Hoofdmenu

Reserveringen toegevoegd

Gestart door Bert-Jan, 26 juli, 2011, 00:30:52

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Je kunt nu een reservering zoals de Fiscale oudedagsreserve (FOR) beter op de balans plaatsen.

Voorheen werd de FOR als een lening opgevoerd.

Nu kun je bij een Nieuwe balanspost ook kiezen voor Eigen vermogen om nader onderscheid te maken in het Ondernemingsvermogen. Dit sluit aan op de termen van de belastingdienst. Deze maakt bij het ondernemingsvermogen onderscheid tussen Eigen vermogen en reserveringen.

Ik heb daarom de term Eigen vermogen vervangen voor Ondernemingsvermogen. Voor veel klanten is dat hetzelfde maar dat hoeft nu niet meer.

BV\'s kunnen deze functie gebruiken om bijvoorbeeld aandelen beter op de balans te zetten.

Deze boekingen blijven op de balans staan, ook bij volgende jaren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

sli

Hallo Bert-Jan,

Waarschijnlijk door de nieuwe functie reserveringen zit er een Foutje in de Jaarrekening.
Het eigen vermogen wordt nl. niet opgeteld bij het berekenen van de prive ontrekking/storting, en staat daarom als je geen reserveringen hebt op 0.

Verder is de layout voor het printen niet optimaal. Door de extra regel valt er net 1 regel, de uitkomst van passiva,  op een nieuw blad. Dit is op te lossen door activa/passiva iets dichter bij elkaar te zetten.

Graag aanpassen...alvast bedankt.



S. Li

Bert-Jan

Ik ga er vanavond naar kijken.

Bedoel je de jaarrekening voor de IB-aangifte.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

sli

Ja klopt. suc6
Ik hoor graag wanneer het is opgelost, zodat ik mijn ib aangifte 2010 juist kan afdrukken voor mijn archief.

Bert-Jan

Citaat van: sliWaarschijnlijk door de nieuwe functie reserveringen zit er een Foutje in de Jaarrekening.
Het eigen vermogen wordt nl. niet opgeteld bij het berekenen van de prive ontrekking/storting, en staat daarom als je geen reserveringen hebt op 0.
Dank voor de melding. Dit is nu aangepast in de jaarrekening voor de IB-aangifte.

Citaat van: sliVerder is de layout voor het printen niet optimaal. Door de extra regel valt er net 1 regel, de uitkomst van passiva,  op een nieuw blad. Dit is op te lossen door activa/passiva iets dichter bij elkaar te zetten.
Dit is niet te voorkomen omdat het er bij iedereen anders uit kan zien. De één heeft meer regels dan de ander. Het moet ergens een keer worden afgebroken en voortgezet op de volgende pagina.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

sli

Hoi Bert-Jan,

Ik zie dat je het eea veranderd hebt. Heb nog een paar opmerkingen;

- Voor meer overzicht zou het mogelijk beter zijn om de inhoud van pag. 3 bij de rest van de tekst te plaatsen. Geeft meer duidelijkheid en netter.
- De rekenhulp is al een stuk makkelijker. Liever zou ik een extra veld in het acumulus programma hebben waarin je je eigenvermogen begin boekjaar zodat het programma het zelf uitrekend.
- In het rekenhulp staat priveontrekking (kan negatief zijn). Als het negatief is is het een ontrekking, positief privestorting. Staat er niet bij dus is mogelijk wat verwarrend zo.

Ik hoop dat extra veld EV oid erin kan, dan kan er een hoop tekst ed. weg en is het een netter en vooral makkelijker geheel.

groetjes en ga zo door....

Karen Töning

Sorry, maar het is niet verstandig om de balans onder gewone tekst op dezelfde pagina te zetten. De pagina van de V&W en de pagina van de Balans horen bij de Aangifte IB. Deze moeten 10 jaar bewaard worden. Hier moet je niet in hoeven te rommelen. De overige pagina\'s zijn informatie/handleidingen en hoeven niet 10 jaar bewaard te worden.

Er zijn velen die in de Aangifte IB het EV begin boekjaar in moeten voeren van een andere jaarrekening dan die in Acumulus staat. De rekenhulp zoals die er nu in staat is eenvoudig voor iedereen te gebruiken.

sli

Nee, ik bedoel..eerst verlies-winstrekening daarna balans daarna de teksten met uitleg \"\"zodra er bij....berekend\" verplaatsen en voor \"prive ontrekking/storting\" zetten, zodat alle bijkomende teksten op 2 pagina\'s kunnen.

EV begin boekjaar zou een apart invulveld kunnen zijn, die men handmatig kan bewerken.
dus: een EV-boekjaar-Accumules-veld & een EV-EIGEN-invoer veld.
if EV-EIGEN-invoer <>0 then EV-EIGEN-invoer els EV-boekjaar-acumules
Als dit in een kolom staat, bijvoorbeeld bij beheer dan kan je daar per jaar het EV-acumulus danwel EV-correctie toepassen om de berekening prive storting/opname te berekenen.

Hoe simpel kan het leven zijn....

sli

En...fouten in de prive ontrekking/storting zijn minder makkelijk te maken.
Nl. als je saldo winst-verliesrekening fiscaal negatief is dan kan je hierdoor makkelijk de fout in gaan (min - min)
Bv. prive ontrekking/storting = Ondernemersvermogen dit jaar (bv 7906) MIN ondernemersvermogen vorig jaar (bv 13998) MIN Winst dit jaar (bijv -10645) dan is de uitkomst een privestorting van 4553 (ipv -16737(priveontrekking van 16737))

Bert-Jan

Zit wat in. Ik heb al vaker nagedacht over een scherm voor beginbalanswaarden.

Heeft even tijd nodig...  :rolleyes:
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Ik begrijp het niet allemaal, maar heeft bovenstaande discussie consequenties voor de al ingediende  IB 2010?

Bert-Jan

Nee, er was een foutje ingeslopen in de berekening van de priveonttrekking toen ik onlangs de reserveringen inbouwde. Dat is meteen hersteld. In de oude aangifte stond het reeds goed.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)