Hoofdmenu

Iemand bekend/ervaring met een llp

Gestart door Carlatoet, 23 juni, 2011, 10:42:52

Vorige topic - Volgende topic

Carlatoet

Goedemorgen,
 
ik ben voornemens om een webwinkel te beginnen en ben mij aan het oriënteren welke bedrijfsvorm ik moet nemen.
Nu heb ik zitten googlen en kwam ik de volgende pagina tegen:

http://www.truststructuren.nl/nl/onze-diensten/bedrijfsoprichting-diensten/bedrijfsvormen/de-llp-limited-liability-partnership

Hier wordt uitleg gegeven over een llp of te wel een limited liability partnership. Ik had hier nog nooit van gehoord moet ik bekennen.
Wat mij vooral aanspreekt is dat je, voor zover ik het begrijp, niet aansprakelijk bent met je prive vermogen in tegenstelling tot een eenmanszaak.
Mijn vraag is of iemand op dit forum ervaring heeft met het oprichten en gebruik van een llp in Nederland.
Ik hoor het graag.

Carla

T@xpatise

Beste Carla,

Een llp is met name in de mode sinds de aankondiging van de nieuwe Wet Personenvennootschappen, als gevolg waarvan de aansprakelijkheid van de huidige vennoten in de vof/maatschap iets anders komt te liggen. Een llp moet door tenminste 2 leden (members) worden opgericht. Een llp combineert de voordelen van het optreden als IB-ondernemer met de beperkte aansprakelijkheid van een rechtspersoon (BV).

Zowel de eenmalige kosten als de jaarlijkse kosten zijn bij een llp hoger dan bij een eenmanszaak.

Vraag is echter of dit opweegt tegen de geringere aansprakelijkheid. In mijn ruim 20-jarig functioneren als belastingadviseur heb slechts één keer te maken gehad met een maatschap/vof waarbij de aanprakelijkheid voor grote problemen zorgde.

Waarom niet als eenmanszaak beginnen (is lekker simpel) vervolgens kijken hoe het gaat en daarna met de nieuwe Wet Personenvennootschappen in de hand, nagaan of er een maatschap/vof moet komen, een llp of een wellicht een BV.

Wat overigens ook nog een rol kan spelen is het antwoord op de vraag hoe jouw branche (zowel leveranciers als clienten) tegen het werken via een llp aankijkt. Vooralsnog wordt een llp vaak in beginsel met argusogen bekeken.

Groet,

Jan

Bert-Jan

Jan, bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

Carla,

Waarom zou je niet aansprakelijk willen zijn voor wat je doet? Ik begrijp wel dat aansprakelijkheid risico\'s meebrengt.

Sjaam en ik vormen een VOF. Wij zijn dus volledig aansprakelijk. Wij zijn verantwoordelijk voor het functioneren van duizenden gebruikersaccounts. Juist omdat wij volledig aansprakelijk zijn, zijn we heel zorgvuldig met het systeem.

De hosting is ook uitbesteed aan een VOF. Drie slimme mannen die er voor gaan.

Onlangs kreeg ik weer een aanbod van een BV om onze hosting te doen. Ik heb geen reden om over te stappen maar ik zal zeker niet overstappen naar een hosting BV. Daar is niemand echt aansprakelijk.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

petitp

Bert-Jan,

Helemaal mee eens. Toch zijn er wel wat risico\'s. Misschien is de kans niet zo groot, maar toch. Stel dat de vrouw(?) of minderjarig kind(?) van Sjaam, een ernstig ongeluk veroorzaakt, waarbij er een grote schade wordt geclaimd. Juridisch kan die claim doorgelegd worden naar de VOF en via de VOF naar je privé-vermogen. Toch vervelend als je je huis moet verkopen.

Overigens geldt er in een BV ook nog steeds een bestuurders aansprakelijkheid.

 

Citaat van: Bert-JanJan, bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

Carla,

Waarom zou je niet aansprakelijk willen zijn voor wat je doet? Ik begrijp wel dat aansprakelijkheid risico\'s meebrengt.

Sjaam en ik vormen een VOF. Wij zijn dus volledig aansprakelijk. Wij zijn verantwoordelijk voor het functioneren van duizenden gebruikersaccounts. Juist omdat wij volledig aansprakelijk zijn, zijn we heel zorgvuldig met het systeem.

De hosting is ook uitbesteed aan een VOF. Drie slimme mannen die er voor gaan.

Onlangs kreeg ik weer een aanbod van een BV om onze hosting te doen. Ik heb geen reden om over te stappen maar ik zal zeker niet overstappen naar een hosting BV. Daar is niemand echt aansprakelijk.

Bert-Jan

Mmm, zit wat in.

Misschien zegt het ook iets over mijn levensvisie. Richt je op wat je wilt en niet op wat je niet wilt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Interessante en bewonderenswaardige levensvisie Bert-Jan, maar zit het leven zo wel in elkaar?
Waarom betalen we überhaupt verzekeringspremie?

Bert-Jan

Dat is een goede vraag. Ik heb zo min mogelijk verzekeringen. Alleen de verplichte verzekeringen.

Er zijn goede redenen om je te verzekeren wanneer je bijv. in een auto rijdt. Deze verzekering betaal ik graag. Met een no-claim van 75% en een goedkope auto is dat prima te doen.

Het gevaar van veel verzekeren is dat de aandacht te veel uitgaat naar wat mis kan gaan. Alles waar je aandacht aan besteedt, groeit.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Citaat van: HRLInteressante en bewonderenswaardige levensvisie Bert-Jan, maar zit het leven zo wel in elkaar?
Waarom betalen we überhaupt verzekeringspremie?

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het inderdaad zo werkt. Mijn onderschrift is niet voor niets:

Carlatoet

Bert-Jan, bedankt voor reacties maar ik vind het een beetje kort door de bocht allemaal.
Ik heb mij verdiept in alle rechtsvormen en er zitten wel degelijk grote nadelen/risico\'s aan het aansprakelijk zijn met een onderneming.
Wat ik heb begrepen is dat in Nederland steeds meer een claimcultuur aan het ontstaan is vergelijkbaar met Amerika.
Nu begrijp ik ook wel dat niet iedere onderneming even gevoelig is hiervoor maar wellicht zie je wat over het hoofd en kom je toch totaal onverwacht hiermee in aanraking. Ik voel mij toch een stuk prettiger als dit ingedekt is. Zo\'n LLP kost 125 euro per jaar dus 10 per maand afgerond. Dat vind ik weinig geld voor zekerheid. Wat betreft het bericht van t@xpatise inzake eventuele problemen met leveranciers of clienten vraag ik mij echt af wie hier daadwerkelijk naar vraagt. Ik heb jarenlang in loondienst gewerkt als in/verkoopster en heb nog nooit iemand horen vragen welke rechtsvorm het bedrijf heeft. Wellicht dat dit bij grotere onderneming eerder van toepassing is.

Herman

Citaat van: Bert-JanDat is een goede vraag. Ik heb zo min mogelijk verzekeringen. Alleen de verplichte verzekeringen.

Er zijn goede redenen om je te verzekeren wanneer je bijv. in een auto rijdt. Deze verzekering betaal ik graag. Met een no-claim van 75% en een goedkope auto is dat prima te doen.

Het gevaar van veel verzekeren is dat de aandacht te veel uitgaat naar wat mis kan gaan. Alles waar je aandacht aan besteedt, groeit.

In mijn werk als QA manager heb ik juist geleerd te zoeken naar, en denken aan alles wat mis kan gaan, en daarmee dat proberen te voorkomen. Gelukkig werkt het zo in het leven, anders zou je bijv niet veilig in je goedkope auto kunnen rijden  :)
Als je nadenkt over de consequenties van aanpassingen aan de code van Acumulus groeien de problemen dan?

Herman

Citaat van: Karen Töning
Citaat van: HRLInteressante en bewonderenswaardige levensvisie Bert-Jan, maar zit het leven zo wel in elkaar?
Waarom betalen we überhaupt verzekeringspremie?

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het inderdaad zo werkt. Mijn onderschrift is niet voor niets:

Denk je wel voldoende aan de Staatsloterij?  :P
Of is het meer spiritueel?

Bert-Jan

Citaat van: HRLAls je nadenkt over de consequenties van aanpassingen aan de code van Acumulus groeien de problemen dan?
Daar moet ik wel goed mijn hoofd bij houden. Maar wat ik allemaal doe, is in de basis gedreven door creativiteit en niet angst.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Hallo Carla,

Ik nam de vrijheid een wat filosofische stelling in de groep te gooien. Als een rechtsvorm met minder aansprakelijkheid voor jou beter voelt, dan zou ik dat doen.  :)
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Citaat van: Bert-Jan
Citaat van: HRLAls je nadenkt over de consequenties van aanpassingen aan de code van Acumulus groeien de problemen dan?
Daar moet ik wel goed mijn hoofd bij houden. Maar wat ik allemaal doe, is in de basis gedreven door creativiteit en niet angst.

Angst is idd een slechte raadgever.
Maar volgens mij hadden we het over \"richt je op wat je wilt en niet op wat je niet wilt.\"
Helaas gaat dit dus meestal niet op in het reële leven zul je je juist vooral moeten richten op voorkoming van wat je liever niet wil.  :/

Karen Töning

Dan richt je je op negatieve dingen. Je kunt het daarom beter omdraaien en je richten op wat je wel wilt.

Herman

Karen, dat kan een eeuwigdurende discussie worden. Ik blijf erbij dat ontwerp en ontwikkeling, troubleshooting en preventie per definitie te maken heeft met het voorspellen en voorkomen van wat er allemaal mis zou kunnen gaan, en dat is nou eenmaal niet altijd prettig positief.

Karen Töning

Je hebt gelijk. En niet iets voor op het Forum.