Hoofdmenu

Omzetbelasting en foutieve bestellingen in webshop

Gestart door mijnpcprobleem, 09 oktober, 2011, 17:15:41

Vorige topic - Volgende topic

mijnpcprobleem

Beste mensen,

Ik run sinds maart dit jaar een webshop die volledig runt op Joomla en Virtuemart. Omdat ik eerst mijn BTW heb laten doen via Yuki moest ik bij hun altijd de gedane facturen toesturen en zij verwerkten het dan. Gelukkig ben ik sinds 1 maand nu overgestapt naar jullie ivm kostenbesparing en meer mogelijkheden omtrent het doen van de aangifte en btw.

Mijn vraag is nu de volgende:

-> Mijn factuurnummers zijn opeenvolgende zoals de bestellingen in mijn webshop. Soms komt het echter voor dat een transactie ofwel niet goed wordt uitgevoerd waarbij de oorzaak kan liggen in:
1) storing iDeal
2) storing website
3) klant annuleert bestelling

Echter ik krijg dus wel een factuur bijbehorende bij de bestelling binnen met opeenvolgend nummer.

Mijn vraag is nu: hoe verwerk ik deze foutieve bestelling in de aangifte omzetbelasting? Immers heb geen geld ontvangen van de klant en de transactie of bestelling heeft niet plaatsgevonden. Moet ik dan toch de factuur invoeren en een creditnota in Acumulus doen of volstaat het weglaten van deze foutieve factuur in de boekhouding?

Hoor graag uw reactie!

Mvg,
Rafael

Annalies Janssens

De belastingdienst vindt opvolgende nummering belangrijk. In jouw geval kun je het beste de factuur wel invoeren maar met een 0-bedrag. Dan een omschrijving invullen met bv \"vervallen ivm storing\" of zoiets. Misschien met verwijzing naar de vervangende factuur (als die er is). Andere mogelijkheid is om de factuur wel in te voeren en inderdaad kiezen voor \"kopieer factuur credit\" met verwijzen naar de foute factuur en reden.
Mag allebei.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

mijnpcprobleem

Oke duidelijk! Super bedankt voor je snelle antwoord Annalies!

Karen Töning

Indien je kiest voor invoeren van factuur i.c.m. creditfactuur, moet je wel beide facturen op Betaald zetten. Neem dezelfde betaaldatum voor beide facturen. Anders blijven de facturen op Niet betaald staan.