Hoofdmenu

Wijziging rente berekening door belastingdienst

Gestart door Herman, 23 december, 2011, 10:26:30

Vorige topic - Volgende topic

Herman

De berekening van rente door de Belastingdienst gaat per 2012 op de schop. Het kabinet vervangt de huidige regeling van heffings- en invorderingsrente door een nieuwe renteregeling. De hoogte sluit aan bij het percentage van de wettelijke rente voor consumenten (is een verhoging). Daarnaast verandert de manier waarop de fiscus de rente berekent aanzienlijk. Er wordt alleen rente vergoed wanneer de fiscus er te lang over doet om een belastingaanslag vast te stellen bij teruggave. Sparen bij de fiscus loont dan niet meer.

Annalies Janssens

Deze berichten had ik ook gelezen. Maar, weet je misschien antwoord op mijn vraag:
Geldt de regeling met ingang van vergoeding rente belastingjaar 2012 of wordt er meteen vanaf 1 januari helemaal geen rente toegekend als de fiscus binnen de termijn terugbetaalt.
Voorbeeld:
ik heb op 20 december 2011 een eerste aangifte 2007 ingediend. De aanslag komt op 25-01-2012. Wordt er dan nog wel rente vergoed tm 31-12-2011 of dat ook niet meer.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Herman


Karen Töning

Citaat van: HRLIk maak er uit op dat vanaf kwartaal 2 2012 niet meer wordt vergoed, uit eerder perioden lijkt me wel.
http://financieel.infonu.nl/belasting/4029-verdien-aan-de-belastingdienst-heffingsrente.html
Het lijkt me inderdaad niet dat ze zoiets met terugwerkende kracht gaan doen. Alhoewel, je weet maar nooit.....