Hoofdmenu

Belangrijk voor ondernemers met een prive-auto!

Gestart door Bert-Jan, 13 oktober, 2011, 14:33:04

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Maandag 17 oktober a.s. zal de 75%-regeling worden ingetrokken (zie 8.6.5). De 75%-regeling houdt in dat een eenmansondernemer die een privéauto zakelijk gebruikt of een zakelijke margeauto voor privédoeleinden gebruikt, kan volstaan met een forfaitaire aftrekcorrectie van 25% van de btw op de kosten voor gebruik en onderhoud (brandstofkosten, reparatiekosten etc.). Dit betekent dat de mate van het privégebruik voor deze auto\'s met ingang van 17 oktober 2011 aan de hand van een sluitende kilometeradministratie moet worden bijgehouden. Er komt binnen enkele weken een nieuwe (forfaitaire?) regeling. Wij houden u op de hoogte!

BTW-plaza

http://www.btwplaza.nl/actueel/intrekking+75regeling+privauto+en+margeautos_56#.TpbTuhGhAKI.twitter
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Nadrukkelijk advies aan ondernemers die zakelijk gebruik maken van een privé auto:

Vanaf 17 oktober 2011 kunt u het beste kilometerregistratie bijhouden. Dit kan door vanaf die datum de km.stand op te nemen en ook de km.stand op 31 dec.
De zakelijk gereden kilometers moeten goed bijgehouden worden. E.e.a. moet aantoonbaar zijn, dus niet aannemelijk.

Hoe dit in de administratie verwerkt moet gaan worden is nog de vraag. De belastingdienst is er zelf ook nog niet uit hoe e.e.a. uitgevoerd moet gaan worden.
In ieder geval, wanneer hier duidelijkheid over is, wordt dit uiteraard doorgevoerd in Acumulus met de daarop aansluitend eventueel vernieuwde (extra) schermen.

Sacha

ppff ik dacht dat de administratieverplichtingen minder zouden worden...  :/

Sacha

op de site van de belastingdienst staat trouwens dat het per 1-7-2011 al ingegaan is
weet iemand hoe dat zit?

Karen Töning

Citaat van: Sachaop de site van de belastingdienst staat trouwens dat het per 1-7-2011 al ingegaan is
weet iemand hoe dat zit?
Volgens mij weten ze dat zelf nog niet eens. E.e.a. wordt nog uitgezocht. Is een niet al te eenvoudige materie en vergt nogal wat uitzoekwerk. Hier wordt later op teruggekomen.
Dus helaas, nog even geduld.

Sacha

Ok, helaas  :rolleyes:

Maar ik krijg 2-wekelijks een factuur, dat moet ik nu boeken en straks dus allemaal aan gaan passen voor mn btw-aangifte, toch?

andre van overbeek

helaas is in mijn auto de KM teller kapot gegaan, ik kan dus geen KM registratie meer bijhouden.
dit betekend dus dat ik alle BTW voor tanken en onderhoud niet meer kan aftrekken.
kan ik dit oplossen door de kilometers van de afstanden op te schrijven vanaf bijvoorbeeld een ANWB route planner en deze  dan in de registratie map bij te voegen?

Bert-Jan

Dat lijkt mij geen probleem, alleen weet je dan niet wat je privé hebt gereden.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

is dat  een vereiste dan om een sluitende administratie te krijgen?

Bert-Jan

Als je de BTW wilt aftrekken van gebruikskosten van je privéauto, naar rato van het zakelijk gebruik, zul je het totaal aantal kilometers moeten weten en de zakelijke kilometers.

Als jouw teller kapot is, weet je het totaal niet.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

okee dan begrijp ik dat het in zijn geheel niet mogelijk is de kosten af te trekken.
jammer maar helaas  mooier kunnen we het niet maken toch?

Sacha

of je moet ook je prive ritten allemaal bijhouden?

andre van overbeek

ik kan een formulier maken met drie tabellen, 1 tabel voor adres en eind, 1 tabel voor KM, 1 tabel melding privé of zaak. kilometers opschrijven wat de tomtom aangeef , zou dat ook goed zijn?

Bert-Jan

Dat klinkt gedegen en lijkt mij voldoende.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek

okee dan gaan wij dit regelen, maar pas in het komende jaar want voor deze 3 weekjes  laten we het zitten. :D

Sjaam

Wellicht een overbodige toelichting maar de Belastingdienst heeft op de site een voorbeeld en nodig is een beginstand en de zakelijke kilometers. De rest kan dan eenvoudig worden afgeleid.

vriendelijke groet,
Sjaam

andre van overbeek

dan wordt dat bij mij toch een probleem, want mijn beging stand dateert al vanaf het kopen van de auto, de meter is stil en werkt niet meer.
jammer maar ja.

Wim Vriend

Citaat van: SjaamWellicht een overbodige toelichting maar de Belastingdienst heeft op de site een voorbeeld en nodig is een beginstand en de zakelijke kilometers. De rest kan dan eenvoudig worden afgeleid.

vriendelijke groet,
Sjaam
Als ik met mijn priveauto naar een markt ga in brabant, en ik boek op die datum de inkomsten van de verkoop, de kraamhuur en de verreden kilometers van huis naar brabant en viceversa, dan is dat toch geheel legitiem en verklaarbaar. Of moet ik in dat geval evengoed nog mijn privekilometers bijhouden ?

andre van overbeek

dan schijn je dus wel een KM stand te moeten registreren.
dat wordt bij mij een probleem die staat nu op 3 ton, en als ik nog een ton gereden heb staat die op 3 ton! :(

Annalies Janssens

Als je op 1 januari je kilometerstand noteert en op 31 december, dan weet je de totaal gereden kilometers. Je kunt dan dus ook de verhouding bepalen als je je zakelijke kilometers op deze manier aantoont.
Lijkt me raadzaam dat je op de een of andere manier die kilometerstand kunt bewijzen. Bijvoorbeeld met onderhoudsfacturen waar ook vaak de kilometerstand genoteerd wordt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

andre van overbeek

lijkt mij een strak plan, alleen staat die van mij op 31 december nog net zo hoog als op 1 januarie :D  :lol:

Wim Vriend

Citaat van: AnnaliesAls je op 1 januari je kilometerstand noteert en op 31 december, dan weet je de totaal gereden kilometers. Je kunt dan dus ook de verhouding bepalen als je je zakelijke kilometers op deze manier aantoont.
Lijkt me raadzaam dat je op de een of andere manier die kilometerstand kunt bewijzen. Bijvoorbeeld met onderhoudsfacturen waar ook vaak de kilometerstand genoteerd wordt.
Ik zal dat zeker doen per 1 januari, maar dat houdt dan ook in dat ik mijn reparatie en benzinebonnen het hele jaar moet bewaren tot ik aan het eind van het jaar de verhouding privé/zaak kan bepalen. Daar gaat mijn kerstvakantie :(

Annalies Janssens

Ik zou het zo doen: maak een schatting, (zorg dat je niet teveel btw terugvraagt) en boek alles vanaf 1 januri met die verhouding. Neem een consequente omschrijving zodat je aan het eind van het jaar deze boekingen makkelijk kunt sorteren op omschrijving. Als het jaar om is bepaal je de werkelijke verhouding. Je kunt dan 2 boekingen maken op 31-12-201.  het totale jaarbedrag negatief met de geschatte verhouding en een nieuwe boeking van het hele jaarbedrag in de juiste verhouding. (doe dat wel vóór de laatste BTW aangifte, anders moet je boekhouder  :D weer een correctie daarop maken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

andre van overbeek

Annalies,
hoe los je het dan op als je geen begin stand hebt omdat de KM teller kapot is?

Annalies Janssens

Dat is niet op te lossen helaas. De belastingdienst eist dat je aantoont wat de verhouding is. Heel misschien zou je het als volgt kunnen doen (wel veel werk).
- al je brandstofbonnen over het jaar bewaren en herberekenen (aan de hand van verbruik) hoeveel kilometers je dan ongeveer gemaakt hebt. Je noteert zowel de zakelijke als de prive kilometers in het hele jaar zodat je het wel sluitend hebt met de je brandstofverbruik. Dan kun je dus toch de verhouding bepalen. Voor het geval je controle krijgt dan lijkt het me dat je je behoorlijk ingedekt hebt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Sacha

Citaat van: AnnaliesIk zou het zo doen: maak een schatting, (zorg dat je niet teveel btw terugvraagt) en boek alles vanaf 1 januri met die verhouding. Neem een consequente omschrijving zodat je aan het eind van het jaar deze boekingen makkelijk kunt sorteren op omschrijving. Als het jaar om is bepaal je de werkelijke verhouding. Je kunt dan 2 boekingen maken op 31-12-201.  het totale jaarbedrag negatief met de geschatte verhouding en een nieuwe boeking van het hele jaarbedrag in de juiste verhouding. (doe dat wel vóór de laatste BTW aangifte, anders moet je boekhouder  :D weer een correctie daarop maken.

dat klinkt goed, dan hoef je niet alle boekingen opnieuw te doen en voor alle btw-kwartalen suppleties in te dienen
(toch?)

is het misschien mogelijk om hier verzichtelijk een soort stappenplannetje van te maken, hoe je dat berekent en boekt? (boek je dit onder btw-afdracht/teruggave ?)

Karen Töning

Citaat van: Sacha
Citaat van: AnnaliesIk zou het zo doen: maak een schatting, (zorg dat je niet teveel btw terugvraagt) en boek alles vanaf 1 januri met die verhouding. Neem een consequente omschrijving zodat je aan het eind van het jaar deze boekingen makkelijk kunt sorteren op omschrijving. Als het jaar om is bepaal je de werkelijke verhouding. Je kunt dan 2 boekingen maken op 31-12-201.  het totale jaarbedrag negatief met de geschatte verhouding en een nieuwe boeking van het hele jaarbedrag in de juiste verhouding. (doe dat wel vóór de laatste BTW aangifte, anders moet je boekhouder  :D weer een correctie daarop maken.

dat klinkt goed, dan hoef je niet alle boekingen opnieuw te doen en voor alle btw-kwartalen suppleties in te dienen
(toch?)

is het misschien mogelijk om hier verzichtelijk een soort stappenplannetje van te maken, hoe je dat berekent en boekt? (boek je dit onder btw-afdracht/teruggave ?)
Het is eenvoudiger, gebruikelijker en overzichtelijker dat een Suppletie Aangifte Omzetbelasting over het tijdvak van 1 jaar ingediend wordt, ongeacht of de Aangifte OB per kwartaal ingediend moet worden. Ook eventuele fouten worden hierdoor beperkt.
Er zijn overigens onderdelen die over het hele jaar bekeken moeten worden, zoals bijv. de KOR en de BTW privé bijtelling zakelijke auto.

Astrid

Citaat van: SjaamWellicht een overbodige toelichting maar de Belastingdienst heeft op de site een voorbeeld en nodig is een beginstand en de zakelijke kilometers. De rest kan dan eenvoudig worden afgeleid.

vriendelijke groet,
Sjaam

Waar staat dat op de site van de Belastingdienst? Ik kan er niets over vinden. Heb je er een link van?


Astrid

Volgens de Belastingtelefoon Ondernemers is het in dit geval voldoende per BTW-tijdvak een begin- en eindstand te hebben plus een administratie van de zakelijke kilometers (die je toch al hebt waarschijnlijk).
Wel vermelden ze erbij dat hun informatie niet rechtsgeldig is, dus op hun aanraden heb ik ook een brief naar de inspecteur gestuurd met de vraag of bovenstaande inderdaad voldoende is. Het antwoord zal nog wel even op zich laten wachten. Want ze zijn er zelf nog niet uit :)
Het gaat toch vaak om een paar tientjes. Wat willen ze nou...

Gert van der Wouden

Wat verstaat de Belastingdienst onder \"zover u de auto voor uw onderneming gebruikt\". Valt woon-werk verkeer daar ook onder?
En mag je de BTW (naar rato prive/zakelijk) terugvorderen naast de € 0,19 per kilometer voor zakelijke ritten?
M.vr.gr.,
Gert van der Wouden

Annalies Janssens

woon-werkverkeer (dus van je prive adres naar je eigen praktijkadres) telt niet mee voor de BTW verrekening. Wel voor de 0.19/km
Beide regelingen mag je naast elkaar toepassen.

0.19 heeft te maken met je v&w en de BTW alleen met het terugvragen van de BTW
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Gert van der Wouden

M.vr.gr.,
Gert van der Wouden

Karen Töning

Citaat van: Annalieswoon-werkverkeer (dus van je prive adres naar je eigen praktijkadres) telt niet mee voor de BTW verrekening. Wel voor de 0.19/km
Beide regelingen mag je naast elkaar toepassen.

0.19 heeft te maken met je v&w en de BTW alleen met het terugvragen van de BTW
Hier nog een kleine toelichting op. Woon-/werkverkeer is, wanneer je bedrijf niet geregistreerd staat op je woonadres. Indien je bedrijf geregistreerd staat op je woonadres, dan heb je niet te maken met woon-/werkverkeer.