Hoofdmenu

Nieuwe regels zak. gebruik privé auto miv 06-10-2011 en hoe te boeken

Gestart door Karen Töning, 04 februari, 2012, 20:23:39

Vorige topic - Volgende topic

Karen Töning

Nieuwe regels Privé-auto zakelijk gebruik m.i.v. 1 juli 2011 en respectievelijk 6 oktober 2011

Er zijn in 2011 regels veranderd voor het terug vragen van de BTW betreft het zakelijke gebruik van de privé-auto.

Voor de BTW geldt dat vanaf 1 juli 2011 het woon-/werkverkeer niet meer meetelt als zakelijk gereden kilometers.
Dit dient meegenomen te worden voor de berekening van het terugvragen van een percentage van de BTW van de zakelijke kosten van het gebruik van de privé-auto.
Indien uw bedrijf op uw huisadres is gevestigd en ook als zodanig bij de KvK en de Belastingdienst staat geregistreerd, is er geen sprake van kilometers woon-/werkverkeer.

Voor de IB is er (nog) niets veranderd. Voorlopig mag de € 0,19 per zakelijk gereden kilometer nog steeds fiscaal als kosten afgetrokken worden.

Vanaf 6 oktober 2011 moet er een sluitende kilometer administratie bijgehouden worden om een percentage van de BTW van de kosten van het gebruik van de privé-auto terug te kunnen vragen. Dit is verplicht geworden!
LET OP! Kilometers woon-/werkverkeer mogen vanaf 1 juli 2011 NIET meegenomen worden bij de berekening voor het terugvragen van de BTW.
Heb je vanaf deze datum geen sluitende kilometer administratie dan mag je ook geen percentage van de BTW van de kosten van de privé-auto terugvragen.
In dat geval zul je helaas alle boekingen vanaf deze datum die hiermee te maken hebben opnieuw moeten boeken als privéboeking wanneer een en ander betaald is van de zakelijke rekening. De foutieve boekingen verwijderen.

Indien er kosten zijn gemaakt en betaald van de Rekening buiten Acumulus dan kunnen deze boekingen verwijderd worden.

Mocht je vanaf 06-10-2011 of vanaf een latere datum besluiten om de BTW wel terug te vragen, dan moet je de km. stand per die datum noteren (als je dat nu doet, kun je misschien nog enigszins schatten wat deze was op 01-01-2012) en je noteert de km.stand op de laatste dag van een periode (bijv. per kwartaal).
Ook de zakelijk gereden km. hou je bij.
 
Berekening
Het verschil tussen de beginstand en de eindstand van een periode is het totaal aantal gereden km.
Hier trek je de zakelijk gereden km. van af. Je houdt de privé gereden km. over en je weet het percentage zakelijk gereden km.

Hoe te boeken
1. Vanaf de datum dat je de BTW terug wilt vragen, boek je de kosten voor het gebruik van de privé-auto in Acumulus in met de boeking "Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren", maar dan voer je bij Aftrekbaar % van de BTW 0% in. In de omschrijving bij elke boeking het woordje \"btwpriveauto\" vermelden.
Dit doe je ook wanneer er betaald is van een Rekening buiten Acumulus.

Correctieboeking van totaalkosten per periode
2. Voor de correctieboeking aan het eind van een periode kun je de totaalkosten vinden in het Saldo overzicht – 2011 – selecteer de desbetreffende periode – selecteer desbetreffende rekening – voer in bij Trefwoord \"btwpriveauto\" – klik op Vernieuwen.
Onderin het scherm in het midden bij Saldo kun je zien wat het totaalbedrag van de autokosten waren per periode per rekening. Ook van Rekening buiten Acumulus.
Maak een correctieboeking met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren. – datum: laatste datum van die periode – omschrijving: BTW correctieboeking periode desbetreffende periode – Zet bij Aftrekbaar % van de BTW: 0% – Bedrag: het bedrag van de totaal gemaakte autokosten van de desbetreffende rekening voor die periode (LET OP! Zet een "-"teken voor het bedrag) – Kostenplaats: Algemeen – selecteer desbetreffende rekening.

Laatste boeking om een percentage van de BTW terug te vragen
3. Nadat de correctieboeking van de totale autokosten per rekening is gemaakt, kan de uiteindelijke boeking gemaakt worden waarbij het juiste BTW percentage als voorbelasting wordt afgetrokken.
Je gebruikt hiervoor ook weer de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren.
Als datum voer je de laatste datum van een periode in.
Bij omschrijving zet je: Definitieve berekening btwpriveauto met daarbij de periode. Zorg ervoor dat in ieder geval het woordje \"btwpriveauto\" in de omschrijving naar voren komt.
Voer eerst het berekende zakelijke BTW percentage in.
Voer daarna het totaal van de autokosten voor die periode in.
Selecteer de rekening waarvan de kosten betaald zijn. Boeking opslaan.

Stap 1., 2. en 3 uitvoeren voor elke rekening apart. Dus ook alle 3 de stappen uitvoeren voor de Rekening buiten Acumulus!

HtV

Ik kan geen prive-boeking doen van \"rekening  buiten Acumulus\". Dus voorlopig blijf ik bij de manier van Annalies.
Het zou fijn zijn als hier een goed \'begrijpelijke\" en makkelijke manier voor kwam. Anders krijg ik de neiging om het maar helemaal te laten zitten. Afgelopen jaar ging het bij mij om €70 btw die ik kon opgeven, met 3700 gereden km. Het moet wel de moeite waard blijven.

Edit: Dat van die rekening buiten Acumulus doet eigenlijk niet zo terzake volgens mij, want je moet die kosten wel van je zakelijke rekening betalen volgens mij. Dat doe ik ook pas sinds vandaag. Ik vindt dat ook een beetje raar omdat ik afgelopen jaar bijv maar ~18% zakelijke km gemaakt heb.

Edit2: ik zie nu dat ik het boekingscherm voor \"opgeven kosten priveauto\" wel kan kiezen voor de \"rekening buiten Acumulus\".
Maar bij een gewone priveboeking dus niet, logisch ook neem ik aan.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Karen Töning

Citaat van: HtVIk kan geen prive-boeking doen van \"rekening  buiten Acumulus\".
Je hebt helemaal gelijk. Ga ik direct aanpassen. Uitleg is aangepast.
Citaat van: HtVEdit: Dat van die rekening buiten Acumulus doet eigenlijk niet zo terzake volgens mij, want je moet die kosten wel van je zakelijke rekening betalen volgens mij.
Ook als je betaald hebt van je privérekening, is er een link naar jou dat jij die kosten hebt gemaakt zegt de Belastingdienst. Oftewel, dit mag je dus meenemen.
Indien er contant betaald is, is er geen link naar jou en mag je de contant betaalde kosten niet meenemen.
Citaat van: HtVEdit2: ik zie nu dat ik het boekingscherm voor \"opgeven kosten priveauto\" wel kan kiezen voor de \"rekening buiten Acumulus\".
Maar bij een gewone priveboeking dus niet, logisch ook neem ik aan.
E.e.a. is aangepast in de eerste uitleg hoe er eenvoudig mee omgegaan kan worden.

HtV

Ik blijf er mee bezig. :)
Ik vroeg me af: is het niet handiger om de boekingen gewoon als zakelijke boeking in te voeren, onder \"autokosten (geen aanschaf)\" en dan aangeven dat het 100 % prive is. Dan is later ook heel gemakkelijk het totaal terug te vinden en je hoeft geen correctie-boekingen te doen.
Ben benieuwd wat je er van vindt.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

Om heel eerlijk te zijn: ik denk dat we er niet zo\'n probleem van moeten maken.
Welke manier je ook kiest voor boeken: als je t maar kunt \"verkopen\" aan de inspecteur. Het zijn echt niet zulke \"boe-mannen\" als iedereen misschien denkt.
We hebben het hier bij Acumulus over mensen die hun eigen boekhouding voeren en een inspecteur heeft er echt wel begrip voor dat je soms niet precies weet hoe het zou horen.
Je mag ook het hele jaar al je kosten in een excel sheet invoeren. Net zo handig.
Op 31-12 maak je dan in één keer de boeking, je hangt je excel-sheet (compleet met sluitende kilometeradministratie, data van de betaalde kosten enz.) eraan en klaar.
De kans op controle is sowieso heel klein en ook als die er komt gaat het er om dat je het allemaal goed gedocumenteerd hebt en dat is op deze manier zeker het geval
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

Citaat van: HtVIk blijf er mee bezig. :)
Ik vroeg me af: is het niet handiger om de boekingen gewoon als zakelijke boeking in te voeren, onder \"autokosten (geen aanschaf)\" en dan aangeven dat het 100 % prive is. Dan is later ook heel gemakkelijk het totaal terug te vinden en je hoeft geen correctie-boekingen te doen.
Ben benieuwd wat je er van vindt.
Deze boeking is eigenlijk specifiek bedoeld voor een zakelijke auto, aangezien er \"onder de motorkap\" speciale regeltjes aan verbonden zitten.

Karen Töning

Citaat van: AnnaliesOm heel eerlijk te zijn: ik denk dat we er niet zo\'n probleem van moeten maken.
Helemaal mee eens.
Citaat van: AnnaliesWelke manier je ook kiest voor boeken: als je t maar kunt \"verkopen\" aan de inspecteur. Het zijn echt niet zulke \"boe-mannen\" als iedereen misschien denkt.
Heb je ook helemaal gelijk in, maar in een online boekhoudprogramma zitten er vaak bij bepaalde boekingen regeltjes verbonden die invloed hebben op je gehele administratie. Het is wel belangrijk dat je weet wat je doet.
Citaat van: AnnaliesJe mag ook het hele jaar al je kosten in een excel sheet invoeren. Net zo handig.
Ook een goed idee. Er zijn altijd wel meerdere mogelijkheden. Gelukkig maar :)  Je zit dan alleen wel met het saldo van je zakelijke rekening die gedurende het jaar meestal wel kloppend gehouden wil worden. :/

Anton Stikkelman


HtV

Als je steeds aangeeft dat de boeking 100% privé is gebeuren er dan nog steeds dingen \"onder de motorkap\"? Misschien kan Bert-Jan daar een keer iets over zeggen.

CiteerAnnalies schreef:

    Je mag ook het hele jaar al je kosten in een excel sheet invoeren. Net zo handig.

Ik heb de laatste anderhalf jaar de hele boekhouding via excel gedaan, daar wilde ik nu juist vanaf. :)
Alles in 1 programma vind ik handiger.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Karen Töning

Citaat van: HtVAls je steeds aangeeft dat de boeking 100% privé is gebeuren er dan nog steeds dingen \"onder de motorkap\"? Misschien kan Bert-Jan daar een keer iets over zeggen.
Met de boeking Nieuwe uitgave - kostensoort Autokosten (alleen aanschaf) geef je in je administratie aan dat je een zakelijke auto hebt, ook al zet je deze op 100% Privé.
Voor een zakelijke auto gelden andere regels dan voor een privé auto. Vandaar de verschillende soorten boekingen.

HtV

CiteerMet de boeking Nieuwe uitgave - kostensoort Autokosten (alleen aanschaf)
Ik bedoelde (jij waarschijnlijk ook  :) ) Autokosten (geen aanschaf)
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Karen Töning

Citaat van: HtV
CiteerMet de boeking Nieuwe uitgave - kostensoort Autokosten (alleen aanschaf)
Ik bedoelde (jij waarschijnlijk ook  :) ) Autokosten (geen aanschaf)
Ja, klopt. Deze boeking is in eerste instantie bedoeld voor een zakelijke auto.

embie

Ik probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?

Karen Töning

Citaat van: embieIk probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?
Misschien kan Bert-Jan hier iets over zeggen?

embie

Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?
Misschien kan Bert-Jan hier iets over zeggen?


Ik hoop dat Bert-Jan er nog even naar kan kijken, anders kan ik nog wel een andere manier verzinnen om het te boeken, want ik wil graag het saldo van de bank up-to-date houden. Ik wil dus niet wachten tot het eind van het jaar met boeken.

Karen Töning

Citaat van: embie
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?
Misschien kan Bert-Jan hier iets over zeggen?


Ik hoop dat Bert-Jan er nog even naar kan kijken, anders kan ik nog wel een andere manier verzinnen om het te boeken, want ik wil graag het saldo van de bank up-to-date houden. Ik wil dus niet wachten tot het eind van het jaar met boeken.
Na overleg gehad met Bert-Jan kom ik hier dit weekend op terug.

embie

Ik heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.

Karen Töning

Citaat van: embieIk heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.
Goed plan, maar dan geef je in de BTW Aangiften aan dat je hogere zakelijke uitgaven hebt terwijl dat niet zo is, ook al crediteer je dit weer.

Je kunt beter hier Privéboekingen van maken. De kosten van het zakelijk gebruik van de privé auto zijn altijd privé. Dit wordt ook zo in Acumulus verwerkt met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren.
Misschien is het handig om dit in de hele administratie op die manier door te voeren i.p.v. er in beginsel zakelijke uitgaven van te maken.

embie

Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.
Goed plan, maar dan geef je in de BTW Aangiften aan dat je hogere zakelijke uitgaven hebt terwijl dat niet zo is, ook al crediteer je dit weer.

Je kunt beter hier Privéboekingen van maken. De kosten van het zakelijk gebruik van de privé auto zijn altijd privé. Dit wordt ook zo in Acumulus verwerkt met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren.
Misschien is het handig om dit in de hele administratie op die manier door te voeren i.p.v. er in beginsel zakelijke uitgaven van te maken.

Dat is ook een idee!! Maar, op je BTW aangifte geef je toch niet aan wat je zakelijke uitgaven zijn? Alleen de BTW die je betaald hebt mag je aftrekken. Dus zolang je 0% BTW invult op crediteur \"prive auto\" is er volgens mij niks aan de hand.
Anyway, volgens mij kan het allebei en maakt het niet zoveel uit.
Alleen jouw allereerste uitleg is dan technisch niet mogelijk omdat je de aftrekbare BTW niet op 0% kan zetten.
Dank voor het meedenken!

Karen Töning

Citaat van: embie
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.
Goed plan, maar dan geef je in de BTW Aangiften aan dat je hogere zakelijke uitgaven hebt terwijl dat niet zo is, ook al crediteer je dit weer.

Je kunt beter hier Privéboekingen van maken. De kosten van het zakelijk gebruik van de privé auto zijn altijd privé. Dit wordt ook zo in Acumulus verwerkt met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren.
Misschien is het handig om dit in de hele administratie op die manier door te voeren i.p.v. er in beginsel zakelijke uitgaven van te maken.

Dat is ook een idee!! Maar, op je BTW aangifte geef je toch niet aan wat je zakelijke uitgaven zijn? Alleen de BTW die je betaald hebt mag je aftrekken. Dus zolang je 0% BTW invult op crediteur \"prive auto\" is er volgens mij niks aan de hand.
Anyway, volgens mij kan het allebei en maakt het niet zoveel uit.
Alleen jouw allereerste uitleg is dan technisch niet mogelijk omdat je de aftrekbare BTW niet op 0% kan zetten.
Dank voor het meedenken!
Klopt. De BTW kan niet op 0 gezet worden. Had ik niet door. Sorry, kan gebeuren.
Het wordt wel degelijk weergegeven bij de aangifte OB waarover OB betaald moet worden. Vandaar deze oplossing.

Sacha

ik begrijp nog niet helemaal hoe je dat uiteindelijk moet corrigeren..
want je %  zakelijk gebruik van prive-auto is per kwartaal toch niet hetzelfde als per jaar.. deze uitleg is volgens mij met correctie per kwartaal

ik zet het BTW% nu uit ellende maar op 50% terwijl ik weet dat het hoger uit zal pakken maar zou niet weten hoe ik op jaarbasis al die correcties moet uitvoeren (in de BTW-opgave)

HtV

Citaat van: Karen Töning
Citaat van: HtVIk blijf er mee bezig. :)
Ik vroeg me af: is het niet handiger om de boekingen gewoon als zakelijke boeking in te voeren, onder \"autokosten (geen aanschaf)\" en dan aangeven dat het 100 % prive is. Dan is later ook heel gemakkelijk het totaal terug te vinden en je hoeft geen correctie-boekingen te doen.
Ben benieuwd wat je er van vindt.
Deze boeking is eigenlijk specifiek bedoeld voor een zakelijke auto, aangezien er \"onder de motorkap\" speciale regeltjes aan verbonden zitten.

Ik doe het nu een tijdje op deze manier en ik kan er geen bijverschijnselen van ontdekken in bijv. het fiscale overzicht.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

Ik doe het als volgt (omdat geen van mijn klanten en ook ikzelf niet vantevoren weet wat het percentage zal zijn)

Maak een rekening \"BTW houdende autokosten\" aan in Acumulus.

Op het moment dat je van je zakelijke rekening onderhoud of brandstof betaalt, dan maak je een interne overboeking (daarin wordt geen BTW berekent) \"van zakelijk naar BTW houdend....\".
Zo boek je het hele jaar (of evt per kwartaal) alle autokosten waar BTW op zit op die rekening.
Op het moment dat je de werkelijke verhouding weet, maak je een boeking \"ik wil de kosten voor gebruik van mijn prive auto invoeren\".
Je neemt dan het totale bedrag dat er op de rekening autokosten staat.  

Zo komt het saldo van \"BTW houdende autokosten\" weer op 0 en je hebt het juiste bedrag aan BTW verrekend.

Ik werk er nu al een tijd mee en werkt perfect moet ik zeggen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

Maar als je je autokosten gewoon van je priverekening betaalt, werkt het dan ook?
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Es

Annalies geeft gewoon een andere manier aan, die heel handig werkt.

Maar gewoon via je priverekening alles betalen is natuurlijk ook goed.

Groet, Esther

Annalies Janssens

Esther, ik denk dat Hans dit bedoelt:

Als je autokosten van je prive-rekening betaalt, wil je natuurlijk wel je deel BTW terughalen. Je doet dan een prive-storting voor het kostenbedrag op de rekening \"BTW houdende autokosten\"
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Sacha

Citaat van: AnnaliesIk doe het als volgt (omdat geen van mijn klanten en ook ikzelf niet vantevoren weet wat het percentage zal zijn)

Maak een rekening \"BTW houdende autokosten\" aan in Acumulus.

Op het moment dat je van je zakelijke rekening onderhoud of brandstof betaalt, dan maak je een interne overboeking (daarin wordt geen BTW berekent) \"van zakelijk naar BTW houdend....\".
Zo boek je het hele jaar (of evt per kwartaal) alle autokosten waar BTW op zit op die rekening.
Op het moment dat je de werkelijke verhouding weet, maak je een boeking \"ik wil de kosten voor gebruik van mijn prive auto invoeren\".
Je neemt dan het totale bedrag dat er op de rekening autokosten staat.  

Zo komt het saldo van \"BTW houdende autokosten\" weer op 0 en je hebt het juiste bedrag aan BTW verrekend.

Ik werk er nu al een tijd mee en werkt perfect moet ik zeggen.


maar dan betaal je dus het hele jaar de BTW niet?

Annalies Janssens

Hoe bedoel je met \"betalen\"?
Waarschijnlijk bedoel je juist dat je het t hele jaar niet terugvraagt?

Je mag de BTW natuurlijk alleen terugvragen als je zeker weet dat het t juiste bedrag is. Je kunt per kwartaal de verhouding bepalen (hoewel dat niet echt maatgevend is) en dan de correctieboeking doen waardoor je per kwartaal de BTW terugvraagt.
Beter is per jaar (stel dat je hoge onderhoudskosten hebt in een kwartaal dat je heel weinig zakelijke kilometers maakte, dan doe je jezelf erg tekort).
Doorgaans gaat het echt niet om honderden euro\'s BTW

Laat maar weten als je iets anders bedoelt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Sacha

dan begrijp ik je denk ik niet goed want ik dacht dat je enkel een fictieve boeking deed in eerste instantie om je saldo gelijk te laten lopen..
kan je misschien nog een keertje uitleggen welke stappen je dan precies moet nemen?

en kan je dan in het 4de kwartaal de BTW corrigeren of moet je over alle aangiftes van het jaar een correctie doen?

Annalies Janssens

doe ik t even zo:
1  maak rekening \"autokosten\" aan
2  maak van alle BTW-houdende autokosten betalingen een interne overboeking aan (van zakelijk naar autokosten) op de betaaldatum. Zo blijft je saldo zakelijk juist en houd je in beeld hoeveel autokosten je hebt gemaakt
3  aan het eind van het jaar kun je de verhouding bepalen van zakelijk/prive X
4  kijk naar het saldo op de balans van \"rekening autokosten\" Y
5  maak een boeking \"ik wil de kosten voor gebruik prive auto boeken\" 31-12-12 (of welk boekjaar dan ook)
    - vul hier bij bedrag incl. BTW het bedrag onder 4 (Y) in.
    - vul bij aftrekbaar % het % van 3 (Y) in.
    - selecteer rekening \"autokosten\"

Dan staat de rekening autokosten weer op nul.
De BTW is met het juiste % opgenomen in de BTW aangifte 4e kw.

Deze BTW bedragen moeten juist bij voorkeur in het 4e kwartaal teruggevraagd worden. De regels daarvoor zijn overigens ook nog verder versoepeld. Kleine correcties over voorgaande kwartalen mag je zonder meer meenemen in de laatste aangifte.

Hoop dat het zo duidelijk is. Anders misschien belafspraak maken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Sacha

super dank je, zo kom ik er denk ik wel uit!

alleen heb ik nu voor de eerste maanden het wel al geboekt dus dat moet ik nog even opnieuw doen  :cool:
ik heb m nu standaard op 50% staan maar ik ben overtuigd dat ik meer af mag trekken dus het is wel de moeite waard om het op jouw manier te doen

Sacha

ik heb de rekening aangemaakt en als je er zo mee bezig bent, is het eigenlijk heel simpel
dank nogmaals voor de tip!

Annalies Janssens

Ja, leuk he! Vond ik zelf eigenlijk ook wel toen ik het bedacht had   :D
Een interne boeking gaat ook veel sneller dan de \"normale boeking voor zakelijk gebruik prive-auto\".
En die laatste hoef je nu dus nog maar 1x per jaar te doen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Sacha

ja idd!
ik ben helaas zelf niet zo creatief met boekhouden maar gelukkig hebben we t forum  :)

Annalies Janssens

Ach, jij hebt vast hele belangrijke, goede, andere kwaliteiten. Toevallig is boekhouden mijn vak dus tja, dan mag je wel verwachten dat ik daar een beetje creatief in ben  :)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

VerschilM

Karen, als ik 0% invoer dan boekt acumulus niet en krijg ik rode vraagtekens.

John

Karen Töning

Citaat van: VerschilMKaren, als ik 0% invoer dan boekt acumulus niet en krijg ik rode vraagtekens.

John
Gedurende de periode kun je hier beter privéboekingen - AF van maken. In de omschrijving van deze  privéboeking zet je bijv. btwauto, MAAR ALLEEN WANNEER ER EEN BTW PERCENTAGE AAN GEKOPPELD IS. (Dus niet bij verzekeringen en wegenbelasting o.a.).
Aan het eind van de periode selecteer je de desbetreffende periode bij saldo overzichten - per rekening en je zoekt op het trefwoord btwauto. Je krijgt dan het totaalbedrag aan uitgaven voor de privé auto. Van dit totaalbedrag maak je 1 privéboeking - BIJ (per rekening). Als bedrag voer je het totaalbedrag in van de kosten in die periode. Met deze boeking is het saldo van de kosten van de privé auto waar BTW op zit op 0 gekomen.

Hierna boek je nog 1 boeking om het saldo weer gelijk te krijgen met je bankafschrift, maar ook om het daadwerkelijke zakelijke BTW percentage als voorbelasting af te trekken. Je gebruikt hiervoor de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren.

Miriam

Ik dacht dat ik de BTW aftrek van de brandstofkosten ook ieder kwartaal moest opvoeren.
Ik probeer een boeking te doen op autokosten (geen aanschaf) en voer het bedrag in dat ik volgens mijn zakelijke km registratie in januari t/m maart heb uitgegeven.
Echter in mijn overzicht voor de OB, vind ik de BTW niet terug.
Wat gaat er niet goed? Ik heb de BTW op 100% gezet.  
Voorbeeld bereking:
zakelijke km\'s in 3 maanden: 4444 km Privé: 6445 km
gemiddelde prijs diesel/l.: € 1,45 verbruik 1 l. op 15 km.
Zakelijke kosten: 296,27 liter x 1,45 = € 429,59  BTW 19% = € 68,59
Uit privémiddelen betaald.

Annalies Janssens

BTW aftrek kun je het beste per jaar doen, alleen dat geeft namelijk een betrouwbaar beeld van de verhouding zakelijk/prive.

Dan moet je echter geen boeking als zakelijke uitgave doen maar de speciale boeking \"ik wil de kosten voor het gebruik van mijn prive-auto invoeren\".
Het is niet de bedoeling dat je een berekening maakt zoals hierboven maar dat je de werkelijke brandstofkosten neemt in de werkelijke verhouding. In dit topic kun je diverse manieren vinden hoe je dit t beste kunt bijhouden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

In de helpteksten hier in Acumulus is ook het een en ander aangepast.

Zie bij autokosten en BTW voor een tweetal manieren om dit goed te administreren in Acumulus.  

Groet, Esther

VerschilM

Karen of Bert Jan kunnen jullie aangeven wat nu de oplossing is voor het inboeken want op jullie site en in het forum staat nog altijd de suggestie om de 0% in te voeren. Wat dus niet kan omdat je dan die rode vraagtekens krijgt.

Wat is nu het advies? Hoe dit te boeken?


m vr gr

John

Karen Töning

Citaat van: VerschilMKaren of Bert Jan kunnen jullie aangeven wat nu de oplossing is voor het inboeken want op jullie site en in het forum staat nog altijd de suggestie om de 0% in te voeren. Wat dus niet kan omdat je dan die rode vraagtekens krijgt.

Wat is nu het advies? Hoe dit te boeken?


m vr gr

John
1.  De autokosten kun je gedurende een periode het beste boeken met een privé boeking - AF. Dit kan alleen als de kosten betaald zijn van de zakelijke rekening.
Wanneer de kosten betaald zijn van een rekening buiten Acumulus, kun je dit apart bijhouden in bijv. een excelbestandje.
2.  Op de laatste dag van die periode maak je een correctieboeking (ook privé boeking maar dan BIJ) met het totaalbedrag van alle kosten gemaakt over die periode.
3. Hierna maak je op de laatste dag van die periode de definitieve boeking met de boeking \"Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren\". Je gebruikt het totaalbedrag van alle kosten over die periode - de laatste datum van die periode - je voert het naar rato berekende percentage in wat je zakelijk mag aftrekken.
Wanneer je kosten hebt betaald van een rekening buiten Acumulus, dan hoef je alleen maar de laatste boeking (3.) te doen in Acumulus op de laatste dag van een periode.

Astrid

Sjips! Ik heb zojuist de hele procedure doorlopen zoals die in de openingspost door Karin is aangegeven. Alles verliep prima, totdat... ik de definitieve boeking met het juiste percentage wilde maken over 2012. Er is een nieuwe adder onder het gras aan komen kronkelen. Je moet een scheiding aanbrengen tussen de periode vóór 21% en ná 21% btw. Anders gaattie over een heel jaar alle bedragen met 21% zitten rekenen. Jasses, nóg meer werk ;-(

Es

Klopt....

Op de Wiki/handleiding staat ondertussen ook een stuk hierover. Met daarbij de vermelding dat je in 2012 moet letten op de btw-verhoging.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=priveauto-ib-ondernemer

Leonie

Citaat van: Esther-Meer over CijfersKlopt....

Op de Wiki/handleiding staat ondertussen ook een stuk hierover. Met daarbij de vermelding dat je in 2012 moet letten op de btw-verhoging.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=priveauto-ib-ondernemer




Esther, het stuk wat jij geschreven hebt gaat over privéauto IB ondernemer. Ik ben alleen ondernemer voor de OB.
Gelden er dan andere regels of kan ik die procedure gewoon volgen?

Es

Leonie heeft via rechtstreekse mail ook contact opgenomen en antwoord gekregen.
Ik zie dat deze vraag nu \"open\" blijft staan op het forum.

Ter info: Het ging mij er om dat duidelijk was dat dit artikel niet direct voor ondernemens met een BV geschikt was.
 ik zal de titel van het stuk veranderen in \"eenmanszaak\" ipv IB-ondernemer, om verwarring te voorkomen.