Hoofdmenu

BTW Q4 en IB box 3

Gestart door entjesbe, 21 januari, 2012, 13:03:58

Vorige topic - Volgende topic

entjesbe

Hallo,

Hoe moet ik formeel omgaan met het volgende punt?

Ik ben ZZP-er waardoor het onderscheid tussen zakelijke en prive bezittingen niet echt aanwezig is.
Nu heb ik redelijk gedfraaid in 2011 en dus wat reserve opgebouwd.
Op mijn bankrekeningen komt het totaal net uit boven de grenswaarde van Box 3 zijnde 41570 voor 2011.
Echter, een deel van het geld betreft de nog te betalen BTW van Q4.
Mag ik dat bedrag van mijn vermogen aftrekken waardoor ik onder de grenswaarde kom?
M.a.w. telt de nog te betalen BTW wel mee in Box 3? Het is imeers al een bekende verplichting op 1 januari (de peildatum voor het vermogen).

Annalies Janssens

Het is belangrijk om wel een onderscheid te maken in je privé en zakelijke bezittingen door aparte zakelijke bankrekeningen aan te houden. De rekeningen die zakelijk zijn komen op je zakelijke balans en dus niet in je IB aangifte box 3. Consequentie is wel dat de ontvangen rente op die rekeningen als bedrijfsinkomsten tellen.
Gereserveerd geld voor BTW zou dus in je zakelijke administratie voor dienen te komen.
Schulden aan de belastingdienst mag je niet opvoeren als schulden in box 3, dat is dus wel een probleem.
Dit is dus iets om in 2012 te regelen; evt. een zakelijke spaarrekening op naam van je bedrijf. Als je evt. geld wilt gaan reserveren voor FOR dan is het ook noodzakelijk dat je zakelijke balans hoog genoeg is om te mogen reserveren. Voldoende reden dus om dit te regelen.
Wellicht ten overvloede:
het saldo per 01-01-2012 gebruik je pas voor de aangifte IB 2012, nu dus nog niet.
Tot slot:
voordat je je in allerlei bochten wringt om je bezittingen box 3 omlaag te brengen. Over het bedrag boven de drempel betaal je 1,2% belasting. Dat is dus 120 euro per 10.000 euro.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

entjesbe