Hoofdmenu

Factuur gaat niet betaald worden

Gestart door Thalemma, 15 juli, 2011, 22:57:20

Vorige topic - Volgende topic

Thalemma

Ik heb een klein probleempje met een openstaande factuur die zeer waarschijnlijk nooit betaald gaat worden. Een grote klant van me werd op gegeven moment zo slecht van betalen, dat ik, om maar een punt te maken (tis semi-overheid en nogal soft, maar je moet wat), midden in de relatie toch mijn boeteclausule aan heb laten gaan. Na een maand of drie schoot de betaling weer los, en hebben ze openstaande facturen betaald. Op één na... ik heb in maand twee van \'wanbetaling\' een factuur gestuurd van louter boete, een lullige 200€ maar als signaal werkte het goed. Ondertussen heb ik een vervolgopdracht bij ze, deze facturen worden goed betaald, en ik ga er van uit dat die €200 open gaan blijven staan. En eerlijk gezegd interesseert me dat ook niks, het staat niet in verhouding met de overige opbrengsten van deze klant.

Maar hoe moet ik hier nu boekhoudkundig mee om gaan? Ik kan de post niet tot lengte der dagen laten open staan, ik kan hem niet gewoon verwijderen want ik heb ondertussen al de BTW van dit factuur afgedragen aan de belastingdienst. Als ik hem op betaald zet, klopt mijn rekeningniveau niet meer (en formeel hun boekhouding, neem ik aan). Nu kan ik me via kas laten betalen...?

Financieel is het me dus allemaal om het even, maar wat is wijsheid/mores/dat waar de belastingdienst bij blijft glimlachen?

Karen Töning

Als eerste zet je de originele factuur op betaald.

De originele factuur kopieer je credit. Hier maak je dus een creditfactuur van. Deze factuur krijgt daardoor een nieuwe factuurdatum en een nieuw factuurnummer. Doordat je crediteert, haal je de afgedragen BTW terug en de omzet van de oude factuur wordt het crediteren weer van je winst afgehaald.
Deze creditfactuur zet je op dezelfde betaaldatum als de betaaldatum van de originele factuur met hetzelfde rekeningnummer. Per saldo vallen ze tegen elkaar weg en hou je beide facturen bij elkaar in je saldo-overzicht.

sjw

Citaat van: Karen TöningAls eerste zet je de originele factuur op betaald.

De originele factuur kopieer je credit. Hier maak je dus een creditfactuur van. Deze factuur krijgt daardoor een nieuwe factuurdatum en een nieuw factuurnummer. Doordat je crediteert, haal je de afgedragen BTW terug en de omzet van de oude factuur wordt het crediteren weer van je winst afgehaald.
Deze creditfactuur zet je op dezelfde betaaldatum als de betaaldatum van de originele factuur met hetzelfde rekeningnummer. Per saldo vallen ze tegen elkaar weg en hou je beide facturen bij elkaar in je saldo-overzicht.


Hai Karen,
ik heb een vergelijkbaar akkefietje: een verkeerd verstuurde factuur,
die dus ook niet betaald gaat worden.

Ik crediteer de eerste factuur, wordt door het kopieren als credit automatisch het bedrag van de oude rekening (die nu op betaald staat) weer afgehaald van mijn rekening?

Want als ik de nieuwe creditfactuur open, dan staat daar bij saldo: 0.

Hartelijke groet,
Sierd

Es

Hallo Sierd,

ik citeer even een zin van Karen, waar het antwoord al in staat:

\"De creditfactuur zet je op dezelfde betaaldatum als de betaaldatum van de originele factuur met hetzelfde (bank)rekeningnummer. Per saldo vallen ze tegen elkaar weg en hou je beide facturen bij elkaar in je saldo-overzicht.\"

Groet, Esther

treklof99

De uitleg van Karen is me helemaal duidelijk. Maar dat gaat over een openstaande factuur en administratieve afhandeling binnen hetzelfde boekjaar. Maar in mijn geval gaat het over een factuur uit 2010. Niet betaald, eerst vanwege betalingsproblemen en later ging het bedrijf failliet. Btw in 2010 betaald. Rekening staat nog steeds open in Acumulus. Hoe hier mee om te gaan?

mvg Folkert

Es

In dat geval mag je de factuur als oninbare vordering afboeken en de btw middels een verzoekbriefje aan de belastingdienst terugvragen. Stuur de originele factuur mee en liefst een brief vd curator waarin staat dat je debiteur failliet is en er geen uitbetaling volgt voor de crediteuren wegens onvoldoende activa.

Zie ook onderstaande link:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_vanwege_oninbare_vorderingen

treklof99

Dank je wel Esther. Maar het afboeken van een oninbare doe ik dat op dezelfde wijze als Karen beschreef of zit er nog een addertje onder het gras aan gezien het een factuur uit 2010 betreft?

Es

Dit soort dingen zijn wat lastig om te verwerken, mede omdat je niet weet of je de BTW wel of niet gaat terugkrijgen.
Je mag de BTW in ieder geval niet verwerken in de reguliere BTW-aangifte. Als het goedgekeurd wordt, komt er een aparte beschikking voor deze btw-teruggaaf.

Ik heb ook geen idee over welk bedrag het hier gaat....

Als je nu meteen graag de openstaande factuur wilt wegboeken, zou je een creditfactuur kunnen maken voor het bruto bedrag inclusief de btw, waarbij je dan het BTW% in Acumulus op BTW-vrij zet.
De factuur en deze creditfactuur zet je beide op status \"betaald\" via \"Rekening buiten Acumulus\".

Als de BTW-teruggaaf toegekend wordt, kun je dat in Acumulus boeken als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor), kostensoort Diversen, met als duidelijke omschrijving \"BTW-teruggaaf oninbare vordering\".

Frans Martens

Hallo Esther,

Heb helaas ook een failliete opdrachtgever "aan de haak geslagen"

Heb een creditfactuur aangemaakt en de BTW op BTW-vrij gezet.
Echter, nu zie ik dat het BTW bedrag gewoon blijft staan bij het sub-totaal. (zie printscreen)
Is dit correct en moet ik straks ook nog iets met mijn balans doen?

Es

De btw staat in de schermafbeelding niet op btw-vrij, maar op btw-21%.
Dit zie je bij de twee gele productregels  ;)
Wat je het kunt doen is:

A. klik op de eerste factuurregel en wijzig de btw in btw-vrij
    doe hetzelfde bij de tweede factuurregel
    maak een derde factuurregel met bijv. omschrijving "nog te vorderen btw", btw-vrij, bedrag -/- € 73,50
    het totaalbedrag van de factuur komt dan weer op -/- € 423,50

je kunt er ook voor kiezen om onderstaande te doen:

B. klik op de eerste factuurregel en verander de omschrijving in bijv. "creditering transporten, incl. te vorderen btw", btw-vrij, bedrag -/- € 423,50
    klik op de tweede factuurregel en verwijder deze
     het totaalbedrag van de factuur komt dan ook op -/- € 423,50

Frans Martens

Ok, duidelijk!

En moet er ook nog wat worden veranderd in de balans?

Es

Niet voor zover ik uit jouw vraag kan herleiden.

Wat zou je op de balans willen zien?