Hoofdmenu

kiezen tussen factuur met of zonder logo

Gestart door Made by Dirk, 18 november, 2009, 22:37:57

Vorige topic - Volgende topic

Made by Dirk

Ik verstuur digitale facturen, met logo, maar ik verstuur ook gedrukte facturen op briefpapier met logo.

Hierdoor wil ik dus printen zonder logo, omdat deze er al op staat...

Misschien is het mogelijk om bijvoorbeeld in te stellen dat afdrukken gaat zonder logo, en e-mailen met logo?
Of bij het weergeven van de factuur er de volgende keuzes zijn:

1. word of pdf
2. met of zonder logo

Groeten,

Dirk Ontwerpt en Fotografeert

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Jos v.d. Voort v.d. Kleij

Daar heb ik er ook nog wel 1 voor:

Ik heb twee bedrijfsnamen: Ecoaches.nl en Dagaz Coaching. Eenmanszaak dus beiden op dezelfde KvK inschrijving. Toch zou ik wel met twee verschillende logo\'s willen kunnen factureren.

Is de MOD op de lijst uit te breiden met een dergelijk request? Dan gaat het dus over twee verschillende layouts op dezelfde administratie. Zelfde bankrekening etc. Klanten van Ecoaches verwachten geen rekening van Dagaz en omgekeerd.
Jos v.d. Voort v.d. Kleij
Beroepscoach en Arbeidsdeskundige
www.dagaz-coaching.nl

Bert-Jan

Oei, dat is wat lastiger. In welke stap selecteer je dan het juiste logo?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Jos v.d. Voort v.d. Kleij

Op het moment van het aanmaken van de factuur. Als je na de selectie het logo in het factuurinvoerscherm laat zien en duidelijk de geselecteerde bedrijfsnaam, dan is het maken van fouten bijna onmogelijk.

Als iemand maar 1 bedrijfsactiviteit heeft dan kun je bij het invoeren van facturen de selectiestap overslaan.

Let wel: het is niet enkel het logo. Er kunnen ook andere gegevens niet hetzelfde zijn. Bedrijfsnaam, telefoonnummer(s), website (www.ecoaches.nl versus www.dagaz-coaching.nl) en bijvoorbeeld emailadressen (verschillende info@.. adressen).

Bij mij zijn gelijk: banknummer en KvK en BTW nummer. Die staan allemaal op de officiële bedrijfsnaam \"Dagaz Coaching / Ecoaches.nl\". Maar je kan natuurlijk ook twee verschillende bankrekeningen hebben.

Bij een eenmanszaak zijn echter volgens mij altijd de KvK en de BTW# voor beide bedrijfsactiviteiten eender.

Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat iemand verzint om binnen Acumulus de administratie voor verschillende bedrijven binnen 1 Acumulus account te gaan bijhouden.
Jos v.d. Voort v.d. Kleij
Beroepscoach en Arbeidsdeskundige
www.dagaz-coaching.nl

Bert-Jan

Citaat van: cb005978Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat iemand verzint om binnen Acumulus de administratie voor verschillende bedrijven binnen 1 Acumulus account te gaan bijhouden.
Tja, daar zeg je wat. Die gedachte kwam wel bij mij op. Hoewel we - zoals Klukkluk zou zeggen - niet van de beperkende zijn, maak je het dan wel heel gemakkelijk.

Ik wil hier eerst nog goed over nadenken.  :rolleyes:
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Paul Houkes

Tja, en ik doe dat dus ook, werken in twee bedrijfjes: Praktijk Houkes en Paul Houkes Praktijkondersteuning...  

Maar ik ben het nu aan het proberen op te lossen met de tip in de berichtenreeks \'Aanpassen van facturen\', door een achtergrond voor de PDF\'s te kiezen in Acrobat. Volgens mij werkt dat wel, en dan kun je met verschillende soorten briefpapier werken; probleem opgelost. Zie de betreffende posting. Je moet alleen wel de beschikking over Acrobat hebben, met alleen de PDF-viewer werkt het natuurlijk niet.

Paul.

Jos v.d. Voort v.d. Kleij

Hmm. Eigenlijk is het een hoofdidentiteit (Dagaz Coaching) met een subidentiteit (Ecoaches). Het hoofdscherm voor de factuurinstellingen kan dan blijven zoals het nu is. Op een ander scherm kun je dan aliassen ingeven (Ecoaches) waar enkel de verschillen met de hoofdidentiteit worden vastgelegd. Dus niet KvK en BTW-nummer. Daarmee ondervang je denk ik het misbruik.

Om dan even in te haken op een andere vraag hier: je zou natuurlijk ook heel goed een derde identiteit kunnen maken zonder logo. Daar zou je een relevant plaatje van kunnen laten zien (bijvoorbeeld een vaag logo van de hoofdidentiteit met een kruis erdoor) zodat meteen duidelijk is dat er voor die factuur geen logo geprint gaat worden.

Ik denk dat je zo een heel eind komt en je komt tegemoet aan die eenmanszaken net als ik die onder twee verschillende handelsnamen opereren op 1 KvK nummer.
Jos v.d. Voort v.d. Kleij
Beroepscoach en Arbeidsdeskundige
www.dagaz-coaching.nl

Bert-Jan

Ik denk dat ik begrijp waar je naartoe wilt. Nogmaals, ik moet dit eens goed op een rijtje zetten.

Ik ben nu bezig met de offerte-mogelijkheid in Acumulus. Dat betekent dat je bij het maken van een factuur ook een offerte kunt printen. Ik denk hierbij aan twee tekstvelden:
- tekst boven de producten/diensten;
- tekst onder de producten/diensten.

Wat vinden jullie?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joël Plas

Grappig om te zien dat er meer mensen zijn die Acumulus gebruiken en meerdere handelsnamen gebruiken.

Ik heb zelf zowel een geluidsverhuurbedrijf als een webdesignbedrijf en vanaf volgend jaar waarschijnlijk ook nog een derde bedrijfje..

Voor mij is op dit moment de Acrobat achtergrond functie de meest ideale uitkomst. Voordat ik dit ontdekte zat ik voor elke factuur in de factuurinstellingen alles aan te passen, of maakte mijn facturen handmatig en voerde ze daarna in in Acumulus.

Wat ik handig vind aan Acumulus, is dat als je je bedrijven als verschillende kostenplaatsen invoert, heel makkelijk inzicht krijgt in hoe je bedrijven er afzonderlijk voor staan, omdat je in alle overzichtsschermen ook kunt filteren op kostenplaats.

Zijn er meer mensen die Acumulus zo gebruiken, of wellicht nog andere tips hebben?

Paul Houkes

Tijd geleden dat dit draadje actief was. Nu Acumulus de mogelijkheid geeft om rechtstreeks facturen te mailen zit ik daar wel heel verlekkerd naar te kijken. maar ik stuit weer op het probleem van: één administratie (want: eenmansbedrijf) maar: twee bedrijven en dus twee verschillende facturen.

Dacht ik: dan maak ik twee logo\'s ter grootte van mijn briefhoofden, die ik dan telkens verwissel via Beheer als ik een factuur voor het ene dan wel het andere bedrijf wil mailen.

Het lukt echter absoluut niet dat briefhoofd als logo in orde te krijgen. Gemaakt in Illustrator, maar zodra ik het omzet naar GIF of JPG wordt de tekst door anti-alias loeilelijk en onscherp.

Zou een EPS-bestand als logo ook kunnen? Of kun je via de achterdeur een logo beter in het systeem krijgen, Bert-jan? (Oh nee, dan kan ik niet meer wisselen tussen de ene en de andere).

Paul.

Bert-Jan

Dit verhaal was bij mij een beetje weggezakt.

Het type plaatje wordt beperkt door de twee bestandsformaten waarin het terecht kan komen:
- rtf
- pdf.

RTF is oer-oud en kent alleen oude bestandformaten zoals gif en jpg. PDF is moderner maar laat ook niet alles toe.
Tot nu toe ben ik er van uit gegaan dat RTF en PDF samen op gaan en altijd naast elkaar mogelijk moeten zijn. Aangezien RTF beperkt is, is dus alles beperkt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joël Plas

Citaat van: hksTijd geleden dat dit draadje actief was. Nu Acumulus de mogelijkheid geeft om rechtstreeks facturen te mailen zit ik daar wel heel verlekkerd naar te kijken. maar ik stuit weer op het probleem van: één administratie (want: eenmansbedrijf) maar: twee bedrijven en dus twee verschillende facturen.

Dacht ik: dan maak ik twee logo\'s ter grootte van mijn briefhoofden, die ik dan telkens verwissel via Beheer als ik een factuur voor het ene dan wel het andere bedrijf wil mailen.

Het lukt echter absoluut niet dat briefhoofd als logo in orde te krijgen. Gemaakt in Illustrator, maar zodra ik het omzet naar GIF of JPG wordt de tekst door anti-alias loeilelijk en onscherp.

Zou een EPS-bestand als logo ook kunnen? Of kun je via de achterdeur een logo beter in het systeem krijgen, Bert-jan? (Oh nee, dan kan ik niet meer wisselen tussen de ene en de andere).

Paul.


Als je mij je logo in Illustrator formaat stuurt, kan kijken of ik er wat redelijks in jpg van kan maken

Paul Houkes

Dank je wel voor je aanbod, Joel. Maar: Bert-Jan meldt nu dat PDF ook kan voor zo\'n plaatje. Dat biedt wel mogelijkheden, want een PDF kan er natuurlijk gewoon goed uitzien! Bij het uploaden worden alleen jpg en gif genoemd. Kan ik een PDF gewoon uploaden?

Paul Houkes

Oh nee, ik ben te snel: het gaat erom dat het in een RTF- of PDF-bestand terecht moet komen. Daar zit natuurlijk de beperking.

Olaf Lederer

Ik heb ook twee handelsnamen en twee factuur layouts.
Ik heb alles weg gehaald (logo/footer/header) print deze in een PDF.
Voor windows zijn er prima pdf printer die het mogelijk maken om een soort digitaal briefpapier te gebruiken.
bij voorbeeld: http://www.fineprint.com/support/fineprint/tutorial/forms.html

Zelfs zit ik op Ubuntu en dan gaat het wat moeilijker, maar met dit tool gaat het ook wel: http://jpdftweak.sourceforge.net/ (maar dan in twee stappen)
Dit tool zou ook op windows werken maar dat is zeker niet de beste optie.

Zoals Bert-Jan weet wacht ik ook al langer op deze functie ;)
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Paul Houkes

Dat is inderdaad een goede oplossing, Final, zo doe ik het nu ook. Maar het is een hele omweg als je facturen per mail wil sturen. Het zo juist zo prachtig zijn als dat vanuit Acumulus kon, maar dan met het goede briefhoofd!

Paul.

Olaf Lederer

Citaat van: hksDat is inderdaad een goede oplossing, Final, zo doe ik het nu ook. Maar het is een hele omweg als je facturen per mail wil sturen. Het zo juist zo prachtig zijn als dat vanuit Acumulus kon, maar dan met het goede briefhoofd!

Paul.
Ja, ik wil ook graag de ideal functie gebruiken, dat kan nu helaas niet...
Bert-Jan, misschien kan er aan een factuur een soort \"stylesheet\" gekoppeld worden. Op deze manier staat het factuur layout los van de instellingen.
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Bert-Jan

Citaat van: finalwebsitesBert-Jan, misschien kan er aan een factuur een soort \"stylesheet\" gekoppeld worden. Op deze manier staat het factuur layout los van de instellingen.

Toen ik begon met programmeren aan Acumulus, was de papieren factuur het meest gangbaar. Er is echter in de afgelopen tijd heel snel een verschuiving gekomen naar digitaal.

Ik hou tot nu toe de koppeling tussen rtf en pdf in stand, maar ik geloof dat het tijd is om dat los te laten.

Ik wil graag toe naar een opmaak in HTML, die dan vertaald wordt naar PDF etc.

Dit gaat echter wel even tijd kosten.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Olaf Lederer

Hallo Bert-Jan,
de vraag is of de factuur achteraf bewerkt moet worden.
wanneer de factuur uit Acumulus \"final\" is, is een pdf/html versie prima.

Ikzelf heb per klant verschillende vervaldatums, iets dat ik nu achteraf wijzig.
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Bert-Jan

Misschien begrijp ik je niet helemaal. Denk jij ook aan een HTML-formaat?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Olaf Lederer

Citaat van: Bert-JanMisschien begrijp ik je niet helemaal. Denk jij ook aan een HTML-formaat?

het .rtf formaat is voordelig om voor het afdrukken te bewerken. Wanneer ik een factuur binnen Acumulus kan bewerken is een PDF genoeg.
Of wil je het HTML format bewerken?
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Bert-Jan

Op dit moment gebruik ik FPDF waarbij de opbouw met code plaatsvindt. Daar kun je als gebruiker niet zo snel invloed op uitoefenen.

Ik dacht aan een HTML-opmaak waarbij de HTML op het laatst wordt vertaald naar PDF.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Olaf Lederer

Ik denk dat een HTML editor bij somige gebruiker niet echt welkom is ;)
Als je het tekstveld onder de factuur regels \"editable\" maakt (net zoals nu bij de instellingen) dan is dit toch genoeg?

Ik heb de factuur templates binnen Navision onder beheer (voor een middelgroot bedrijf) en het enige wat men over de jaren wilde veranderen waren teksten zoals \"wij zijn op vakantie van ...\" etc.
\"Men\" is best nog flexibel met tekst regels onderaan de factuur regels...

dus kan ik mijn basis template bewerken (of importeren met FPDI) en heb nog extra de tekst box die nu de betalingsinformatie aangeeft is een PDF toch prima ?
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Bert-Jan

Het tekstveld onder de factuurregels is reeds aanpasbaar. Alleen de tekst erboven nog niet. Of is dat niet wat je bedoelt?  :/
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Olaf Lederer

nee ik bedoel een veld dat deze informatie bevat

CiteerU wordt verzocht het bedrag van EUR 23.80 binnen 14 dagen over te maken op rekening Kas onder
vermelding van het factuurnummer.
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Bert-Jan

Maar dat kun je toch wijzigen bij Beheer -> Factuurinstellingen -> Tabblad Factuur?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Olaf Lederer

Citaat van: Bert-JanMaar dat kun je toch wijzigen bij Beheer -> Factuurinstellingen -> Tabblad Factuur?

klopt maar dat is voor elke factuur gelijk tenzij ik dit voor elke factuur vooraf wijzig (vind ik niet handig).
Ik wil deze informatie ook graag per factuur bewaren, zo weet ik later wat ik voor een factuur in dit veld gewijzigd heb.
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Bert-Jan

Aha, nu snap ik het! Ik ga er eens goed over nadenken.

Ik ben nu bezig met de ICP-lijst dus ik beloof liever niet te veel.  :)
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Wat je voorlopig eventueel kunt doen is bij Relaties - desbetreffende relatie/debiteur aanklikken - tabblad Tekst informatie betreffende die debiteur/factuur e.d. kwijt wat je maar wilt.

Olaf Lederer

Citaat van: Karen StikkelmanWat je voorlopig eventueel kunt doen is bij Relaties - desbetreffende relatie/debiteur aanklikken - tabblad Tekst informatie betreffende die debiteur/factuur e.d. kwijt wat je maar wilt.
Dat is mogelijk voor informatie die de klant betreft, voor de éne factuur werkt dit helaas niet.

@Bert-Jan, zou een leuke aanvulling zijn
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Joël Plas

Opmaak in HTML lijkt mij een hele goede oplossing, misschien twee opties om gelijk mee te nemen:

-eigen CSS opmaak per gebruiker
-logo\'s of briefpapier kunnen inladen van externe server (van de gebruiker)

En dan zou het voor een aantal gebruikers (waaronder ikzelf) met meerdere bedrijven en 1 acumulus account helemaal mooi zijn als we per factuur
een logo/briefpapier kunnen selecteren. Als deze extern ingeladen worden, dan heeft dat verder geen/weinig invloed op je serverruimte, is gewoon een extra textstring in je database..

Olaf Lederer

hallo Joel,
ik zou dit soort optie ook graag zien, maar vergeet niet dat misschien 99% van de acumulus gebruiker van CSS nog nooit gehoord hebbben ;)
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Joël Plas

Citaat van: finalwebsiteshallo Joel,
ik zou dit soort optie ook graag zien, maar vergeet niet dat misschien 99% van de acumulus gebruiker van CSS nog nooit gehoord hebbben ;)

Dat klopt, maar je hebt modules waarbij gebruikers zelf een css kunnen genereren. Je ziet dit vaak bij forums, waar gebruikers hun eigen interface kunnen ontwerpen.

Maar om Bert-Jan niet te veel extra werk te bezorgen, zou een CSS bestand ook optioneel kunnen zijn, voor die 1% (volgens mij zitten er toch wel meer webontwikkelaars hier :-) )

Olaf Lederer

Joel,

momenteel heeft de factuur niets met HTML te doen en wordt volledig met PHP (FPDF) gegenereerd. Dus er zou eerst een nieuwe HTML versie moeten komen. Deze zou je dan kunnen omzetten naar pdf met pdf2html of zoiets. Als de inhoud voor de PDF versie volledig via Acumulus ingevoerd kan worden dat is een extra formaat niet echt nodig en het blijft gebruiksvriendelijk.
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Made by Dirk

inmiddels mooi opgelost met logo j/n en achtergrond j/n opties.

Super!