Hoofdmenu

Nieuwe boeking: inventariskosten thuiswerk-ruimte

Gestart door Bert-Jan, 26 november, 2009, 00:15:51

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Het valt niet mee om de kosten voor de thuiswerk-plek nog te kunnen aftrekken van de winst.

Wat wel mag, is het aftrekken van de BTW van inventaris-kosten zoals een bureau, stoel e.d.

Hiervoor is nu een speciale boeking gemaakt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Made by Dirk

hoe zit het met spullen die je al in bezit had voor je een onderneming begon?
In mijn geval: PC en laptop, bureau, stoel

Heeft toch ook te maken met hoevveel % j zakelijk en hoeveel prive je de spullen gebruikt?
En hoe wordt dat gecontroleerd


Bert-Jan

Je moet onderscheid maken tussen:

- apparatuur;
- inventaris.

Apparatuur mag je altijd aftrekken van de winst en de BTW, mits er een duidelijke relatie is met jouw bedrijf. Van inventaris mag je alleen de BTW aftrekken.

Je kunt de PC en de laptop mogelijk wel inbrengen in de onderneming. Als deze meer dan drie maanden voor de start van je bedrijf zijn gekocht, kun je beter de dagwaarde bepalen dan de aanschafwaarde. Je kunt dan geen BTW aftrekken.

Voor de aftrekmogelijkheden van de thuiswerkplek bestaan volgens mij geen quota wat betreft tijd en gebruik.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Als de dagwaarde per produkt hoger is dan 450 Euro, dan kan dit op de balans gezet worden, wanneer de dagwaarde per produkt lager is dan 450 Euro, dan kunnen deze als kosten opgevoerd worden.

Om aan de dagwaarde van 450 Euro te komen, mag je het totaal nemen van bijv. de combinatie computer en printer. Of laptop en printer. Bureau en stoel mag weer niet samengevoegd worden.

chrisvandam

Weet iemand hoe het dan zit met de scheidslijn tussen aftrekbaar werkmateriaal en alleen btw-aftrekbare inrichting in het geval van een niet gescheiden thuiswerkruimte? Een kast en lampen trek ik bijvoorbeeld slechts bij btw af, en pakken printpapier als gehele kosten, maar hoe zit dat bij cassettes voor vakliteratuurtijdschriften?  waar ligt de scheidslijn en hoe voorkom ik discussie daarover later?

Groet,

Chris

Bert-Jan

Je voorkomt discussie door niets af te trekken maar dat zou niet mijn keuze zijn. Je moet dus niet bang zijn om de discussie aan te gaan.

Als jij vind dat de vakliteratuur-cassettes noodzakelijk zijn voor jouw werk, trek je deze volledig af en durf je dat te onderbouwen bij een eventuele controle.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joost Baelemans

dus als ik het goed begrijp, als ik op de \"normale manier\" een nieuwe zakelijke uitgave aanmaak en dan beslis dat deze bij inventaris moet staan, dan wordet het hele bedrga afgetrokken van mijn omzet en als ik dat dat doe via de \"speciale posten waar ook km vergoeding staat, dan wordt alleen de btw afgetrokken?
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Bert-Jan

Dat is eerste is juist mits je geen privé-percentage invult.

Die speciale boekingen hebben niet allemaal dezelfde aftreklogica. Bij inventariskosten wordt alleen de BTW afgetrokken. Bij de vergoeding voor kosten zakelijk gebruik privé-auto in principe alleen 75% van de BTW.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)