Hoofdmenu

SBR nieuwe standaard voor aangifte IB vanaf 1 januari 2013

Gestart door Karen Töning, 22 juni, 2011, 09:40:32

Vorige topic - Volgende topic

Karen Töning

SBR nieuwe standaard voor aangifte

Er komt één heldere standaard voor ondernemers, accountants en administratiekantoren om financiële informatie aan te leveren vanuit hun administratiesysteem aan bijvoorbeeld de Belastingdienst, het CBS en de KvK.

Ondernemers, accountants en administratiekantoren die vanuit hun eigen systemen aangiftes aanleveren, zijn in de toekomst verplicht de SBR-standaard te gebruiken. Vanaf 1 januari 2013 moeten zij voor de Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting (vanaf belastingjaar 2012) hiervan gebruikmaken. Andere belastingen volgen gefaseerd in 2014 en 2015.

Voor ondernemers die via hun persoonlijk domein op www.belastingdienst.nl aangifte doen, verandert er niets.

http://belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/nieuwsberichten/2011-05-30_sbr.html#P0_0

De belastingdienst kan het niet leuker maken, maar of dit nu wel zo makkelijk is zoals zij beweren betwijfel ik met al die ingrijpende veranderingen steeds.

Bert-Jan

Dit geldt inderdaad voor zakelijke aangifte-software.

Voor de mensen die aangifte doen met het aangifte-programma van de belastingdienst, verandert er voorlopig niets.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Belvi

Ik ben afgelopen week als intermediair, naar de voorlichtingsbijeenkomst (http://www.sbr-nl.nl/werken-met-sbr/intermediairs/voorlichtingsbijeenkomsten-2011/) over SBR gegeven door: de overheid (Belastingdienst, CBS, KVK) en de banken, geweest.

Voor mijzelf zag ik de voordelen er niet zo van in, waar het de kleine zelfstandigen betreft.
Volgens hen moest het me minder tijd gaan kosten om rapporten op te stellen. Wel als je ook regelmatig rapporten moet maken voor een klant voor aan de banken (ten behoeve van financiering) en de kvk en het cbs. dan zou het schat ik wel wat tijdswinst op kunnen leveren, maar voor hoeveel ondernemers is dat nu van toepassing? In mijn praktijk nauwelijks.
 
Ik zie alleen dat ik (naar mijn inschatting) nog wel een substantiële tijdswinst zou kunnen maken, wanneer ik in 1 programma kan: administreren, (mooie & persoonlijke) rapportages kan maken, en aangifte inkomstenbelasting kan doen. Nu gebeurd dat in de praktijk bij intermediairs nog meestal via 2 of 3 programma\'s (administratieprogramma, rapportage programma, (inkomsten/vpb)belastingaangifteprogramma).

Advies vanuit de presentatie was. Zet als intermediair de softwareleveranciers onder druk om ermee SBR rapportages te kunnen maken vanuit de software (als ze er nog niet mee bezig zijn), en ga er weg als ze er niet in mee gaan. Ik weet niet of de softwareleveranciers van administratiesoftware (voor intermediairs) daar blij mee is? Maar dat was wel de boodschap van de partijen aan de intermediairs.

Bert-Jan

De overheid wil wat, en probeert anderen er van te overtuigen dat zij dat ook moeten willen.

Wat moet klussenbedrijf Jan met de Hamer met SBR?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Belvi

Citaat van: Bert-JanDe overheid wil wat, en probeert anderen er van te overtuigen dat zij dat ook moeten willen.

Wat moet klussenbedrijf Jan met de Hamer met SBR?
Die vraag stelde ik mijzelf ook.

De vertegenwoordiger van de banken gaf hierop aan dat het voordeel voor zo iemand kon liggen in het verkrijgen van financiering. Als reden gaf deze aan:
- dat een SBR-jaarverslag duidelijk(er) zal zijn voor hun bij een krediet aanvraag:
- en dat zo\'n rapport ook door hun systemen (die de kredietruimte berekenen) goed/beter begrepen zal worden.
- dat de jaarverslagen die ze nu ontvangen, veelal (percentage ben ik kwijt, maar was in mijn geheugen vrij groot) zaken/cijfers verkeerd geinterpreteerd worden
- dat de jaarverslagen veelal voor hun in eerste instantie de nodige (on)duidelijkheden bevatten, waardoor er een vraag-antwoord stroom ontstaat waardoor het proces vertraagd wordt (Bij een SBR zou dat dan niet/minder gebeuren vertelde de meneer van de bank).

Al met al gaf hij aan dat  dat in de praktijk volgens hem er genoeg ondernemers zullen zijn die mogelijk geen/minder financiering krijgt zonder een SBR rapport, die waarschijnlijk wel had gekregen met een SBR-rapport.

Naast het bovenstaande verhaal, kon ik ook niet echt voordelen vinden voor \"Jan met de hamer\".

P.S. Hier een link naar de terugblik/sheets van de voorlichtingsbijeenkomst: http://www.sbr-nl.nl/index.php?id=1837