Hoofdmenu

Nieuwe regeling voor btw privégebruik auto

Gestart door jsspanjer, 17 januari, 2012, 10:20:24

Vorige topic - Volgende topic

jsspanjer

Hallo,

Ik kreeg onderstaande toegestuurd van een vriend van mij en ik vroeg me af of onderstaande ook geldt voor het zakelijk gebruik van een prive auto.


4. BTW
 
4.1. Nieuwe regeling voor btw privégebruik auto
 
Met ingang van 1 juli 2011 is de regeling voor de btw-correctie privégebruik auto belangrijk gewijzigd.
 
Vanaf dat moment wordt het privégebruik van een auto van de zaak voor de btw belast naar het werkelijke
 
privégebruik van de auto. Het woon-werkverkeer wordt als privégebruik aangemerkt voor de btw. Met
 
ingang van 1 juli 2011 wordt niet langer de bijtelling voor de inkomsten- en loonbelasting als uitgangspunt
 
genomen voor de bijtelling voor de btw. Het privégebruik auto is voor de btw vanaf 1 juli 2011 als fictieve
 
dienst belast naar het werkelijke privégebruik van de auto. Daarbij geldt dat het woon-werkverkeer niet
 
langer als zakelijk gebruik wordt aangemerkt maar als privégebruik.
Aangezien het bijhouden en
 
administreren van het werkelijke privégebruik een flinke klus is, wordt goedgekeurd dat 2,7% van de
 
catalogusprijs van de auto (dat is de prijs inclusief btw en bpm) als correctie voor de btw in aanmerking
 
wordt genomen. Als aangetoond kan worden dat het werkelijk privégebruik lager is, mag de btw
 
gecorrigeerd worden over dit lagere bedrag. Dit zal vooral bij wat oudere auto\'s of auto\'s die onder de btw-
 
margeregeling zijn aangekocht het geval zijn. Als de werknemer een vergoeding betaalt aan de werkgever
 
voor het ter beschikking stellen van de auto, moet de werkgever over die vergoeding 19% btw afdragen.
 
Om te voorkomen dat de btw-correctie op die manier wordt ontgaan, wordt de btw-correctie in dit soort
 
situaties gesteld op de normale waarde van het privégebruik die tenminste gelijk is aan de door de
 
ondernemer gemaakte uitgaven voor het privégebruik.

Bert-Jan

Dat geldt ook voor zakelijk gebruik van de privéauto.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

jsspanjer

Dan lijkt me dat er nog weinig \"zakelijk\" rijden voor de BTW over blijft.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

VerschilM

HELP!!!!

Het duizelt mij een beetje. Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen. Ik lees verschillende berichten, ook op internet.

In onze VOF  hebben wij als vof-partners een dagelijkse km registratie bijgehouden. Woon-werk, zakelijk en prive-ritten. Duidelijker kan het niet.

De woonwerk en zakelijke ritten zijn in 2011 allen opgevoerd middels de km administratie in accumulus. Moet ik nu alle woonwerk-km van ons eruit halen over het hele jaar, of vanaf 1 juli?  Kan ik die anders boeken? Of helemaal niet meer boeken?

Mag ik de benzine welke ik getankt heb en de onderhoudskosten nu wel of niet aftrekken als ik ze met mijn privepas heb betaald? ( ik ben op de hoogte van de 75% eerste 3 kwartalen en , het laatste kwartaal prive en zakelijk bijhouden.

Karen Töning

Citaat van: VerschilMDe woon-/werk en zakelijke ritten zijn in 2011 allen opgevoerd middels de km administratie in accumulus. Moet ik nu alle woonwerk-km van ons eruit halen over het hele jaar, of vanaf 1 juli?  Kan ik die anders boeken? Of helemaal niet meer boeken?
Deze regeling geldt niet voor het opvoeren van de 0.19 per km. Voor het berekenen van het percentage wat opgevoerd mag worden voor het terugvragen van de BTW moet je wel rekenen vanaf 1 juli 2011.
Citaat van: VerschilMMag ik de benzine welke ik getankt heb en de onderhoudskosten nu wel of niet aftrekken als ik ze met mijn privepas heb betaald? ( ik ben op de hoogte van de 75% eerste 3 kwartalen en , het laatste kwartaal prive en zakelijk bijhouden.
Wanneer je een eenmanszaak hebt, ZZP-er of freelancer bent en je pint zakelijke kosten met een privépas is er een directe link naar jou. Het is aan te raden dit niet te vaak te doen, aangezien er anders door de Belastingdienst gevraagd kan worden naar de rest van de mutaties op de privérekening..... Zou ik niet willen als ik jou was.
Voor de IB is er niets veranderd. Voor de OB wel.

culenborg

Hoe zit het als je later je privé auto als bedrijfsauto gaat gebruiken? Ik ben namelijk mijn bedrijf gestart toen ik mijn prive auto al had, ik heb daarvan dus de BTW over de aanschaf niet afgetrokken maar wel over alle gebruikskosten, als ik dan \"Hebt u voor de aanschaf en/of de gebruikskosten de volledige BTW afgetrokken?\" aanvink, klopt de berekening dan?

Karen Töning

Citaat van: culenborgHoe zit het als je later je privé auto als bedrijfsauto gaat gebruiken? Ik ben namelijk mijn bedrijf gestart toen ik mijn prive auto al had, ik heb daarvan dus de BTW over de aanschaf niet afgetrokken maar wel over alle gebruikskosten, als ik dan \"Hebt u voor de aanschaf en/of de gebruikskosten de volledige BTW afgetrokken?\" aanvink, klopt de berekening dan?
Ja hoor, de berekening klopt. Het gaat om het totale BTW-bedrag van dat jaar.

jpeeren

Ik gebruik mijn privé-auto voor het werk (staat niet op de zaak). Heb echter geen zin om een hele kilometerregistratie bij te houden.
Als ik nu geen BTW meer aftrek vanaf oktober (voor bv benzinebonnen/reparatiets etc.) moet ik dan nog iets opgeven aan het einde van het jaar??
Alvast bedankt voor je reactie!

Groeten Jeroen

Bert-Jan

Citaat van: jpeerenIk gebruik mijn privé-auto voor het werk (staat niet op de zaak). Heb echter geen zin om een hele kilometerregistratie bij te houden.
Als ik nu geen BTW meer aftrek vanaf oktober (voor bv benzinebonnen/reparatiets etc.) moet ik dan nog iets opgeven aan het einde van het jaar??
Alvast bedankt voor je reactie!

Groeten Jeroen
Wat je niet opgeeft, krijg je ook niet terug. Ik zou in ieder geval wel de zakelijke kilometers aftrekken a 19 cent/km.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)