Hoofdmenu

Zelfstandigen aftrek, MKB vrijstelling, Startersaftrek

Gestart door moren005, 25 januari, 2012, 10:18:50

Vorige topic - Volgende topic

moren005

Dit zijn toch wel veel besproken onderwerpen maar kom er nog steeds niet uit.

Voor de zelfstandigenaftrek geld het urencriterium van 1225 uur. snap ik. Als je hieraan niet voldoet heb je dus ook geen reacht om Starteraftrek? dit is een reizende vraag.

Mijn situatie. Ben dit jaar begonnen met een bedrijf en kom uiteindelijk na alle plussen en minnen op een verlies van ongeveer EUR 2.600,-
Acumulus geeft terecht aan de MKB vrijstelling in geval van verlies je verlies met 12% naar beneden brengt. Het nieuwe verlies is dus vastgesteld op opgeveer EUR 2.300,-. Dit is een feit ook al vind ik het een beetje jammer.

Als ik nu het vinkje \"Ondernemersaftrek\" aanvink heb ik tevens de mogelijkheid om ook de Starteraftrek te selecteren en wordt opeens mijn verlies een stuk aantrekkelijker nl. ruim 12K Dat houdt in dat ik een aardige som geld terug ontvang.

Is het nu zo dat de starteraftrek alleen geldt als je in aanmerking komt voor de ondernemingsaftrek? en krijg je opeens zoveel geld terug.

Tot slot ben ik al twee jaar ingeschreven bij de KvK maar kan ik nog steeds niet online aangifte doen. Gebruik hiervoor nog steeds het particuliere programma (heb ook nog een FT baan) en zet op de tweede regel (onder mijn salaris) winst/verlies uit onderneming.

Ik hoop dat iemand mij de weg door het bos kan laten zien.

Alvast bedankt
Remco

Es

Citaat van: moren005Dit zijn toch wel veel besproken onderwerpen maar kom er nog steeds niet uit.

Voor de zelfstandigenaftrek geld het urencriterium van 1225 uur. snap ik. Als je hieraan niet voldoet heb je dus ook geen reacht om Starteraftrek? dit is een reizende vraag.

Mijn situatie. Ben dit jaar begonnen met een bedrijf en kom uiteindelijk na alle plussen en minnen op een verlies van ongeveer EUR 2.600,-
Acumulus geeft terecht aan de MKB vrijstelling in geval van verlies je verlies met 12% naar beneden brengt. Het nieuwe verlies is dus vastgesteld op opgeveer EUR 2.300,-. Dit is een feit ook al vind ik het een beetje jammer.

Als ik nu het vinkje \"Ondernemersaftrek\" aanvink heb ik tevens de mogelijkheid om ook de Starteraftrek te selecteren en wordt opeens mijn verlies een stuk aantrekkelijker nl. ruim 12K Dat houdt in dat ik een aardige som geld terug ontvang.

Is het nu zo dat de starteraftrek alleen geldt als je in aanmerking komt voor de ondernemingsaftrek? en krijg je opeens zoveel geld terug.

Tot slot ben ik al twee jaar ingeschreven bij de KvK maar kan ik nog steeds niet online aangifte doen. Gebruik hiervoor nog steeds het particuliere programma (heb ook nog een FT baan) en zet op de tweede regel (onder mijn salaris) winst/verlies uit onderneming.

Ik hoop dat iemand mij de weg door het bos kan laten zien.

Alvast bedankt
Remco

Beste Remco,

als je niet aan het urencriterium voldoet (minimaal 1225 uur per jaar), dan heb je helaas geen recht op de zelfstandigenaftrek.
En wanneer je niet voor de zelfstandigenaftrek in aanmerking komt, dan heb je ook geen recht op de startersaftrek.

Wat bedoel je precies met: \"ik kan nog steeds geen online aangifte doen\"?


Groet, Esther

Annalies Janssens

Ik denk er het volgende aan de hand is: je hebt je wel ingeschreven bij de kvk en die geeft het door aan de belastingdienst. Waarschijnlijk is er toen geoordeeld dat je inkomsten gelden als \"inkomsten uit overige werkzaamheden\". Dat betekent dat je als particulier aangifte doet. Je moet het dan niet invullen bij je loon uit dienstbetrekking maar het betreffende vakje aanvinken bij de inkomsten in het programma. Dan wordt ook niet (zoals in de zakelijke aangifte) de MKB vrijstelling in mindering gebracht op je verlies.
Wanneer je als ondernemer aangifte wilt doen (zeker niet aantrekkelijk zo lang je niet aan het urencriterium én verlies hebt) dan kun je daarvoor een brief schrijven aan je belastingkantoor zodat je zakelijke aangifte klaargezet wordt op de beveiligde site.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

Citaat van: AnnaliesIk denk er het volgende aan de hand is: je hebt je wel ingeschreven bij de kvk en die geeft het door aan de belastingdienst. Waarschijnlijk is er toen geoordeeld dat je inkomsten gelden als \"inkomsten uit overige werkzaamheden\". Dat betekent dat je als particulier aangifte doet. Je moet het dan niet invullen bij je loon uit dienstbetrekking maar het betreffende vakje aanvinken bij de inkomsten in het programma. Dan wordt ook niet (zoals in de zakelijke aangifte) de MKB vrijstelling in mindering gebracht op je verlies.
Wanneer je als ondernemer aangifte wilt doen (zeker niet aantrekkelijk zo lang je niet aan het urencriterium én verlies hebt) dan kun je daarvoor een brief schrijven aan je belastingkantoor zodat je zakelijke aangifte klaargezet wordt op de beveiligde site.

Dank je wel, Annalies.
Dit is een duidelijk antwoord waar we wat aan hebben.

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen