Hoofdmenu

Persoonlijk BSN blijft verplicht openbaar voor eenmanszaken

Gestart door Bert-Jan, 18 januari, 2012, 20:51:44

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Staatssecretaris Weekers van Financiƫn heeft vandaag in antwoord op Kamervragen laten weten dat wat hem betreft het BTW-nummer van eenmanszaken gekoppeld blijft aan het burgerservicenummer (BSN) van de ondernemer.

http://www.accountancynieuws.nl/actueel/fiscaliteit/koppeling-btw-nummer-eenmanszaak-met-bsn.108024.lynkx

,,Gezien het neutrale karakter van het destijds geldende sofinummer is voor dit nummer gekozen. Het nummer bevat namelijk geen persoonskenmerken en er kan geen andere informatie omtrent de betrokkene uit worden afgeleid."

OK. Alleen een BSN is dus onschuldig en ongevaarlijk.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zei in april 2011 reeds dat het BSN op zich niet leidt tot meer fraude, maar dat het gaat om de combinatie van gegevens, zoals de link tussen BSN, naam plus adresgegevens en/of bankrekeningnummer. \"Dat iemand anders uw BSN in handen heeft, kan op zichzelf geen kwaad\", zegt een woordvoerder.

Laten de naam en het adres van de eigenaar van de eenmanszaak nou toevallig ook bijna altijd op de website vermeld staan...


En dan de praktijk...
https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=bsn+fraude&ie=utf-8&oe=utf-8#pq=bsn+fraude&hl=nl&cp=16&gs_id=1x&xhr=t&q=bsn+fraude+DigiD&pf=p&sclient=psy-ab&client=ubuntu&channel=fs&source=hp&pbx=1&oq=bsn+fraude+DigiD&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=cdbc95bce990daea&biw=1176&bih=685
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Belvi

Via de Kvk kun je daarnaast (als het al niet te vinden is via social media) de geboortedatum van een ondernemer achterhalen.
Dan heb je dus al (mocht iemand kwaad willen): het BSN, de naam, de geboortedatum en het adres. Ik denk dat je daarmee een heel eind kunt komen met wat geduld en overreding. Daarnaast betwijfel ik bij hoeveel instanties de handtekening onder een brief nu echt gecontroleerd wordt of het de juiste is? Mocht iemand daarnaast je bankrekeningnummer en/of je handtekening ook nog hebben, dan kan de elende helemaal beginnen.

Herman

Goed te weten, maar is er wat aan te doen?
Dan moeten we precies weten waartegen ons te wapenen, dus aan de hand van concrete voorbeelden van deze fraude, ik zie/lees dat er van alles gedaan kan worden met deze gegeven, maar echte voorbeelden ontbreken of lees ik niet voldoende door?
Ja een mevrouw waarvan haar zoon zijn rijbewijs was vergeten op een kopieerapparaat en allerlei rekeningen kreeg van telefoon abonnementen, ik herinner mij dergelijke fraude al van jaren geleden met gestolen paspoorten etc.