Hoofdmenu

Hoe inkomsten via Payment service provider boeken

Gestart door Drive4, 22 augustus, 2011, 14:41:47

Vorige topic - Volgende topic

Drive4

Hallo allemaal,

Heb twee vragen over het boeken van inkomsten via mijn payment service provider.

Eerste:
Om iDeal betalingen te ontvangen maak ik gebruik van een payment service provider (PSP in vervolg). Mijn klanten betalen mij dus via mijn payment service provider. Ik stuur de klanten een factuur het het door hun betaalde bedrag. Mijn PSP stuurt mij elke week een creditfactuur met het totaal dat voor mij, aan hun betaald is. Hierop staat ook een bedrag welke mijn PSP als kosten in rekening heeft gebracht.

Ik krijg dus het totaal - de PSP kosten op mijn rekening gestort. Nou is mijn vraag hoe ik dit het beste kan inboeken in Acumulus.

Zelf dacht ik een aparte rekening aan te maken voor de PSP en Nieuwe zakelijke uitgave invoeren met het bedrag aan kosten die door de PSP zijn ingehouden. Deze worden dan betaald vanaf de PSP rekening. Daarna kan ik het bedrag wat nog op de PSP rekening staat intern overboeken naar mijn gewone zakelijke rekening, zodat het verhaal weer rond is.

Is dit de beste oplossing, of is dit helemaal geen goeie oplossing?

Tweede:

Voor een nog op te zetten wil ik consumenten (particulieren) laten betalen d.m.v. micropayments. Bijvoorbeeld het bellen van een 0900 nummer. Dit gaat wederom via mijn PSP. Het gaat hier om bedragen van 0.5 tot 2 euro.

Hoe moet ik dit administreren? Het lijkt me lastig om iedere consument een factuur te sturen voor een bedrag van bijvoorbeeld 1 euro. Dit is de moeite niet eens waart. Ik las dat ik niet verplicht ben een consument een factuur te sturen. Wat moet ik dan wel bijhouden? Voor de inkomsten via 0900 krijg ik ook een creditfactuur van mijn PSP.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groet,
Jasper de Boer

Bert-Jan

Citaat van: Drive4Om iDeal betalingen te ontvangen maak ik gebruik van een payment service provider (PSP in vervolg). Mijn klanten betalen mij dus via mijn payment service provider. Ik stuur de klanten een factuur het het door hun betaalde bedrag. Mijn PSP stuurt mij elke week een creditfactuur met het totaal dat voor mij, aan hun betaald is. Hierop staat ook een bedrag welke mijn PSP als kosten in rekening heeft gebracht.

Ik krijg dus het totaal - de PSP kosten op mijn rekening gestort. Nou is mijn vraag hoe ik dit het beste kan inboeken in Acumulus.

Zelf dacht ik een aparte rekening aan te maken voor de PSP en Nieuwe zakelijke uitgave invoeren met het bedrag aan kosten die door de PSP zijn ingehouden. Deze worden dan betaald vanaf de PSP rekening. Daarna kan ik het bedrag wat nog op de PSP rekening staat intern overboeken naar mijn gewone zakelijke rekening, zodat het verhaal weer rond is.

Is dit de beste oplossing, of is dit helemaal geen goeie oplossing?
Ik zou de facturen aan jouw klanten gewoon op betaald zetten en de kosten van de PSP boeken als zakelijke kosten. Dan moet het saldo weer goed zijn.
Citaat van: Drive4Voor een nog op te zetten wil ik consumenten (particulieren) laten betalen d.m.v. micropayments. Bijvoorbeeld het bellen van een 0900 nummer. Dit gaat wederom via mijn PSP. Het gaat hier om bedragen van 0.5 tot 2 euro.

Hoe moet ik dit administreren? Het lijkt me lastig om iedere consument een factuur te sturen voor een bedrag van bijvoorbeeld 1 euro. Dit is de moeite niet eens waart. Ik las dat ik niet verplicht ben een consument een factuur te sturen. Wat moet ik dan wel bijhouden? Voor de inkomsten via 0900 krijg ik ook een creditfactuur van mijn PSP.
Je kunt een factuur maken voor de omzet van een dag of bijvoorbeeld een week. Dat doen bepaalde winkels ook.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Drive4

1e klinkt goed!

Tweede begrijp ik niet helemaal. Heb je het hier over het kasstelsel? Dat moet je toch appart aanvragen bij de belastingdienst? Hoef ik dan niet voor iedere consument het bedrag, NAW-gegevens en dergelijke te administreren? Zou je me dat wat verder kunnen uitleggen?

Bert-Jan

Het kasstelsel betekent dat je alleen btw afdraagt over betaalde facturen.

Je hoeft voor particulieren geen factuur te maken. Je dient echter wel je inkomsten te boeken en de enige mogelijkheid in Acumulus om dat te doen, is met een factuur. Deze verstuur je niet maar je gebruikt deze alleen om te boeken.

Een winkel kan op een dag 50 klanten hebben gehad. De totale omzet is 1000 euro ex btw. Dan wordt er een factuur aangemaakt aan \"Diverse klanten\" voor dit bedrag.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Drive4

Ok, klinkt logisch. Ik hoef dus niks van de klanten te bewaren, maar alleen het totaal bedrag van de klanten op die dag / week? Kosten PSP boek ik gewoon weer zoals in je eerdere voorbeeld bij iDeal.

Bedankt voor je verhelderende antwoorden!