Hoofdmenu

Lidmaatschap ANWB aftrekbaar

Gestart door moren005, 25 januari, 2012, 10:07:32

Vorige topic - Volgende topic

moren005

Ik vraag me af of het ANWB lidmaatschap vallen onder de autokosten waarvan je 75% van de BTW kan terugvorderen en of de kosten aftrekbaar zijn voor de IB. (laatste zal wel niet) De BTW bij de ANWB is volgens mij gewogen BTW en bedraagt 10.33%. Als je deze kosten mag terugvorderen dan heb ik een probleem met het systeem omdat ik alleen keuze heb uit 0, 6 of 19% BTW heb.

Es

Onderstaand heb ik gekopieerd van de ANWB-website.

\"Hoeveel btw wordt berekend door de ANWB?
Voor het ANWB Lidmaatschap en de services van Wegenwacht wordt btw berekend. Dit betreft een gewogen tarief van 10,33%. Een gewogen tarief wil zeggen dat er over 1/3 deel 19% btw wordt berekend en over 2/3 deel van de contributie of service 6%.\"

Als je deze kosten dus als autokosten in Acumulus wilt boeken, moet je deze factuur in twee delen splitsen en over het ene bedrag (1/3 deel) 19% btw aangeven en over het andere bedrag (2/3 deel) 6% btw.
Verder gelden dan dezelfde regels als voor overige autokosten.

Groet, Esther

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Citaat van: Bert-JanDankje Esther.

Graag gedaan  ;)

hanneman

dit begrijp ik dus ook niet,waarom vermeld de anwb niet gewoon hoeveel BTW er in het bedrag verwerkt is.
Ik heb hier een nota van € 84.50 (inclusief € 1,50 voor het betalen met acceptgirokaart,maar er is geen andere manier van betalen mogelijk :) )
Er staat vermeld dat het inclusief € 1,45 btw is maar dat kan nooit als er 10,33% word geheven.
ik kom als ik uitga van € 84.50 op 8.73 BTW en dat is wel precies 10.33% dus ik houd deze formule aan,bedankt
Hopelijk zal ik eens geen Acumulus vragen meer hoeven te stellen.

Es

Voor zover ik weet kan ANWB ook via automatische incasso, waardoor de 1,50 zou moeten vervallen.

Voor de btw:
 als er vermeld staat dat er 1,45 btw bij het bedrag inzit, mag je niet zelf een ander bedrag berekenen.
Een btw-bedrag op de factuur is bindend.