Hoofdmenu

Ondernemers, wees eens eerlijk. Hoe vrij zijn jullie nou?

Gestart door Bert-Jan, 28 januari, 2012, 23:14:13

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Wij ondernemers zeggen graag dat wij ,,vrij" zijn. Dat we onze passie en ons hart volgen. Vaak houden wij ons hiermee voor de gek.

,,None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."

Het begon al op school. Is jou ooit gevraagd wat je wilde leren? Is jou ooit gevraagd hoe snel en op welke leeftijd jij iets wilde leren?

Toen je naar de middelbare school ging, heb je toen kunnen doen wat je wilde doen? Of heb je gedaan wat jou verteld werd dat je moest doen?

Je hebt opdrachten uitgevoerd die je jezelf niet zou geven en kennis tot je genomen waar je niet naar op zoek was..

Daarbij is jou ook verteld wat jouw idealen moeten zijn: goede cijfers halen, een goede baan vinden zodat je een mooie auto en een mooi huis kan kopen. Je deed het goed als je veel werkt, belastingen betaalt en wat er over is, weg-consumeert. Net als de buren en je trotse ouders.

Na een tijdje gewerkt te hebben zoals dat hoort, werd je ondernemer.

En je vertelde iedereen dat je nu vrij was.

Alsof je de jarenlange conditionering van wat een zinvol leven is met goede resultaten en maatschappelijk succes, zomaar van je af had geschud.

Wees eens eerlijk.

Doe je nu echt wat van binnenuit komt? Of ben je nog steeds op zoek naar ,,goede cijfers" in de vorm van erkenning en inkomen? Wie is het die vindt dat jouw onderneming moet groeien? Ben jij dat echt zelf?

Was de overstap naar ondernemerschap echt een bevrijding, of was het slechts een andere vorm om dezelfde onbewust aangeleerde idealen te verwezenlijken?

Vertel jezelf eens: hoe vrij ben jij nu echt?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Als ondernemer voel ik me vrij om mijn eigen keuzes te maken en mijn eigen visie te volgen.
Ik blijf bij mezelf, dat is het belangrijkste.

Maar in een land waar je aan allerlei regeltjes, voorwaarden en verplichtingen moet voldoen, is vrijheid een relatief begrip.

Overigens vind ik het geen probleem om geld te verdienen en dit ook weer te gebruiken om lekker van te leven  ;)

Herman

Op deze wereld zijn maar heel weinig echt vrije mensen, van geboorte tot de dood zijn we vrijwel allemaal onderdeel (slaaf) van een systeem.