Hoofdmenu

Afdracht/ontvangst BTW bij Prive inkomsten/uitgaven

Gestart door Jaimy, 15 augustus, 2011, 17:28:16

Vorige topic - Volgende topic

Jaimy

Wellicht is deze vraag reeds eerder gesteld (kon het antwoord hier niet vinden), maar ik was benieuwd naar het volgende;

Wanneer je bij een nieuwe boeking de BTW-afdracht/teruggave invoert, wordt deze weggeschreven bij \"Prive inkomsten/uitgaven\".
Kan iemand mij vertellen waarom dit zo is? Lijkt mij geen Prive inkomsten/uitgaven, maar wellicht zijn hier dus bepaalde regels voor.

Ben in ieder geval erg benieuwd.

Bert-Jan

Je mag betaalde btw niet aftrekken van de winst. Alles wat je niet mag aftrekken van de winst, is een privéboeking.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Jaimy


Arno Hoogwerf

Ik haak hier even op in, aangezien ik met dezelfde vraag zit. Althans, mijn accountant vind het opmerkelijk dat de btw afdracht/teruggave onder de privé inkomsten/uitgaven terugkomt. Hierdoor is het overzicht op de jaarrekening wat verstoord, en volgens hem horen deze btw-posten helemaal niet onder privé-boekingen terug te komen. De btw-betaling is een balansboeking; zowel de bank als de tegenrekening btw en wordt ook niet zichtbaar in de winst- en verliesrekening. Is hier een verklaring voor?

Bert-Jan

De afdracht van omzetbelasting staat los van de winst. Ik denk dat de belastingdienst niet blij wordt wanneer je dit gaat aftrekken van de winst.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Arno Hoogwerf

Reactie van mijn accountant: Zodra je de betaalde BTW gaat presenteren als een privé storting wordt deze juist zichtbaar in de fiscale winst vw het feit dat de winst fiscaal wordt bepaald op basis van het verschil tussen begin en eindvermogen plus/min privé onttrekkingen/stortingen.
 
De BTW moet helemaal niet zichtbaar worden in overzicht privé. De boeking is een 100% balans aangelegenheid: bij betaling Bank (DT) Af te dragen BTW (CR). Dit gaat ook goed in het systeem echter de presentatie als privé is onjuist.

Bert-Jan

De winst wordt in Acumulus NIET bepaald op basis van de kapitaalsvergelijking maar de V&W-rekening.

Bij de aangifte IB worden de privéonttrekkingen bepaald op basis van de kapitaalsvergelijking als sluitpost van het eigen vermogen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)