Hoofdmenu

Deel betaling

Gestart door Auto Transport Almere, 06 juni, 2011, 16:46:12

Vorige topic - Volgende topic

Auto Transport Almere

Goedemiddag,


Ik ben nieuw hier op dit forum en heb dit al eens rustig doorgelezen. :D

Er is al meerdere keren iets gevraagd over een functie voor deelbetalingen mogelijk te maken.
Dit is nu wel mogelijk door credit nota\'s te maken of andere omslachtige handelingen te doen.  :(

Daar zitten wij natuurlijk met ons allen niet op te wachten want we kunnen onze tijd wel beter gebruiken  :D
Ik begrijp dat dit voor de beheerder van deze applicatie ook wel wat voeten in aarde heeft om dit te realiseren, maar als dit één keer is gebeurt zijn er veel gebruikers happy mee, en hoeven niet meer jaren lang nog omslachtig bezig te zijn.

Want we willen graag met ons allen nog lang gebruik blijven maken van Acumulus en gaan liever niet over op de reguliere boekhoudsoftware ( soms ook omslachtig hoor ). :(

Dus bij deze dan nogmaals de vraag of er toch niet een deelbetalings mogelijkheid kan komen. :D  :D
Hoeft niet morgen al hoor, maar binnen nu en een halfjaar moet toch te realiseren zijn.

Korrie

Bert-Jan

Het wensenlijstje wordt maar moeilijk kleiner. Voor elke nieuwe feature die ik inbouw, komen twee nieuwe wensen terug.

Ik probeer elke keer een inschatting te maken waar de prioiriteit ligt. Soms laat mij ook leiden door waar ik opeens ideeen over heb.

Om alle wensen snel te kunnen uitvoeren, zou ik meer programmeurs moeten inhuren maar dan moet prijs van Acumulus naar ca 25 euro per maand.

Er zijn in de software-wereld drie wensen waarvan je er altijd maar twee tegelijk kunt hebben:

Snel,
Goedkoop,
Goed

Op dit moment hebben wij gekozen voor goedkoop en goed.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Als je er even een momentje rustig geconcentreerd voor gaat zitten, dan heb je heel snel door hoe een deelbetaling in zijn werk gaat. Dit is sneller te begrijpen dan welk online boekhoudpakket dan ook  :D .

Uitleg hoe om te gaan met deelbetalingen uitgaande van een verzonden factuur waarvan een deelbetaling is binnengekomen en later de rest wordt betaald.

In eerste instantie zet je de factuur op Nog niet betaald.
Als er een deel van de betaling is binnengekomen boek je die als een privestorting met het desbetreffende factuurnummer en de naam van de debiteur in de omschrijving.
Wanneer de rest van de factuur wordt betaald, zet je de originele factuur op betaald met als betaaldatum de laatste datum waarop betaald is.
Hierna maak je een prive-opname met dezelfde omschrijving en hetzelfde bedrag als in de eerder gedane prive storting, met als betaaldatum de datum dat het uiteindelijke bedrag is betaald. Deze laatste prive-opname moet je doen om het saldo weer recht te krijgen.

Indien het nog onduidelijk is, mag je ook even bellen.

embie

Ik heb er ook al eens om gevraagd, wie weet helpt het om het onderwerp \"wakker\" te houden.
Ik werk voor mijn administratiekantoor voor meerdere klanten met Acumulus en hoewel ik het een super programma vind, zitten de
deelbetalingen me wel erg dwars.
Misschien is het technisch wel te realiseren om als je een faktuur op \"betaald\" zet een extra veld toe te voegen met een optie
\"volledig betaald\" of \"deelbetaling + bedrag\".???
Ik snap perfect hoe het nu geboekt moet worden, maar ik vind het erg omslachtig, onoverzichtelijk en boekhoudkundig (zeker aan het eind van het jaar) onjuist.
Ik begrijp dat dit een moeilijk onderwerp is, maar voor een juiste administratie wel essentieel.

Karen Töning

Aangezien de regelgeving van de Belastingdienst met grote regelmaat gedurende een jaar wordt aangepast, en dit de hoogste prioriteit heeft om dit z.s.m. aan te passen in een online boekhoudprogramma als Acumulus, is het goed mogelijk dat sommige handelingen die op dit moment nog \"omslachtig\" genoemd worden, niet alleen maar fiscaal juist zijn, maar ook het saldo blijft kloppen, maar dat dat enigszins wel wat onvrede met zich mee kan brengen.

Vooralsnog is het zo, dat als je werkt met Acumulus, de benadering van de administratie het dichtst bij de realiteit zit t.o.v. op welke manier er dan ook wordt boekgehouden. Om de eenvoudige reden dat jij zelf de enige bent die precies weet wat er aan inkomsten en zakelijke uitgaven is geweest, zowel zakelijk als privé. Maar ook weet welke investeringen en overige kosten er gemaakt zijn.

Een andere mogelijkheid om de boekingen in Acumulus juist te krijgen is om i.p.v. een deelbetaling met een privestorting te doen, 2 facturen te maken.

Juro

Citaat van: Karen TöningEen andere mogelijkheid om de boekingen in Acumulus juist te krijgen is om i.p.v. een deelbetaling met een privestorting te doen, 2 facturen te maken.

Zo doen wij het inderdaad. Het totale bedrag wordt opgedeeld in een aanbetalingsfactuur en bij levering een restantfactuur. Dit voldoet voor ons prima.

Karen Töning

Prima idee. Goed opgelost.

Stienser

Is het niet handiger om de factuur op contante ontvangst te zetten en alle deelbetalingen op kasstorting?
Dan klopt in ieder geval het afschriftsaldo aan het eind zonder weer aparte priveopnamen te moeten doen.

Karen Töning

Citaat van: StienserIs het niet handiger om de factuur op contante ontvangst te zetten en alle deelbetalingen op kasstorting?
Dan klopt in ieder geval het afschriftsaldo aan het eind zonder weer aparte privéopnamen te moeten doen.
De rekening Kas dien je alleen maar te gebruiken indien je een Kassasysteem hanteert, net zoals wanneer iemand op bijv. een beurs staat en contante Kasinkomsten heeft. Ik zou de rekening Kas niet op een andere manier gebruiken, aangezien er aan het gebruik van een rekening Kas ook weer speciale regels verbonden zijn.
Indien ondernemers een Kas hanteren, is dit voor de Belastingdienst een reden om te controleren.

Stienser

Dat bedoelde ik dus ook.
Ik zei van kasstorting maar bedoel natuulijk privestorting

Mattijs_Rotterdam

#10
Hallo,
Een vraag. Nog dit jaar bestel ik een elektrische auto, die wordt Q1 2019 geleverd.

Overeenkomst getekend op 1-12, MIA kan aangevraagd worden. Aanbetaling en levering in 2019. Heb ik het dan goed als ik in acumulus in 2018 nog niets registreer over deze aanschaf?

Bedankt alvast!
Met groet,

Annalies Janssens

De aanschaf moet je wel in 2018 boeken. Je neemt dan nog geen afschrijving omdat de auto nog niet in gebruik is.
De investeringsaftrek geldt voor het jaar waarin je de verplichting aangaat (dus 2018). Dit moet je ook verwerken in je IB-aangifte 2018. De toegepaste aftrek wordt beperkt tot het betaalde bedrag in 2018.
  Effectief heb je dan dus geen aftrek in 2018 maar je moet in 2018 vermelden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Mattijs_Rotterdam

Dank voor jouw reactie Annelies. Hoe boek ik dit dan in 2018?

Annalies Janssens

Als een investering met afschrijving over het bepaalde aantal jaren, restwaarde. Bij https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen zorg je dat de afschrijvingen in het juiste jaar plaatsvinden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Mattijs_Rotterdam

o zo. ik denk dat ik het snap :)
zal vanavond kijken of ik er ook echt uitkom.

Dank!

Annalies Janssens

Vaak is het 't handigst om te gaan proberen. Als je er niet uit komt weet je ons te vinden!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen