Hoofdmenu

BTW Q4 en IB box 3

Gestart door entjesbe, 21 januari, 2012, 13:03:58

Vorige topic - Volgende topic

entjesbe

Hallo,

Hoe moet ik formeel omgaan met het volgende punt?

Ik ben ZZP-er waardoor het onderscheid tussen zakelijke en prive bezittingen niet echt aanwezig is.
Nu heb ik redelijk gedfraaid in 2011 en dus wat reserve opgebouwd.
Op mijn bankrekeningen komt het totaal net uit boven de grenswaarde van Box 3 zijnde 41570 voor 2011.
Echter, een deel van het geld betreft de nog te betalen BTW van Q4.
Mag ik dat bedrag van mijn vermogen aftrekken waardoor ik onder de grenswaarde kom?
M.a.w. telt de nog te betalen BTW wel mee in Box 3? Het is imeers al een bekende verplichting op 1 januari (de peildatum voor het vermogen).

Annalies Janssens

Het is belangrijk om wel een onderscheid te maken in je privé en zakelijke bezittingen door aparte zakelijke bankrekeningen aan te houden. De rekeningen die zakelijk zijn komen op je zakelijke balans en dus niet in je IB aangifte box 3. Consequentie is wel dat de ontvangen rente op die rekeningen als bedrijfsinkomsten tellen.
Gereserveerd geld voor BTW zou dus in je zakelijke administratie voor dienen te komen.
Schulden aan de belastingdienst mag je niet opvoeren als schulden in box 3, dat is dus wel een probleem.
Dit is dus iets om in 2012 te regelen; evt. een zakelijke spaarrekening op naam van je bedrijf. Als je evt. geld wilt gaan reserveren voor FOR dan is het ook noodzakelijk dat je zakelijke balans hoog genoeg is om te mogen reserveren. Voldoende reden dus om dit te regelen.
Wellicht ten overvloede:
het saldo per 01-01-2012 gebruik je pas voor de aangifte IB 2012, nu dus nog niet.
Tot slot:
voordat je je in allerlei bochten wringt om je bezittingen box 3 omlaag te brengen. Over het bedrag boven de drempel betaal je 1,2% belasting. Dat is dus 120 euro per 10.000 euro.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

entjesbe

Ik begrijp je uiteenzetting, maar vindt het toch wel een beetje vreemd.
Ik kan naar believen geld heen en weer schuiven van tussen prive rekeningen en zakelijke rekeningen.
Ik heb nu de FOR over 2011 en nog wat extra apart gezet op een rekening, maar is deze rekening nu zakelijk of prive?
Doordat ik een eenmanszaak heb ben ik prive aansprakelijk voor mijn zakelijke daden.
Waar zitten nu die grenzen tussen prive en zakelijk?
Volgens mij zijn die er niet echt, of zie ik dat verkeerd?

Annalies Janssens

De grens moet je zelf aangeven. De belastingdienst kijkt er bij controle na of het bedrag dat je op je balans van de zaak hebt wel reëel ondernemingsvermogen is. Bijvoorbeeld om belasting te reserveren, (BTW en IB), FOR of autokosten.
Je moet echt een keuze maken of een rekening zakelijk of prive is. Laat dat zien door de keuze van de tenaamstelling (zakelijk of prive)

Er is wel degelijk onderscheid zoals je kunt zien in je IB aangifte. Er is een balans zakelijk én box 3 prive.

Als je de rekening waarop je FOR gezet hebt niet op je zakelijke balans opneemt kun je die FOR dus niet opvoeren voor 2011 omdat je eigen vermogen dan niet toereikend is.

Eventueel zou je het aannemelijk kunnen maken dat je de betreffende rekening nu opneemt in je balans (en dus weg laat uit box 3) en de tenaamstelling bij de bank zsm aanpast. Ik denk dat het bij eventuele controle wel verdedigbaar is.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Koos Rodenberg

Citaat van: AnnaliesDe grens moet je zelf aangeven. De belastingdienst kijkt er bij controle na of het bedrag dat je op je balans van de zaak hebt wel reëel ondernemingsvermogen is. Bijvoorbeeld om belasting te reserveren, (BTW en IB), FOR of autokosten.
Je moet echt een keuze maken of een rekening zakelijk of prive is. Laat dat zien door de keuze van de tenaamstelling (zakelijk of prive)

Er is wel degelijk onderscheid zoals je kunt zien in je IB aangifte. Er is een balans zakelijk én box 3 prive.

Als je de rekening waarop je FOR gezet hebt niet op je zakelijke balans opneemt kun je die FOR dus niet opvoeren voor 2011 omdat je eigen vermogen dan niet toereikend is.

Eventueel zou je het aannemelijk kunnen maken dat je de betreffende rekening nu opneemt in je balans (en dus weg laat uit box 3) en de tenaamstelling bij de bank zsm aanpast. Ik denk dat het bij eventuele controle wel verdedigbaar is.

Annalies,

Ik heb gelezen dat je aan de urencriteria moet voldoen om gebruik te kunnen maken van de FOR regeling.
Als je nu niet aan die criteria voldoet, wat heb je dan voor mogelijkheid of mag je toch reserveren?

Bert-Jan

Dan mag je wel geld apart zetten maar niet ten laste van de winst volgens de FOR.

Wellicht kun je dan als privépersoon iets doen bij een bank zoals banksparen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)