Hoofdmenu

Vraag gedeeltelijke priveboekingen.

Gestart door irma, 04 februari, 2012, 13:45:11

Vorige topic - Volgende topic

irma

In Acumulus kan je een zakelijke uitgaven boeken en tevens gebruik maken, om een percentage in te invullen, dat als prive kan worden geboekt.

Hoe kan ik in een oog opslag zien, welke boekingen prive zijn gedaan.
Is deze mogelijkheid er?

Voorheen boekte ik prive uitgaven, via de knop priveboekingen, maar het laatste jaar (2011) heb ik alleen maar gebruik gemaakt van de knop zakelijke uitgaven en daarbij het prive percentage ingevuld, omdat ik via dit soort boeking,  ook de mogelijkheid kreeg van het kunnen herhalen van bepaalde boekingen per maand en/of kwartaal.

Hoe kan ik zien, welke priveboekingen zijn gedaan met een bepaald percentage aan priveboeking.

Ik ben hier namelijk nog niet achter.

Wanneer deze mogelijkheid er niet is, dan is het dus zeer veel werk en extra controle nodig, om deze boekingen te kunnen traceren.

Wie weet hoe dit makkelijk op te lossen is?

Met vriendelijke groetjes,
Irma.

Annalies Janssens

Bij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
Wat verder kan, is per specifieke boeking, bekijken welke deel als zakelijk en welk deel als prive is aangemerkt. Maar ik denk dat het jou om een totaalbedrag per periode gaat?

Maar, een tegenvraag is: waarom zou je dit willen traceren?
Het gaat er (fiscaal gezien) alleen om of het zakelijke gedeelte goed geboekt is.
Daarnaast: wanneer je werkelijke banksaldo klopt met het saldo in Acumulus, dan kan het bijna niet misgaan.

Wellicht dat je bij export naar excel nog iets zou kunnen doen maar dan moeten we er dieper in duiken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

irma

Dank je wel voor het antwoord.
Het gaat mij inderdaad om het totaalbedrag per periode.

Voorheen kon ik dit correct inzien door de keuze te maken bij het saldo overzicht prive inkomsten en uitgaven.

Omdat vele priveboekingen bij mij zich herhalen, heb ik Acumulus gevraagd of het mogelijk was, dat deze mogelijkheid ook als functie kon worden toegevoegd bij de zogenaamde priveboekingen, zoals arbeidsongeschiktheidsverzekeringen etc. Maar ik heb er meerdere.
Mij is toen geadviseerd dit als zakelijke uitgaven te boeken en dan bijvoorbeeld 100% prive te kiezen.
Vanwege deze keuze kan je het dan iedere maand laten herhalen, voorheen via de priveboeking, moet dit iedere maand opnieuw gedaan worden.

Voor mij is een totaal overzicht van de priveboekingen belangrijk om in te zien.
Met name wanneer er zich huwelijkse voorwaarden voordoen etc.

Het gaat mij ook niet om het mis gaan. Ik wil graag zien welke kosten prive gemaakt zijn etc.
Via de knop priveboekingen had ik dit overzicht, maar nu niet meer.


Nu na een jaar prive uitgaven, via de knop zakelijke uitgaven te boeken, ben ik er nu achter, dat een totaaloverzicht niet mogelijk is. Tenminste, ik ben hier nog niet achter.

Blijkbaar is het advies om de priveboekingen via de zakelijke knop te registreren toch niet zo handig.

Bert-Jan, enige idee hoe dit makkelijk op te lossen of toch een extra functie bij priveboekingen met de mogelijkheid van het herhalen per maand en/of kwartaal.

Ik ben bang, dat om snel een totaal overzicht te hebben van de priveboekingen, via de zakelijke knop geboekt, allemaal opnieuw ingevoerd moeten worden, om het totaal overzicht per periode te kunnen traceren.

HELP.

Annalies Janssens

Kun je misschien iets hiermee: door deze rekensom toe te passen heb je in één keer de totale prive-opnamen van een heel jaar.

Winst                      30.000    plus
Beginvermogen        5.000   min
Eindvermogen        8.000   plus
      
Prive-opnamen      33.000
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

Citaat van: AnnaliesBij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
OK........ Overzichten - Fiscaal overzicht - Toelichting????? Waar zit die knop of link van de toelichting?

Karen Töning

Citaat van: irmaMij is toen geadviseerd dit als zakelijke uitgaven te boeken en dan bijvoorbeeld 100% prive te kiezen.
Dan haal je wel heel erg zakelijk en privé door elkaar heen en is een goed overzicht niet meer mogelijk. Acumulus is zakelijk bedoeld, net zoals andere boekhoudprogramma\'s.

Annalies Janssens

Citaat van: Karen Töning
Citaat van: AnnaliesBij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
OK........ Overzichten - Fiscaal overzicht - Toelichting????? Waar zit die knop of link van de toelichting?

Gewoon de kopbalk: datum, omschrijving, toelichting..........
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

Citaat van: Annalies
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: AnnaliesBij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
OK........ Overzichten - Fiscaal overzicht - Toelichting????? Waar zit die knop of link van de toelichting?

Gewoon de kopbalk: datum, omschrijving, toelichting..........
Ik dacht dat je bedoelde dat je het met Toelichting o.i.d. kon sorteren. :rolleyes:

Es

Hallo Irma,

Als ik het zo lees heeft de klantenservice van Acumulus je dit geadviseerd op basis van je toenmalige vraag, maar waren zij niet op de hoogte van het feit dat jij de priveuitgaven duidelijk wilt kunnen zien.
Acumulus is zakelijk bedoeld, maar ook gericht op het zo makkelijk mogelijk maken voor ondernemers, waarbij het onderaan de streep fiscaal moet kloppen.

In jouw geval kun je alles opnieuw boeken als privé, maar als dat veel werk is kun je misschien via de grootboekkaarten een export naar Excel doen, denk er aan dat je dan \'toon inhoud\' moet selecteren.
Grootboekkaarten kun je ook per maand doen en als je bij de bankrekening of kas kijkt, zie je bij de omschrijving dan bijvoorbeeld AOV (100% privé). Het bedrag staat er dan ook.
deze bedragen kun je in een extra kolom in excel zetten en een optelsom maken.

Misschien heb je hier iets aan?

irma

Goedemorgen forumleden,

Ik denk zelf de makkelijkste manier gevonden te hebben, namelijk een extra kostenplaats aan te maken en de naam prive uitgaven te geven.
Dan hoef ik alleen de kostenplaats aan te passen bij ieder boeking die ik open, waar de prive uitgaven van toepassing op zijn.

Of maak ik dan een denkfout?

Es

Hallo Irma,

Ik begrijp je gedachte en het zou een optie kunnen zijn.
Maar ook hier geldt dat je wel moet aangeven dat de uitgaven 100% privé zijn, als dat het geval is.
Anders komen de kosten op je winst/verliesrekening, terwijl ze daar niet thuishoren.
En ook met deze extra kostenplaats zie je de bedragen dus niet direct op de overzichten, omdat ze als \"0\" zakelijk geboekt worden.....
Of had je een andere manier in gedachten?

Persoonlijk zou ik 100% privéuitgaven in 2012 in ieder geval gewoon weer als privéopname boeken, zoals het bedoeld is.

irma

Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt, zoals ook mijn bedoeling is.

Dus probleem opgelost.

Ook ik dacht dat er dan een bedrag van 0 euro zou staan, bij het invullen van de zakelijke uitgaven, waarvan de uitgaven 100% privé wordt ingevuld.

Wanneer ik naar mijn saldo overzicht ga en dan de nieuwe kostenplaats aanklik, (die ik het naampje privé uitgaven heb genoemd), staat zo waar, wel het bedrag ingevuld. Perfect dus.

Het werkt volledig, zoals mijn bedoeling was.

Door deze manier van boeken, kan ik dus ook mijn privé uitgaven, die maandelijks terugkeren, als uitgaven eenmalig boeken.

Door de extra kostenplaats heb ik ook het overzicht met de ingevulde bedragen.

De 0 euro staat alleen gemeld, waar dit op van toepassing is betreffende de Winst/Verlies rekening.

Handig.

Es

Als het voor jou makkelijk werkt, en het onderaan de streep fiscaal gezien klopt, dan is dit kennelijk voor jou de beste manier. ;)