Hoofdmenu

Deel omzet vrij van BTW en deel belast met 19%

Gestart door Connect werk, 07 april, 2011, 16:01:53

Vorige topic - Volgende topic

Connect werk

Beste forumleden,

Ik heb een kleine onderneming waarbij een deel van de omzet vrij gesteld is van BTW en een deel belast is.

Dit betekent dat ik ook naar evenredigheid de voorbelasting mag aftrekken, tenzij ik kan aantonen dat specifieke kosten zijn gemaakt voor belaste producten of diensten (dan zou ik het het gehele bedrag aan voorbelasting mogen aftrekken).

Nou heb ik bekeken hoe ik dit kan invoeren in Acumulus. Maar hoe ik het begrijp, geeft het invoerscherm slechts de mogelijkheid om een percentage prive en zakelijk aan te geven van de uitgaven. Maar dit gaat in mijn geval niet op, omdat de kosten wel geheel zakelijk zijn, maar de BTW slechts voor een deel mag worden terug gevraagd als voorbelasting.

Iemand een idee hoe ik dit goed kan opnemen in Acumulus?

Bij voorbaat dank  :)

Karen Töning

Een mogelijkheid is om de zakelijke uitgaven gewoon met BTW te boeken. Als je de aangifte OB indiend, kun je een schatting maken welk bedrag je als voorbelasting kunt aftrekken.

Connect werk

Dank Karen.

Het was toch handig geweest als er binnen acumulus een verschil werd gemaakt in percentage aftrekbare kosten en percentage aftrekbare btw. Dat de kosten wel 100% kunnen zijn ex btw en de btw voor bijvoorbeeld 30% als voorbelasting.

Het programma is immers bedoeld om het bijhouden van de administratie eenvoudig te maken. Als je zelf nog moet gaan schatten en doen en aan het eind van het jaar bij moet gaan werken om een suppletie in te dienen dan wordt het er niet eenvoudiger op natuurlijk  :rolleyes:

Maar ach, we doen het er maar mee  :)

Mariba

Citaat van: Karen TöningEen mogelijkheid is om de zakelijke uitgaven gewoon met BTW te boeken. Als je de aangifte OB indiend, kun je een schatting maken welk bedrag je als voorbelasting kunt aftrekken.

Dit advies is niet helemaal juist.

Bij BTW vrijgestelde omzet mag de betaalde BTW, bij specifiek voor deze omzet gedane uitgaven, wel worden afgetrokken van de winst (de Acumulus tekst in het gele attentieveld bij Nieuwe zakelijke uitgaven en in Help bij \"BTW betalen ontvangsten\" is verwarrend).
De voor deze omzet betaalde BTW kan uiteraard niet als voorbelasting worden verrekend.
Om dit goed te boeken kan je bij de ingave van de bedoelde uitgaven ingeven dat er geen BTW op van toepassing is (BTW-vrijgesteld) ook als er op de factuur wel BTW vermeld staat. Het totale bedrag incl. BTW wordt dan als bedrijfskosten geboekt. Er vindt geen boeking voorbelasting BTW plaats.

Helaas werkt het echter alleen maar goed als er of 100% vrijgestelde omzet is (alle uitgaven boeken met BTW-vrijgesteld) of als er een duidelijk onderscheid kan worden gemaakt tussen uitgaven bedoeld voor omzet met BTW en omzet vrijgesteld van BTW.

Bij uitgaven die zowel op omzet met BTW als op omzet vrijgesteld van BTW gericht zijn, mag de betaalde BTW gedeeltelijk, naar verhouding  van de omzetverdeling, worden verrekend als voorbelasting BTW. Het niet als voorbelasting af te trekken BTW deel mag dan als bedrijfskosten worden geboekt. Binnen Acumulus bestaat er echter geen mogelijkheid voor het toepassen van BTW op basis van een verdeelsleutel.

Een mogelijke oplossing is de (gemengde) uitgave op te splitsen in een deel gericht op BTW omzet en een deel gericht op BTW vrijgestelde omzet.  Helaas zal echter de omzetverhouding en dus de verdeelsleutel pas vaststaan aan het einde van het jaar en is goede boeking tussentijds niet mogelijk. Er is natuurlijk niets op tegen om tot het einde van het jaar, als de omzetverhouding vaststaat, te wachten met het boeken van gemengde uitgaven. Voor de IB is dit ok en voor de BTW aangifte is het ook geen bezwaar als voorheffingen pas in de laatste BTW aangifte worden verrekend.

Mariba

Citaat van: Mariba
Citaat van: Karen TöningEen mogelijkheid is om de zakelijke uitgaven gewoon met BTW te boeken. Als je de aangifte OB indiend, kun je een schatting maken welk bedrag je als voorbelasting kunt aftrekken.

Dit advies is niet helemaal juist.

Bij BTW vrijgestelde omzet mag de betaalde BTW, bij specifiek voor deze omzet gedane uitgaven, wel worden afgetrokken van de winst (de Acumulus tekst in het gele attentieveld bij Nieuwe zakelijke uitgaven en in Help bij \"BTW betalen ontvangsten\" is verwarrend).
De voor deze omzet betaalde BTW kan uiteraard niet als voorbelasting worden verrekend.
Om dit goed te boeken kan je bij de ingave van de bedoelde uitgaven ingeven dat er geen BTW op van toepassing is (BTW-vrijgesteld) ook als er op de factuur wel BTW vermeld staat. Het totale bedrag incl. BTW wordt dan als bedrijfskosten geboekt. Er vindt geen boeking voorbelasting BTW plaats.

Helaas werkt het echter alleen maar goed als er of 100% vrijgestelde omzet is (alle uitgaven boeken met BTW-vrijgesteld) of als er een duidelijk onderscheid kan worden gemaakt tussen uitgaven bedoeld voor omzet met BTW en omzet vrijgesteld van BTW.

Bij uitgaven die zowel op omzet met BTW als op omzet vrijgesteld van BTW gericht zijn, mag de betaalde BTW gedeeltelijk, naar verhouding  van de omzetverdeling, worden verrekend als voorbelasting BTW. Het niet als voorbelasting af te trekken BTW deel mag dan als bedrijfskosten worden geboekt. Binnen Acumulus bestaat er echter geen mogelijkheid voor het toepassen van BTW op basis van een verdeelsleutel.

Een mogelijke oplossing is de (gemengde) uitgave op te splitsen in een deel gericht op BTW omzet en een deel gericht op BTW vrijgestelde omzet.  Helaas zal echter de omzetverhouding en dus de verdeelsleutel pas vaststaan aan het einde van het jaar en is goede boeking tussentijds niet mogelijk. Er is natuurlijk niets op tegen om tot het einde van het jaar, als de omzetverhouding vaststaat, te wachten met het boeken van gemengde uitgaven. Voor de IB is dit ok en voor de BTW aangifte is het ook geen bezwaar als voorheffingen pas in de laatste BTW aangifte worden verrekend.

Het uitgesteld boeken van facturen levert natuurlijk wel een probleem op t.a.v. de betalingen (uit kas of rekening) die dan immers (al voor het einde van het jaar) plaats vinden zonder dat er binnen Acumulus een factuur boeking is gedaan.

Een  oplossing hiervoor is de betaling op datum van de betaaldag te boeken als prive opname met vermelding van naam vd leverancier en het factuurnr. Hierdoor kan je gemakkelijk terug vinden welke facturen er nog moeten worden geboekt.

Als de inkomende factuur, aan het einde van het jaar, wanneer de omzetverhouding bekend is, wordt geboekt, opgesplitst naar een BTW plichtig en een BTW vrijgesteld deel, boek deze dan op de oorspronkelijke factuurdatum en zet de betaaldatum op de werkelijke betaaldatum.

Maak vervolgens een prive storting voor het totale factuurbedrag op datum van de werkelijke betaling en vermeld hierbij de naam vd leverancier en het factuurnr.