Hoofdmenu

FOR Oudedagsreserver

Gestart door christianv, 04 november, 2011, 08:20:55

Vorige topic - Volgende topic

christianv

Hallo,

Omdat ik een aantal jaren geleden iets te fanatiek oudedagsreserve heb gereserveerd zonder daadwerkelijk dit geld opzij te zetten wil ik mijn FOR laten afnemen. Dit omdat ik niet zeker weet dat ik tot mijn 65st nog zelfstandige ben en dus eventueel volle belasting moet betalen over mijn FOR reserve bij staking voor mijn 65st.

Nou las ik in de kluwerbelastinggids dat de FOR reserve afneemt op de balans als je een bedrag stort ten behoefte van een levensvoorziening zoals lijfrenteverzekering/banksparen etc.
Kan ik ook mijn premies arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) gebruiken om mijn FOR te laten afnemen ? Dit omdat de AOV ook onder levensvoorziening valt toch ?

Alvast bedankt !
Groet,
Christian

Bert-Jan

AOV is geen lijfrente dus daarmee wordt de FOR niet verlaagd.

Je kunt de FOR wel verlagen door gewoon een bedrag uit deze reserve te halen en toe te voegen aan je winst.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

Citaat van: Bert-JanAOV is geen lijfrente dus daarmee wordt de FOR niet verlaagd.

Je kunt de FOR wel verlagen door gewoon een bedrag uit deze reserve te halen en toe te voegen aan je winst.

.... ik moet dit bestrijden.... Als je het zo zou doen is het een soort \"middeling\" wat je zelf toepast. Afname mag onder de volgende voorwaarden (zie belastingdienst)

Afname oudedagsreserve
In de volgende situaties neemt de oudedagsreserve af of wordt deze opgeheven:

U koopt een lijfrente voor een inkomensvoorziening en u verzoekt ons om de oudedagsreserve met dat bedrag te laten afnemen.

Het bedrag van de oudedagsreserve is hoger dan het ondernemingsvermogen, terwijl van 1 van de volgende situaties sprake is:

U staakt de onderneming geheel of gedeeltelijk.

U bent op 1 januari van het kalenderjaar 65 jaar of ouder.

U voldoet dit kalenderjaar en het vorige kalenderjaar niet aan het urencriterium.

 

Een afname of opheffing van uw oudedagsreserve betekent in principe dat u een hogere winst hebt. Daarom moet u het bedrag van de afname of opheffing van de oudedagsreserve toevoegen aan de winst. Dat doet u in de aangifte bij \'Box 1: winst uit onderneming\' in het scherm \'Wijzigingen in toelaatbare reserves\'.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

christianv

Citaat van: Bert-JanAOV is geen lijfrente dus daarmee wordt de FOR niet verlaagd..

In de letterlijke zin is de AOV wel een lijfrente. Het is een voorziening die zorgt voor een uitbetaling na een bepaalde situatie tot uiterlijk overlijden.
Zo wordt in de belasting aangifte vraag 26de AOV (niet AOW..) premie betaling op een zelfde manier behandeld als een premie betaling aan een lijfrente verzekering.
Vandaar mijn idee om het met de FOR te combineren

Citaat van: Bert-JanJe kunt de FOR wel verlagen door gewoon een bedrag uit deze reserve te halen en toe te voegen aan je winst.
Dit kan jammer genoeg niet. Vrijwillige afname voor je 65st kan alleen als hetzelfde bedrag als premie betaald wordt aan een erkende lijfrente verzekering.

Bert-Jan

Inderdaad, Annalies had dit reeds gecorrigeerd.

Ook jij bedankt voor je correctie.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

michaberg

Is het ook mogelijk de for met terugwerkende kracht in te voeren voor 2010?
toen heb ik het niet gedaan. lijkt me alsnog wel verstandig om te doen. of zijn jullie van nadere mening?

Annalies Janssens

Advies om het wel of niet te doen laat ik even buiten beschouwing. Dat hangt van veel factoren af. Maar, je kunt nog met terugwerkende kracht van 5 jaar (2006 kun je  nog tot 31-12-2011 indienen) FOR toevoegen. Het is dan wel nodig dat je balans voldoende eigen vermogen laat zien. Je kunt nooit meer dan het eigen vermogen toevoegen.
Wanneer je alsnog 2010 toevoegt, en je wilt 2011 ook toevoegen, dan moet je er dus voor zorgen dat er eind 2011 een eigen vermogen binnen het bedrijf is van: toevoeging 2010 + gewenste toevoeging 2011.
Voor 2010 kun je desgewenst je aangifte gecorrigeerd gewoon opnieuw indienen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen