Hoofdmenu

factuur sturen naar stiefvader

Gestart door andre van overbeek, 08 april, 2011, 21:07:07

Vorige topic - Volgende topic

andre van overbeek

Beste Bertjan :D ,
ik heb werk verricht juridisch voor een testament van mijn schoonmoeder mijn schoon stiefvader ( die echter gescheiden is van mijn schoonmoeder dus derhalve geen familie is, die is langstlevende en moet dus alle verplichting betalen volgens het testament.
kan ik hem een rekening sturen voor alle juridische werkzaamheden die ik eb verricht in het aanschrijven van crediteuren van mijn schoonmoeder?

Bert-Jan

Ik ben geen expert in deze materie. Hoe kan de schoon-stiefvader langstlevende zijn indien hij is gescheiden van jouw schoonmoeder?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

omdat dit per testament is geregeld en deze nooit meer is aangepast.
ik vraag dus alleen of ik een factuur naar hem mag sturen voor de werkzaamheden die ik hier voor heb verricht. want zelf denk ik het van wel maar wil het graag zeker weten dat ik geen gemopper van de fiscus krijg

Bert-Jan

Ik ben bang dat ik hier geen uitsluitsel over kan geven.

Zover ik weet, is de langstlevende verplicht alle schulden uit de erfenis te voldoen. Hij kan wel het kindsdeel van de schulden doorberekenen aan de kinderen en dit in mindering brengen op de vordering die de kinderen op hem hebben (mits de kinderen niet onterft zijn d.m.v. bijvoorbeeld een tweetraps-testament).

Of je een factuur kan sturen, hangt er denk ik ook van af of er een overeenkomst met jou is aangegaan om diensten tegen vergoeding te leveren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

oké dank je wel, de overeenkomst is eerst gegeven door mijn zwager en mijn vrouw  zij wisten toen niet van het testament af. in het testament staat dat de kinderen niks kunnen eisen zolang de langstlevende leeft maar daaruit voortvloeiend dat hij dan voor alle kosten moet zorg dragen, dus ook de verplichtingen die de kinderen zijn aangegaan niet wetende dat het testament er was. de langstlevende zelf heeft in bijzijn van getuigen ook gezegd dat ik het moest regelen vandaar

Bert-Jan

Volgens mij wordt het kindsdeel nu automatisch een niet opeisbare vordering om de langstlevende te beschermen.

Ik weet niet of in jouw situatie sprake is van een zakelijke overeenkomst tot levering van een dienst. Je bent immers familie. De langstlevende zou kunnen stellen dat hij - toen hij jou vroeg e.e.a. te regelen - er niet vanuit ging dat het een opdracht was tot zakelijke levering.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

ten eerste, dit is tegenwoordig inderdaad zo maar dit testament is in 97 opgemaakt en valt dus nog onder het oude erfrecht.
ten tweede uit jouw verhaal begrijp ik dat ik het beste de factuur kan seponeren? want de laatste stelling is wel aannemelijk

Bert-Jan

Ik zou de factuur inderdaad niet versturen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

okee bedankt factuur is inmiddels verwijderd en verscheurd :D