Hoofdmenu

Trap er niet in, beste ZZP-ers

Gestart door Bert-Jan, 27 november, 2011, 19:54:35

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Ze blijven het proberen. De ZZP-er zal en moet premies gaan betalen, linksom of rechtsom.

Nu is het weer de SER die daar voor pleit. Want de arme ZZP-er is immers zo onbeschermd.

Dit gaat echter helemaal niet om de sociale zekerheid van de ZZP-er. Dit gaat ordinair om het innen van geld.

Het is een vertrouwde formule. Je dwingt bij wet af dat mensen moeten sparen in een collectief fonds. Je wacht tot het fonds een beetje gevuld is. Dan steel je het fonds leeg en zeg je dat de regeling moet worden versoberd of worden afgeschaft.

Dat is gebeurd met de WAO, de WW en bijvoorbeeld de pensioenen.

Bij het afbouwen van de WW zei toenmalig minister-president Balkenende dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en dragen voor hun sociale zekerheid!

Nu is het schijnbaar tijd om een nieuw plunderproject te starten en draaien we gewoon alles weer om. Een nieuw fonds. De WAO/WW van de ZZP-er.

Te verwachten scenario

[list=*]
  • De ZZP-er zal zich blauw betalen. [/*]
  • Het fonds loopt vol.[/*]
  • Het fonds wordt geplunderd.[/*]
  • De regels worden aangescherpt (niemand krijgt nog een uitkering)[/*]
  • En de politiek zal zeggen dat ondernemers meer verantwoordelijkheid moeten dragen voor hun sociale zekerheid.
  • [/*]
Het zijn immers ondernemers!

Ziet u het patroon?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andre van overbeek


Belvi

Voor 2005 hadden we zo\'n soort systeem voor zelfstandigen/ondernemers als ik het me goed herinner, met de WAZ (Arbeidsongeschiktheid zelfstandigen). Ik kan me niet goed herinneren om welke redenen die toen afgeschaft is? Misschien omdat in die tijd zo veel mogelijk geprivatiseerd moest worden? Of n.a.v. een lobby door de verzekeraars? Of omdat het te duur gevonden werd?

Wel een beetje jammer als je als ondernemer daar bij wijze van spreke jaren aan mee betaald had, en dan in 2005 arbeidsongeschikt werd en (nog) geen arbeidsongeschiktheidsverzekering had afgesloten.

Lenny Gramberg

Bert-Jan,

Wederom sla je - wat mij betreft althans - de spijker op de kop!

Jedidiah

Helder en waar, maar wat kunnen we ertegen doen?