Hoofdmenu

Het urencriterium wordt gewijzigd

Gestart door Bert-Jan, 18 november, 2011, 21:27:53

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Alleen is nog niet bekend hoe!

Vandaag is een motie aangenomen in de tweede kamer waarin de regering wordt verzocht een meer flexibelere oplossing te vinden die recht doet aan kleine ondernemers.

Ik wacht af maar ik hoop niet dat het een oplossing wordt waarbij een bepaalde groep er een beetje op vooruit gaat en een andere groep er heel veel op achteruit gaat.

Want zo gaat dat.  :(
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Wim Vriend

Citaat van: Bert-JanAlleen is nog niet bekend hoe!

Vandaag is een motie aangenomen in de tweede kamer waarin de regering wordt verzocht een meer flexibelere oplossing te vinden die recht doet aan kleine ondernemers.

Ik wacht af maar ik hoop niet dat het een oplossing wordt waarbij een bepaalde groep er een beetje op vooruit gaat en een andere groep er heel veel op achteruit gaat.

Want zo gaat dat.  :(
Als het D66 voorstel wordt uitgevoerd lijkt me dat niet slecht.

andre van overbeek


Wim Vriend

Citaat van: andre van overbeekwat was dat D66 voorstel dan?
Citaat van: andre van overbeekwat was dat D66 voorstel dan?
Vanaf € 10.000,00 omzet de volledige ondernemersaftrek, alles beneden dat bedrag percentage gewijs. € 8000,00 omzet wordt dan 80% van de ondernemersaftrek enz enz

andre van overbeek


Wim Vriend

Citaat van: andre van overbeekokee dank je
Dit is alleen nog maar een voorstel, nog niets definitief

Belvi

Citaat van: iVriend
Citaat van: andre van overbeekwat was dat D66 voorstel dan?
Citaat van: andre van overbeekwat was dat D66 voorstel dan?
Vanaf € 10.000,00 omzet de volledige ondernemersaftrek, alles beneden dat bedrag percentage gewijs. € 8000,00 omzet wordt dan 80% van de ondernemersaftrek enz enz
Ik kan niet zeggen dat ik omzet een goede maatstaf vindt.
Want wanneer je goederen verkoopt kom je veelal sneller aan een hoge omzet, dan een ondernemer in de diensten sfeer (die weinig kosten hoeft te maken). Dit omdat bij de verkoop van goederen de inkoopprijs een grote kostenpost is die (algemeen geaccepteerd) doorberekend wordt in de verkoopprijs, terwijl in de diensten sfeer deze persoon veel mindere kosten heeft waardoor hij niet zoveel omzet hoeft te maken om op eenzelfde of hogere winst uit te komen.

Ik denk dat een omzetcriterium, een onterechte scheefgroei zal creëren in het mogen claimen van de zelfstandigenaftrek, tussen ondernemers die diensten aanbieden (uitzendbranche uitgezonderd) en ondernemers die goederen verkopen.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Wim Vriend

Citaat van: Belvi
Citaat van: iVriend
Citaat van: andre van overbeekwat was dat D66 voorstel dan?
Citaat van: andre van overbeekwat was dat D66 voorstel dan?
Vanaf € 10.000,00 omzet de volledige ondernemersaftrek, alles beneden dat bedrag percentage gewijs. € 8000,00 omzet wordt dan 80% van de ondernemersaftrek enz enz
Ik kan niet zeggen dat ik omzet een goede maatstaf vindt.
Want wanneer je goederen verkoopt kom je veelal sneller aan een hoge omzet, dan een ondernemer in de diensten sfeer (die weinig kosten hoeft te maken). Dit omdat bij de verkoop van goederen de inkoopprijs een grote kostenpost is die (algemeen geaccepteerd) doorberekend wordt in de verkoopprijs, terwijl in de diensten sfeer deze persoon veel mindere kosten heeft waardoor hij niet zoveel omzet hoeft te maken om op eenzelfde of hogere winst uit te komen.

Ik denk dat een omzetcriterium, een onterechte scheefgroei zal creëren in het mogen claimen van de zelfstandigenaftrek, tussen ondernemers die diensten aanbieden (uitzendbranche uitgezonderd) en ondernemers die goederen verkopen.
Het is maar waar je staat natuurlijk. Ik vind juist dat de diensten sector zeer regelmatig absurd hoge uurtarieven berekend.

Belvi

Citaat van: iVriendHet is maar waar je staat natuurlijk. Ik vind juist dat de diensten sector zeer regelmatig absurd hoge uurtarieven berekend.
Dat kan, maar dan nog.
Stel een autohandelaar verkoopt 1 auto voor 11.000 euro. Dan heeft deze de zelfstandigenaftrek dus al binnen, ookal verkoopt die bij wijze van spreke maar 1 auto in het jaar.
Stel een adviseur werkt voor 60 euro per uur. Die moet dan toch 167 factureerbare uren hebben voordat deze aan die 10.000 euro omzet komt.
Vanwege deze reden vind ik het omzetcriterium geen goed meetinstrument voor ondernemerschap.

Wat betreft het rekenen van absurd hoge uurtarieven, weet ik niet. Een adviseur kan wel absurd hoge uurtarieven op voorhand vragen. Maar wanneer een \"koper\" met het tarief instemt dan is het per definitie niet meer absurd hoog, want als koper zou je denken ben je toch niet zo gek om een absurd hoge prijs te betalen (en ga je wel naar een goedkopere concurrent o.i.d.)?

Astrid

Het gaat toch eigenlijk om de vraag wanneer iemand een ondernemer is. Dat kan inderdaad per sector verschillende nadrukken hebben. Vind dan maar eens een universele noemer.