Hoofdmenu

Een elevator-pitch is een belediging

Gestart door Bert-Jan, 14 februari, 2012, 09:55:06

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Heb jij al geoefend voor de spiegel hoe je in dertig seconden vertelt wie je bent en wat je doet en waarom dat zo ontzettend goed is?

Waarschijnlijk heb je al genoeg aan je hoofd om je ook met dit soort zelf-ridiculiserende waanzin bezig te houden.

Wanneer je probeert in één zin te vertellen waarom mensen klant van jou moeten worden, zul je niet veel verder komen dan goedkope oneliners met dezelfde woorden die iederéén gebruikt.

Kijk anders eens naar de politiek. Ze zijn allemaal voor meer banen, een beter milieu , beter onderwijs en betere betaalbare gezondheidszorg. Dat schiet niet echt op, toch?

Als je je nog enigszins wilt onderscheiden met een elevator pitch, vermijd dan de volgende begrippen:

[list=*]
  • kwaliteit;
service;
prijs;
rendement;
verbeteren;
maatwerk.[/*]
[/list]
Indien je toch één of meerdere van deze begrippen of woordverwanten gebruikt, doe je precies wat iedereen doet en kun je net zo goed de trap nemen.
Hierbij mijn elevator pitch.

Wij leveren online software. Indien u werkelijk geïnteresseerd bent in één van onze producten, neem ik graag de tijd om hier over te vertellen. Maar niet in de lift. Daarvoor neem ik mijzelf en mijn bedrijf iets te serieus.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Citaat van: Bert-JanWij leveren online software. Indien u werkelijk geïnteresseerd bent in één van onze producten, neem ik graag de tijd om hier over te vertellen. Maar niet in de lift. Daarvoor neem ik mijzelf en mijn bedrijf iets te serieus.
:D That\'s the way it is.

Es

:/  Eh......ik ben recentelijk best druk bezig geweest om een passende, pakkende, aandacht vasthoudende elevator-pitch in elkaar te draaien voor een netwerkbijeenkomst.....
ik voel mij nu lichtelijk in de war, want eigenlijk ben ik het ook wel met Bert-Jan eens.

Maar, ik houd vast aan mijn eigen liftgedachte, want soms is er gewoon geen tijd om 30 verdiepingen met de trap te gaan!  :D

Marcoen

Niet helemaal met je eens Bert Jan. In feite is jouw tekst al een soort elevator pitch. Je hoeft niet in drie zinnen je complete bedrijfsactiviteiten met alle nuances uiteen te zetten. Wat een goede pitch wel is, is een compacte samenvatting van je activiteiten. Ik geloof dat het goed is om je als ondernemer (ZPP-er) te verdiepen in het wezen van wat je doet (cq welk probleem je oplost). In de eerste plaats omdat je daarmee zelf helderheid krijgt over je eigen toegevoegde waarde, maar ook omdat je daarmee op gelegenheden waar je mensen ontmoet snel kunt uitleggen waar je je mee bezighoudt.

HtV

Mijn bescheiden mening: Als je moet oefenen om in een paar zinnen uit te leggen wat je (of je bedrijf) doet, dan heb je het verkeerde vak gekozen.
Netwerken is soms net werken, zeggen ze dan. ;)
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf