegestuurde gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken. In het overzicht op deze beveiligde site staat de aangifte IB voor jou klaar.

De aangifte IB voor ondernemers bestaat uit 2 delen. Het eerste zakelijke deel en het 2e prive gedeelte. Bij Box 1 Werk en Woning overlapt het zakelijke deel een klein deel van het privegedeelte van de aangifte, namelijk de Prive onttrekkingen/-stortingen. In het zakelijke deel voer je je inkomsten en je uitgaven in aan de hand van de jaarrekening uit Acumulus. Hier komen ook nog een aantal andere vragen naar voren i.v.m. bijv. de ondernemersaftrek of, indien aanwezig, een zakelijke auto, afschrijvingen e.d. Zo kunnen er nog meer zakelijke opties zijn waar je mee te maken hebt gehad, die bij het zakelijke onderdeel thuishoren.
Je hebt sowieso wel recht op de MKB-vrijstelling. Deze wordt automatisch in het programma berekend en kun je zien in het overzicht aan het eind van de aangifte IB.
Vul de zakelijke inkomsten en uitgaven NIET in bij \"Inkomsten uit overige werkzaamheden\".

Als je hulp nodig hebt, mag je me bellen.

Vr.gr. KSB-boekhouden 06 - 20 780 153

yoeristaal

Bedankt voor de antwoorden!
Ik had inderdaad de aangifte IB voor particulieren gedownload..

Goede programma gedownload (voor ondernemers), alles ingevuld dankzij de export-functie van Acumulus, hartelijk dank daarvoor!
Wat me wel opviel, nadat ik allemaal hokjes en vakjes en informatie had ingevuld, kwam er een dikke E -10.000 over het geheel, waardoor ik 0 euro hoefde te betalen. Klopt dit?
Nogmaals:
de omzet: ongeveer 4000 euro.
Uitgaven: ongeveer 1000 euro.

Karen Töning

Citaat van: yoeristaalBedankt voor de antwoorden!
Ik had inderdaad de aangifte IB voor particulieren gedownload..

Goede programma gedownload (voor ondernemers), alles ingevuld dankzij de export-functie van Acumulus, hartelijk dank daarvoor!
Wat me wel opviel, nadat ik allemaal hokjes en vakjes en informatie had ingevuld, kwam er een dikke E -10.000 over het geheel, waardoor ik 0 euro hoefde te betalen. Klopt dit?
Nogmaals:
de omzet: ongeveer 4000 euro.
Uitgaven: ongeveer 1000 euro.

Dat kan. Waarschijnlijk heb je recht op de ondernemersaftrek. In het overzicht van de Aangifte IB kun je onderstreepte opties aanklikken, om te kijken hoe het totaal van de desbetreffende optie is opgebouwd.