Hoofdmenu

Inkomstenbelasting als particulier invullen als starter?

Gestart door mijnpcprobleem, 06 maart, 2012, 18:23:33

Vorige topic - Volgende topic

mijnpcprobleem

Beste mensen,

Allereerst bedankt voor de uitmuntende cursus van gisteravond. Het werd heel goed duidelijk uitgelegd waarvoor mijn dank! In het begin van de presentatie ging het over het feit van welke aangifte je dient in te vullen ofwel de particulier degene die iedereen moet doen ofwel degene die klaarstaat na invullen van de logincodes op het ondernemersgedeelte van de belastingdienst.

Ik heb zojuist ingelogd bij het ondernemersgedeelte van de belastindienst en zie geen aangifte inkomenstenbelasting klaarstaan. Zelf ben ik nog in loondienst en werk ik part-time aan mijn eigen bedrijf en de andere helft van de tijd bij mijn andere werkgever. Daarom heb ik voor de zekerheid even net de belastingtelefoon gebeld die het volgende vertelden:
\"u hoeft geen inkomstenbelasting als ondernemer in te dienen apart omdat u als resultaatgenieter wordt gezien. Daarom hoeft u alleen als particulier aangifte te doen en de winst te vermelden bij \"overige loon bij andere werkzaamheden\". U kunt wel bepaalde kosten dan niet aftrekken.

Wat adviseren jullie mij? Schriftelijk een verzoek aanvragen voor de inkomstenbelasting zoals deze gisteren besproken is aan te vragen en in te vullen of toch de particuliere aangifte te doen?

Bert-Jan

Het lijkt erop dat je wel ondernemer bent voor de BTW maar niet voor de IB.

Dan val je beetje tussen wal en schip.

Op korte termijn kun je denk ik weinig anders doen dan een particuliere aangifte versturen, maar ik zou een herbeoordeling aanvragen van jouw status als ondernemer zodat je ook voor de IB gezien wordt als ondernemer.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

toch een kleine aanvulling: het hangt van veel factoren af of het voordelig is of je als ondernemer aangifte doet of niet.
Ook als er geen aangifte voor je klaarstaat mag je toch als ondernemer aangifte doen (moet je wel ff de aangiftebestanden van iemand krijgen).

Als je hulp nodig hebt voor de beoordeling wat gunstig is, PM mag.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

Citaat van: Annaliestoch een kleine aanvulling: het hangt van veel factoren af of het voordelig is of je als ondernemer aangifte doet of niet.
Ook als er geen aangifte voor je klaarstaat mag je toch als ondernemer aangifte doen (moet je wel ff de aangiftebestanden van iemand krijgen).

Als je hulp nodig hebt voor de beoordeling wat gunstig is, PM mag.
Maak ons een wijzer  :) Ik denk dat veel mensen hier oren naar hebben.

Annalies Janssens

Wanneer je niet aan het urencriterium voldoet en je hebt niet voor 2200 euro investeringen dan is het enige voordeel om als ondernemer aangifte te doen, de MKB aftrek (dit is meteen een nadeel als je op verlies uit gekomen bent)

Wanneer je zo eerst een paar jaar \"rustig\" met je bedrijf start, en je doet aangifte als ondernemer, dan kan het zijn dat je na 4 of 5 jaar serieus aan de slag gaat en meer winst gaat maken. Dan kun je al niet meer 3x gebruik maken van startersaftrek. Voor de belastingdienst word je namelijk gezien als ondernemer vanaf het moment dat je als ondernemer aangifte doet.
Als je eerst 5 jaar als particulier aangifte doet en vervolgens als ondernemer, dan is dat laatste jaar fiscaal gezien je eerste jaar dat je ondernemer bent.
Wel of niet fiscaal partnerschap, wel of niet baan erbij...... zo zijn er meer overwegingen.
Te veel om zo helemaal uit de doeken te doen, maar kan heel veel geld opleveren/besparen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Herman

En wat als je als kleine zelfstandige \'rustig\' begint, en direct wordt verzocht IB aangifte voor ondernemers te doen (en op het nadeel van verlies/MKB aftrek bent uitgekomen), kun je er dan nog onderuit en nog even een paar jaartjes als particulier aangifte doen?

Annalies Janssens

Ja hoor, je kunt gerust als particulier aangifte doen. 99 van de 100 keer wordt ie gewoon verwerkt en komt het dus vanzelf goed. Een enkele keer duurt t lang tot je een aanslag krijgt en blijft de aangifte dus \"hangen\". Je kunt dan even een eenvoudig briefje aan je belastingkantoor sturen met de mededeling
\"ik heb een uitnodiging gehad tot het doen van winstaangifte. Mijn activiteiten zijn echter dermate gering dat ik een particuliere aangifte heb verzonden met inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik verzoek u deze aangifte als zodanig te verwerken\"
Je kunt er ook voor kiezen om deze brief meteen te versturen als je de aangifte verstuurd hebt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

Citaat van: Annaliestoch een kleine aanvulling: het hangt van veel factoren af of het voordelig is of je als ondernemer aangifte doet of niet.
Ook als er geen aangifte voor je klaarstaat mag je toch als ondernemer aangifte doen (moet je wel ff de aangiftebestanden van iemand krijgen).
Hoi Annalies, indien dit echt mag, heb je dan een link of zoiets voor ons van de Belastingwetgeving waarin dit staat? Heel veel mensen zouden hier dan graag gebruik van maken...... Graag een link om eventuele problemen te voorkomen.
De mogelijkheid om dit te doen is er, maar of het wettelijk is toegestaan?

Toch even nagevraagd bij de fiscaal inhoudelijke afdeling van de Inkomstenbelasting. Volgens hun mag dit dus niet. Als je van mening bent dat je in aanmerking moet komen om een Aangifte IB voor Ondernemers te doen, dan moet je hiervoor eerst een brief sturen naar de Inspecteur van de Belastingdienst met het verzoek om wijziging van de status als ondernemer. Dit werd expliciet gezegd.

Annalies Janssens

Ik doe dit al jaren zo.
Als je als particulier aangifte doet terwijl je uitgenodigd bent als particulier of andersom en je krijgt gewoon een (definitieve) aanslag, dan is daarmee de aangifte goedgekeurd door de belastingdienst.

Vorige week nog zoiets bij de hand gehad. Een nieuwe klant had in 2008 als particulier aangifte gedaan. Ik heb electronisch alsnog een winstaangifte ingestuurd met ondernemersaftrek en startersaftrek. Begeleidende brief gestuurd met reden en alles is zonder meer goedgekeurd. 5000 euro verdiend. Alles legaal en goedgekeurd
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karen Töning

Citaat van: AnnaliesIk doe dit al jaren zo.
Als je als particulier aangifte doet terwijl je uitgenodigd bent als particulier of andersom en je krijgt gewoon een (definitieve) aanslag, dan is daarmee de aangifte goedgekeurd door de belastingdienst.

Vorige week nog zoiets bij de hand gehad. Een nieuwe klant had in 2008 als particulier aangifte gedaan. Ik heb electronisch alsnog een winstaangifte ingestuurd met ondernemersaftrek en startersaftrek. Begeleidende brief gestuurd met reden en alles is zonder meer goedgekeurd. 5000 euro verdiend. Alles legaal en goedgekeurd
Ah! Dat is het dus. Je hebt een begeleidende brief erbij gestuurd, dus niet zomaar ingediend. Zou het kunnen dat dat de reden was dat het goedgekeurd is?

Annalies Janssens

Nee hoor, ik stuur de aangifte gewoon in \"naar keuze\" dus zoals dat het gunstigst is voor de klant. Het is in alle jaren 1 x voorgekomen dat de BD alsnog vroeg om een winstaangifte maar na verklaring van mijn kant simpel afgedaan als particuliere aangifte.
De ondernemersaangiften zijn altijd als zodanig afgehandeld.

De case die ik noemde ging om een aangifte die als particulier al volledig was afgehandeld en definitief was. Daarom een brief er achteraan
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

Dames, wat een leuk onderwerp toch weer.... :)

Annalies, ik heb het nu ook gedaan zoals je zei voor een klant. We gaan wel zien hoe dat uitpakt.
Bedankt voor de tip in ieder geval.

Karen Töning

Citaat van: AnnaliesNee hoor, ik stuur de aangifte gewoon in \"naar keuze\" dus zoals dat het gunstigst is voor de klant. Het is in alle jaren 1 x voorgekomen dat de BD alsnog vroeg om een winstaangifte maar na verklaring van mijn kant simpel afgedaan als particuliere aangifte.
De ondernemersaangiften zijn altijd als zodanig afgehandeld.

De case die ik noemde ging om een aangifte die als particulier al volledig was afgehandeld en definitief was. Daarom een brief er achteraan
Je moet het maar durven. Ook de Belastingdienst kan tot 7 of 10 jaar na dato nog terugkomen op besluiten. You never know.

Annalies Janssens

Citaat van: Karen TöningJe moet het maar durven. Ook de Belastingdienst kan tot 7 of 10 jaar na dato nog terugkomen op besluiten. You never know.

Mijn laatste reactie op dit onderwerp: er is niets \"te durven\".
Je doet niets illegaals, je stuurt de aangifte in op basis van de reële situatie. Ook al komt de belastingdienst er na 5 jaar mee (kans is nagenoeg nul), dan nog kun je aantonen dat de feitelijke situatie klopt met de door jou ingestuurde info.
Om alle twijfel te voorkomen kun je dus altijd even een briefje sturen, dan zit je altijd goed.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

Laten we maar gewoon ieder ons eigen standpunt innemen in deze kwestie.
Ik ben niet zo bang voor de belastingdienst als het geheel goed verdedigbaar is.  ;)

Herman

Iemand ervaring met een Verzoek om ambtshalve vermindering winst aangifte->particuliere aangifte?

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

jpeeren

Beste mensen,

Ik ben in augustus gestart als zzp-er en heb dus ook nog in loondienst gewerkt.
Nu staat er in het ondernemersgedeelte een aangifte inkomstenbelasting klaar. Waar moet ik dan mijn gegevens van het werk in loondienst invullen? Of moet ik hiervoor nog apart particulier aangifte doen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Gr. Jeroen

Annalies Janssens

Hallo Jeroen

als je op die regel in het ondernemersgedeelte klikt, dan downloadt het programma vanzelf.

Je inkomsten uit loondienst kun je dan invullen onder het kopje \"box 1 werk en woning\"

succes!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

mijnpcprobleem

Omdat ik uitstel heb aangevraagd omtrent de IB over 2011 zou ik graag het volgende advies willen hebben.

Zoals vermeld in de begintopic waarmee ik begon ziet de belastingdienst mij als resultaatgenieter en nog niet als ondernemer (immers nog geen formulier IB klaar bij inloggen in het ondernemersgedeelte waar ik de BTW altijd indien).

In hoeverre verschilt het invullen van de winst en aftrekbare kosten van de ondernemersaangifte? Mijn vraag is dus: als ik dus mijn inkomsten van mijn eigen bedrijf en aftrekposten moet vermelden kan ik deze dan gewoon bij inkomsten uit overige werkzaamheden overnemen vanuit Acumulus zoals uitgelegd bij de cursus. Of geldt deze uitdraai dan niet meer en kan je dat alleen invullen als je het juiste formulier hebt voor ondernemers?

Groet,
Rafael