Hoofdmenu

BTW aftrek kosten prive auto

Gestart door Sacha, 10 januari, 2010, 11:52:33

Vorige topic - Volgende topic

Sacha

Bij het boeken van kosten prive auto kan je bij \"aftrekbaar % van de BTW\" het percentage aanpassen (verhouding zakelijk/prive kilometers).
Als je maandelijks de facturen inboekt en aan het einde van het jaar (jaarafsluiting) blijkt dat je niet bijvoorbeeld 50% mag aftrekken maar 60% moet je volgens mij alle boekingen opnieuw doen (of zie ik wat over het hoofd  :/ )
Zou er iets veranderd kunnen worden zodat je aan het eind van het jaar gewoon alleen het % aan kan passen in de boeking en dat het systeem dat automiatsch doorberekend?

Bert-Jan

Dat zou inderdaad handig zijn maar daar zitten ook haken en ogen aan.

Je doet meestal elke drie maanden aangifte BTW. Als je aan het einde van het jaar de BTW gaat wijzigen dan zou je dus voor elk kwartaal een nieuwe aangifte moeten doen.

Het blijft lastig om een percentage goed in te schatten. Zover ik weet, krijg je met 75% geen problemen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Sacha

Dat gebeurt dus idd nu bij mij.. ik heb er net een topic over geopend; http://www.acumulus.nl/forum/viewtopic.php?id=190  ;)

Dus in principe zou ik alles op 75% mogen laten staan zonder bij controle daar problemen mee te krijgen?

Voor 2009 is dat nu te laat want ik heb nu alles over dat jaar al aangepast, maar over 2010 zou ik dat dan wel aan kunnen houden.

Bert-Jan

Volgens de belastingdienst mag je 75% gebruiken indien je uit jouw administratie niets kan opmaken.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html#P242_25059

Ik heb daar een keer over gebeld naar de belastingdienst en die zei dat dit inderdaad zo werkt. Dus als je geen bonnen hebt van al jouw tankbeurten en geen rittenadministratie van al jouw ritten, heb je geen administratie waaruit iets zinnigs kan worden afgeleid en mag je 75% gebruiken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Sacha

Ik hou wel een zakelijke rittenadministratie bij om 19 cent per km te kunnen berekenen. Ik hou niet specifiek mijn privekm bij maar dat is natuurlijk makkelijk af te leiden.
Ik heb een tankpas waarbij ik een factuur krijg (waar geen km standen opstaan) die ik ook bewaar om gedeeltelijk de btw af te mogen trekken.

Als ik ga zoeken op het internet, dan staat overal dat als je geen begin- en eindstand over het jaar noteert en je priveritten niet bijhoudt je gewoon die 75% kan aftrekken. Zei bijv deze link;
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=19089;start=15#msg161385

Aan de andere kant gaat het om een paar tientjes per jaar..

deRuijterStyling.nl

Ook ik ben het helemaal eens met het verzoek van Sacha. Ik zou zeer graag de functionaliteit hebben om over alle boekingen rondom de privé-auto per kwartaal het % achteraf te kunnen aanpassen.
Ook ik heb recentelijk contact gehad met de belastingdienst en die bevestigde mij dat je ALLEEN 75% mag opvoeren als je geen zakelijke km\'s boekt (ofwel het niet duidelijk is hoevel zakelijke km\'s er zijn)
Als je WEL zakelijke km\'s boekt, moet je elk kwartaal je km-stand noteren en kun je zo dus de juiste verhouding privé/zakelijk uitrekenen...

Om dubbel werk te voorkomen, boek ik alle zaken rondom onze privé-auto pas aan het einde van elk kwartaal, dus pas nadat ik de juiste verhouding uitgerekend heb.
Maar strikt gezien is dat natuurlijk de omgekeerde wereld en zie ik graag zsm deze nieuwe functionaleit terug in Acumulus!

VERGEET NIET DAT JE OMGEKEERDE BEWIJSLAST HEBT BIJ onze lieve belastingdienst.

Bert-Jan

Citaat van: deRuijterStyling.nlOok ik heb recentelijk contact gehad met de belastingdienst en die bevestigde mij dat je ALLEEN 75% mag opvoeren als je geen zakelijke km\'s boekt (ofwel het niet duidelijk is hoevel zakelijke km\'s er zijn)
Mmm, elke keer hoor ik wat nieuws. Ik belde hen een jaar geleden en toen zei men wat anders. Ik denk wel dat dit laatste klopt.

Deze functionaliteit is niet eenvoudig. Ik zal er eens over nadenken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Sacha

Ik heb geïnformeerd bij een fiscaal expert en het volgende als antwoord gekregen;

Als je een exacte rittenadministratie (dus met KM-stand van de auto) bijhoudt, dan heb je gelijk en kan de fiscus het werkelijk gebruik herleiden.
De tip is dan ook om de zakelijke KM\'s alleen los te administreren, dus per rit:
Van    Naar    Doel    aantal KM\'s
De stand van de KM-teller helemaal nergens opgeven. Dat hoeft nl. ook niet.

Joost Baelemans

Dat klopt, maar met de nationale autopas, wordt bij elke grote beurt mijn km stand vastgelegd en dat kan de fiscus dus inzien en dus het percentage bepalen
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

nash0309

Volgens mijn accountant is het echt niet mogelijk om die 75% regel toe te passen op de BTW.
Hij heeft 40 jaar bij de Belastingdienst gewerkt en verzorgd nu verschillende aangiften waaronder onze IB en jaarrekening 2010.
Hij zei dat dit echt niet kan en nog nooit van gehoord heeft en dat je alleen die 0,19 cent per zakelijke km mag berekenen.

Bert-Jan

http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html

Edit:

Zou je deze link aan de accountant willen laten zien. Ik ben benieuwd hoe hij deze interpreteert.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joost Baelemans

het is wel mogelijk om die 75% regel toe te passen, alleen als de fiscus niet kan achter halen wat je verhoduingen zakelijk en prive zijn. Echter kunnen ze dit (bijna) altijd. stel je hebt een apk, registratie km. volgende jaar week..dit verschil heb je dus afgelopen jaar gereden. Je zakelijke km heb je genoteerd ivm de 0,19 cent/km dus zakelijk/totaal km *100% is percentage zakelijk. maw. hou er een goede boekhouding opna. ik heb een excel overzicht gemaakt die deze rekensom vor mij per kwartaal maakt en wat ik dan doe is mijn kosten van bijvoorbeeld reparatie, delen door 4 ( 4 kwartalen) en dan zo per kwartaal bepalen wat ik aan btw terug kan vorderen.

succes
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Karen Töning

Wellicht is het misschien nog handiger om niet van elke kosten die je maakt voor het gebruik van de prive auto de BTW terug te vragen. Dan hoef je ook geen exacte berekeningen bij te houden. Hierdoor krijg je ook geen problemen met de belastingdienst.

Het gaat er bij de belastingdienst om dat er uit jouw administratie de verhouding zakelijk gereden km t.o.v. prive gereden km niet is af te leiden.

Joost Baelemans

oke, dank je
ik kreeg van de acountant te horen dat et altijd te achterhalen is (ervaring van accountant) dus hebik het gewoon helemaal via excel model door gerekend...fijne vrienden onze belastingdienstmensen haha
leuker niet...makkelijker...ook niet ;)
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

HtV

Citaat van: SachaBij het boeken van kosten prive auto kan je bij \"aftrekbaar % van de BTW\" het percentage aanpassen (verhouding zakelijk/prive kilometers).
Als je maandelijks de facturen inboekt en aan het einde van het jaar (jaarafsluiting) blijkt dat je niet bijvoorbeeld 50% mag aftrekken maar 60% moet je volgens mij alle boekingen opnieuw doen (of zie ik wat over het hoofd  :/ )
Zou er iets veranderd kunnen worden zodat je aan het eind van het jaar gewoon alleen het % aan kan passen in de boeking en dat het systeem dat automiatsch doorberekend?

Antwoord Bert-Jan:
Citaat van: Bert-JanDat zou inderdaad handig zijn maar daar zitten ook haken en ogen aan.

Je doet meestal elke drie maanden aangifte BTW. Als je aan het einde van het jaar de BTW gaat wijzigen dan zou je dus voor elk kwartaal een nieuwe aangifte moeten doen.

Het blijft lastig om een percentage goed in te schatten. Zover ik weet, krijg je met 75% geen problemen.

Ik neem aan dat dit nog steeds geldt, met dat verschil dat je nu altijd een km-registratie moet bijhouden.
Maar je kan dus pas op 31-12 de kosten voor het gebruik van de prive-auto invoeren omdat je dan pas weet wat de verhouding privé/zakelijk is.
Dus nu gewoon alles boeken als privé-boeking en dan op 31-12 alles optellen en in 1 keer invoeren bij \"Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren\" ??
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Karen Töning

Citaat van: HtV
Citaat van: SachaBij het boeken van kosten prive auto kan je bij \"aftrekbaar % van de BTW\" het percentage aanpassen (verhouding zakelijk/prive kilometers).
Als je maandelijks de facturen inboekt en aan het einde van het jaar (jaarafsluiting) blijkt dat je niet bijvoorbeeld 50% mag aftrekken maar 60% moet je volgens mij alle boekingen opnieuw doen (of zie ik wat over het hoofd  :/ )
Zou er iets veranderd kunnen worden zodat je aan het eind van het jaar gewoon alleen het % aan kan passen in de boeking en dat het systeem dat automiatsch doorberekend?

Antwoord Bert-Jan:
Citaat van: Bert-JanDat zou inderdaad handig zijn maar daar zitten ook haken en ogen aan.

Je doet meestal elke drie maanden aangifte BTW. Als je aan het einde van het jaar de BTW gaat wijzigen dan zou je dus voor elk kwartaal een nieuwe aangifte moeten doen.

Het blijft lastig om een percentage goed in te schatten. Zover ik weet, krijg je met 75% geen problemen.

Ik neem aan dat dit nog steeds geldt, met dat verschil dat je nu altijd een km-registratie moet bijhouden.
Maar je kan dus pas op 31-12 de kosten voor het gebruik van de prive-auto invoeren omdat je dan pas weet wat de verhouding privé/zakelijk is.
Dus nu gewoon alles boeken als privé-boeking en dan op 31-12 alles optellen en in 1 keer invoeren bij \"Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren\" ??
Ja, dat is wel de enige manier om het zo veilig mogelijk te houden.

Annalies Janssens

Ik heb er het volgende op bedacht (voor de liefhebbers   ):
Een rekening aanmaken: BTW-plichtige autokosten (dus brandstof, onderhoud. Maar geen belasting, verzekering).
Op het moment dat je deze kosten betaalt, dan maak je een interne boeking
- van je \"zakelijke rekening\"
- naar \"BTW plichtige autokosten\"
Zo houdt je de kosten mooi apart en kun je het gemakkelijk terugvinden.
Aan het eind van het jaar weet je dan:
- de verhouding zakelijk prive
- het totale bedrag waar de BTW correctie op plaats mag vinden.
Je kunt dan 1 boeking doen op 31-12-2012 \"ik wil de kosten gebruik prive auto opvoeren\"
Bij \"rekening\" kies je dan \"BTW plichtige autokosten\"
Hiermee voer je de correctie (zoals het hoort) bij de laatste BTW aangifte op.
Ook de rekening \"BTW-plichtige autokosten\" staat hiermee weer op 0.
Hoop dat mijn uitleg duidelijk is en ben benieuwd wie dit gaan volgen.....
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

Dank je wel Annalies, Ik was er net weer mee bezig, je was precies op tijd  :) .
Dit lijkt me inderdaad een handige manier, heb ik aan het eind van het jaar alles in 1 keer bij elkaar.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Es


Karen Töning

#19
Citaat van: AnnaliesIk heb er het volgende op bedacht (voor de liefhebbers   ):
Een rekening aanmaken: BTW-plichtige autokosten (dus brandstof, onderhoud. Maar geen belasting, verzekering).
Op het moment dat je deze kosten betaalt, dan maak je een interne boeking
- van je \"zakelijke rekening\"
- naar \"BTW plichtige autokosten\"
Zo houdt je de kosten mooi apart en kun je het gemakkelijk terugvinden.
Aan het eind van het jaar weet je dan:
- de verhouding zakelijk prive
- het totale bedrag waar de BTW correctie op plaats mag vinden.
Je kunt dan 1 boeking doen op 31-12-2012 \"ik wil de kosten gebruik prive auto opvoeren\"
Bij \"rekening\" kies je dan \"BTW plichtige autokosten\"
Hiermee voer je de correctie (zoals het hoort) bij de laatste BTW aangifte op.
Ook de rekening \"BTW-plichtige autokosten\" staat hiermee weer op 0.
Hoop dat mijn uitleg duidelijk is en ben benieuwd wie dit gaan volgen.....
Probleem is alleen wel dat je dan aangeeft dat je in de praktijk ook een zakelijke rekening hebt waar deze kosten op geboekt staan. Ook op de Balans en op de jaarrekening komt e.e.a. weer naar voren. Overal in Acumulus blijft deze niet bestaande zakelijke rekening doorgevoerd worden. Dit is niet wenselijk en kan veel vragen van en het uitlokken van de Belastingdienst in de hand werken.

Ik heb er een apart item voor geschreven.

Annalies Janssens

Citaat van: Karen TöningProbleem is alleen wel dat je dan aangeeft dat je in de praktijk ook een zakelijke rekening hebt waar deze kosten op geboekt staan. Ook op de Balans en op de jaarrekening komt e.e.a. weer naar voren. Overal in Acumulus blijft deze niet bestaande zakelijke rekening doorgevoerd worden. Dit is niet wenselijk en kan veel vragen van en het uitlokken van de Belastingdienst in de hand werken.

Dit is slechts een tijdelijke rekening. Zoals ik in mijn voorbeeld aangeef, loopt de rekening per 31-12 van het jaar weer op nul.
Als je de rekening vervolgens op inactief zet komt ie nergens in de boeken meer voor.

Bovendien, als de belastingdienst vragen stelt, dan heb je toch juist een fantastisch argument om te laten zien hoe goed je de onderbouwing voor het percentage doet. Geen enkele reden tot ongerustheid dus.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

Citaat van: Annalies
Citaat van: Karen TöningProbleem is alleen wel dat je dan aangeeft dat je in de praktijk ook een zakelijke rekening hebt waar deze kosten op geboekt staan. Ook op de Balans en op de jaarrekening komt e.e.a. weer naar voren. Overal in Acumulus blijft deze niet bestaande zakelijke rekening doorgevoerd worden. Dit is niet wenselijk en kan veel vragen van en het uitlokken van de Belastingdienst in de hand werken.

Dit is slechts een tijdelijke rekening. Zoals ik in mijn voorbeeld aangeef, loopt de rekening per 31-12 van het jaar weer op nul.
Als je de rekening vervolgens op inactief zet komt ie nergens in de boeken meer voor.

Bovendien, als de belastingdienst vragen stelt, dan heb je toch juist een fantastisch argument om te laten zien hoe goed je de onderbouwing voor het percentage doet. Geen enkele reden tot ongerustheid dus.
Het kan wel, maar de drempel om meerdere tijdelijke niet-bestaande rekeningen aan te maken is dan heel laag.