Hoofdmenu

BTW en reiskosten berekenen

Gestart door sprookjesenzo, 21 februari, 2012, 23:31:51

Vorige topic - Volgende topic

sprookjesenzo

Ik heb een vraag over het berekenen van de reiskosten.
Ik werk vaak op scholen en geef daar lessen ,dit (werken met kinderen onder 21 jaar) valt onder de 0%BTW regeling .
Nu stuur ik de klant ein de factuur een honorarium per lessenserie , apart boek ik de reiskosten .
Ik heb contact gehad met de belastingdienst omdat ik voor de reiskosten 19%BTW berekende en er op was gereageerd door iemand.
Bij de belastingdienst zei men dat ;als je voor het honorarium de 0%regeling toepast ,dit ook geldt voor de reiskosten ,ed.in diezelfde boeking,dus als je geen BTW rekent over het honorarium, doe je dat ook niet bij reiskosten.
Dus als ik een workshop geef aan volwassenen (boven 21 jaar) en hiervoor 19% regeling toepas ,moet ik dat dus ook bij de reiskosten doen .

Nu lees ik bij de hulpvragen Acumulus  reiskosten parkeerkosten bekeuringen het volgende...
Over de reiskosten die u in rekening brengt voor de klant, dient 19% BTW geheven te worden.


Dit geldt dus niet altijd??

Bert-Jan

Nee, de regel is dat het btw-tarief van de reiskosten hetzelfde is als het btw-tarief van het hoofdbestanddeel van de factuur.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)