Hoofdmenu

Is het urencriterium echt zo oneerlijk?

Gestart door Bert-Jan, 19 november, 2011, 20:27:28

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Volgens velen wel en daarom heeft de tweede kamer de regering verzocht iets \"eerlijkers\" te bedenken.

Ik vraag mij echter af wat er oneerlijk is aan de huidige regeling. Je moet minimaal 1225 uur in een kalenderjaar gewerkt hebben in en aan jouw onderneming om de ondernemingsaftrek te mogen toepassen.

Het is een fiscale erkenning voor die ondernemers die hun tijd overwegend besteden aan hun onderneming. Dat is eigenlijk heel logisch want deze ondernemers moeten er in de meeste gevallen van leven. Dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld 8 uur per week besteden aan een webshop naast een volledige of parttime baan. Parttime-ondernemers zijn ook ondernemers maar zij kunnen niet zelden terugvallen op andere inkomstenbronnen. Anders waren zij wel fulltime gaan ondernemen.

Het is naïef om te denken dat een eventuele verruiming van het urencriterium niet ergens anders wordt teruggehaald. Een verruiming ten gunste van de kleine (parttime-)ondernemers, zal waarschijnlijk worden betaald door de fulltime-ondernemers.

Men noemt de huidige regeling oneerlijk maar is het eerlijk dat de ondernemers die grotendeels moeten leven van hun onderneming, hun fiscale voordelen moeten gaan delen met ondernemers die ook uit andere vaatjes tappen?

Bedenk daarbij dat elke stelsel-wijziging bij traditie een versobering betekent. De parttime-ondernemers zullen er op vooruitgaan. Maar de groep van kleine ondernemers als geheel en zeker die ondernemers die moeten leven van hun onderneming, zullen hier waarschijnlijk de prijs voor gaan betalen.

Dat is een kleine winst, en een groot verlies.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

Het is wel eigenaardig dat we net met ingang van 2012 geconfronteerd worden met een drastische wijziging: de zelfstandigenaftrek wordt niet meer aflopend bij meer winst maar wordt een vast bedrag.
In het nieuwe voorstel wordt de zelfstandigenaftrek weer wel winstafhankelijk maar dan net andersom. Hoe meer winst, hoe meer aftrek. De hardwerkende full-time ondernemer die weinig winst haalt, ontvangt dus een lagere aftrek. Of dit eerlijk is? Vind ik niet.....

Waar ik zelf wel al jaren op hoopte, is dat het urencriterium naar rato van de gewerkte maanden zou gelden. De helft van het jaarbedrag zou dan ook redelijk zijn. Maar als je nu in een half jaar als ondernemer 1200 uur maakt (ruwweg 46 uur per week!!) krijg je niets...

Maar, we zullen wel weer afwachten wat de \"wijzen in het westen\" gaan beslissen.....
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Citaat van: AnnaliesIn het nieuwe voorstel wordt de zelfstandigenaftrek weer wel winstafhankelijk maar dan net andersom. Hoe meer winst, hoe meer aftrek. De hardwerkende full-time ondernemer die weinig winst haalt, ontvangt dus een lagere aftrek. Of dit eerlijk is? Vind ik niet.....
Dit sluit aan op het beleid dat winst wordt beloond en niet verlies zoals vroeger.
Citaat van: AnnaliesWaar ik zelf wel al jaren op hoopte, is dat het urencriterium naar rato van de gewerkte maanden zou gelden. De helft van het jaarbedrag zou dan ook redelijk zijn. Maar als je nu in een half jaar als ondernemer 1200 uur maakt (ruwweg 46 uur per week!!) krijg je niets...
Dat zou mij ook mogen maar het zou mij niet verbazen als er een nieuwe regeling komt onder de vlag van \"eerlijker\" waar de gehele groep van ondernemers per saldo op achteruit gaat.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)