Hoofdmenu

Facturen uit het buitenland

Gestart door Bert-Jan, 04 mei, 2012, 23:36:57

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

We krijgen regelmatig vragen hoe facturen uit het buitenland geboekt moeten worden.

Eerst een paar algemene regels:

1. buitenlandse btw kan nooit direct worden verrekend met Nederlandse btw;
2. een ondernemer betaalt in principe nooit buitenlandse btw maar laat de btw naar haar/hem verleggen (binnen de EU heet dat een intracommunautaire verwerving).

Vraag zoveel mogelijk om een factuur waarbij de btw naar jou wordt verlegd. Je moet dan jouw BTW-nummer aan de leverancier doorgeven.

Soms lukt het niet om de btw naar jou te verleggen. Wanneer je bijvoorbeeld tankt in Duitsland of een restaurant bezoekt, zul je gewoon Duitse btw betalen. Je kunt ook buitenlandse btw hebben betaald omdat je gewoon nog niet wist dat je dat eigenlijk niet moet doen of omdat de leverancier dat weigert of niet weet hoe deze dat moet doen.

Je kunt niets met deze buitenlandse btw in jouw aangifte omzetbelasting omdat het geen Nederlandse btw is. Je boekt zo\'n factuur met buitenlandse btw dan als een gewone factuur met 0% btw voor het gehele bedrag.

Deze btw kun je wel terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst (als de site het doet):
https://eubtw.belastingdienst.nl/vrca-applicant/

Heb je de btw wel naar jou laten verleggen, dan kies je levering uit EU.

Tot slot is deze link wel handig om te bepalen hoe je een buitenlandse factuur moet boeken:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Welmoed

Ik heb een factuur uit de UK (niet-EU), waarbij de btw naar mij is verlegd. Er staat dus geen btw op de factuur. In Acumulus heb ik nu \'btw naar u verlegd\' aangevinkt. Of moet ik \'levering buiten EU\' doen?

Overigens staat in de mouse-over teksten nog 19% ipv 21% genoemd. Kleine tip ter verbetering van Acumulus!

Bert-Jan

Je kiest voor Levering binnen EU want UK is lid van de EU.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Welmoed

Oh wacht, UK zelf is wel EU, alleen hun overzeese gebieden niet, oopsie :-)

Maar waarom dan \'levering binnen EU\' en niet \'btw is naar u verlegd\'?

Bert-Jan

BTW naar u verlegd is bedoeld voor verlegging binnen Nederland.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Bert-Jan, in de \'tooltips\' BTW naar u verlegd en levering uit EU staat nog 19% als btw percentage vermeld.

Marian van der meer

Ik heb een Office pakket aangeschaft bij Microsoft Office.
Zij vermelden het pakket (120,87), een back-up DVD (9,99) en, nu komt-ie BTW ad 19,63.
Als je dat narekent kom je uit op 15% BTW.
Hoe verwerk ik dat nu in Acumulus?
\"Uw voeding is uw geneesmiddel,
uw geneesmiddel is uw voeding.\"


Hypocrates

Annalies Janssens

kun je een screenshot van de factuur plaatsen?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Sjaam

Klinkt als buitenlandse btw. U bent in dat geval als particulier behandeld.
2 oplossingen.
1 u vraagt een credit factuur en geeft uw btw-nummer en bedrijfsnaam op en vraagt om een btw-vrije factuur
2. u boekt het als nederlandse factuur en zet de btw op 0% (zo trekt u de betaalde btw af van de inkomstenbelasting

laureddu

Hallo,
een italiaanse leverancier heeft mij een faktuur opgestuurd met een BTW bedrag. Mijn BTW # staat wel op de faktuur dus de faktuur zou geen BTW bedrag vermelden. Ze zeggen dat ze het niet kunnen aanpassen in hun (oude) systeem.

Het rare van deze verhaal is dat ik hun wel de bedrag zonder BTW heb betaaldt (hun gingen hiermee akkoord)... dus ik heb nu een faktuur met een BTW bedrag maar die BTW heb ik niet betaald.

Hoe is dit te boeken ?

ALvast bedankt !

Annalies Janssens

Dan boek je de factuur als levering uit EU. Omdat je de factuur kunt beschouwen als een factuur zonder BTW (je hebt de BTW immers ook niet betaald) kun je die zo boeken. Let wel even op de toelichting bij de boeking.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

laureddu

Hallo Annalies,
bedankt voor de feedback.
Ik heb dus de faktuur geboekt als \"Levering uit EU\" en BTW % 0 gekozen.
Als ik nu de naar de saldo overzicht ga, dan zie ik dat de bedrag lager is dan wat ik had betaald. Als ik dan de boeking opent en naar de \"journaal\" TAB ga, dan zie ik dat de uiteindelijke betaalde bedrag wel klopt maar de BTW bedrag (?) is dan \"hoog\" maar zou \"laag\" moeten zijn. Ik heb een eetwaren inkoop gedaan dus het zou een laag BTW vermelden (6%).
Bedankt voor he hulp !
Mvg

Annalies Janssens

Ok, pas dan eerst het BTW% aan naar 6 en boek het vervolgens opnieuw. Denk er aan dat je het excl BTW bedrag invult in de rubriek excl. BTW.
Je schreef dat je het bedrag excl. BTW hebt betaald dus dan moet het in het saldo-overzicht ook echt kloppen met de betaling.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

laureddu

Goedenmorgen !
OK, 6% ingesteld en dus ook nog Levering uit EU.
In de saldo overzicht zie ik nu wel het juiste bedrag.
Als ik de boeking open, dan zie ik nog steeds een bedrag in de hoog BTW TAB en niet in de laag BTW TAB... ?
Mvg en nogmaals bedankt !

laureddu

Hallo,
ik heb hier een andere faktuur uit Luxemburg.
Op da faktuur staat wel de naam van mijn bedrijf, niet de BTW #. Ik heb dus ook een BTW bedrag betaals van 15%.
Hoe is deze in te boeken ? Levering uit EU maar met welke BTW % ?
Mvg

Bert-Jan

Kun je die factuur mailen naar ons?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

laureddu

Citaat van: Bert-JanKun je die factuur mailen naar ons?


Hallo Bert-Jan, ik heb het opgestuurd.
Mvg

laureddu

Hallo,

hadden jullie al tijd gevonden om het te checken ?

Mvg

Bert-Jan

Oops, weet je nog wanneer je deze hebt gestuurd? Welke dag en hoelaat?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

laureddu

Citaat van: Bert-JanOops, weet je nog wanneer je deze hebt gestuurd? Welke dag en hoelaat?


21 FEB om 21:27

en

25 FEB om 20:23

Bert-Jan

Excuses, ik ben deze vergeten.

Hier staat 15% btw op uit Luxenburg. Deze moet je dus boeken als een gewone factuur zonder btw voor het gehele bedrag.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Martina

#21
Hoi, allereerst de beste wensen en bedankt voor dit mooie programma. Precies wat ik zocht!

Ik heb een vraag over buitenlandse facturen van buiten de EU (VS).

Ik neem een aantal digitale diensten af van bedrijven in de VS, zoals webhosting. Hier wordt geen BTW over gerekend op de factuur.

Mijn vraag is: Wat kies ik bij de optie [Standaard BTW-%] tijdens het aanmaken van een nieuwe relatie (crediteur)?

  • 21%
  • 0%
  • Vrij

Zodat het ook goedkomt bij de btw aangifte, waarbij je fictief de btw er bij optelt en bij de voorbelasting het er weer afhaalt...

Hopelijk leg ik het goed uit ;)

Johan Kes

Ik heb een vraag over btw aangifte van goederen uit eu landen, en hoe je
hier mee moet omgaan bij de btw opgave.
Ik heb gelezen op de website van de belastingdienst dat je zelf de btw
moet berekenen over het bedrag wat de goederen hebben gekost, en deze moet
je dan opgeven.
Vervolgens kan je deze weer in mindering brengen als ik het goed heb
begrepen.
Hieronder de tekst van de belasting site:

Btw aangeven in Nederland

Bij een intracommunautaire verwerving rekent u zelf de Nederlandse btw uit
en geeft deze aan in uw btw-aangifte. Mag u de btw aftrekken als
voorbelasting? Dan doet u dit in dezelfde aangifte.

Dit slaat toch nergens op? eerst moet je de btw opgeven en daarna er weer
aftrekken.
Maar goed,
Ik heb een factuur uit Oostenrijk zonder btw, dus ik selecteer de desbetreffende optie levering uit EU
als ik het bedrag invoer in Acumulus, dan wordt er btw bij geteld, maar volgens mij wordt dit nergens weer afgetrokken.
Dit klopt toch niet?
Ik betaal nu btw over de inkoop ipv dat ik de btw terug krijg.
Elektrotechnisch installateur 06-45198263

SKYB Yvette

Hi,

Als het goed is, kunt u bij de voorbelasting het zelfde bedrag opgeteld zien worden. Hierdoor is het saldo weer € 0,00
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Johan Kes

Hallo Yvette,

Bedankt voor de tip, ik zie het nu ook in Acumulus.
Hopelijk gebeurd dit ook als ik de btw opgave invul bij de belasting.
Dat zal dan wel.
k heb hier namelijk niet op gelet.



Elektrotechnisch installateur 06-45198263

SKYB Yvette

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Es

Citaat van: Johan Kes op 18 januari, 2016, 19:43:28
Hopelijk gebeurd dit ook als ik de btw opgave invul bij de belasting.
Dat zal dan wel.

Ter controle:

Ga naar Overzichten > Aangifte omzetbelasting. Selecteer het juiste jaartal plus periode, zet een vinkje bij Toon inhoud.
Je ziet nu zowel bij de af te dragen omzetbelasting als bij rubriek 5b (de voorbelasting) hetzelfde bedrag staan.

SKYB Yvette

En als je zoals je aangeeft het handmatig hebt ingevuld in de opgave van de belastingdienst en de cijfers uit Acumulus hebt overgenomen, gebeurd dit inderdaad ook gewoon zoals het hoort  ;D
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Johan Kes

Bedankt allemaal voor de uitleg.
Helemaal top.

Elektrotechnisch installateur 06-45198263

SKYB Yvette

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

erikwardekker

Wellicht is de vraag al ergens beantwoord, maar ik ben nog erg nieuw in Acumulus & boukhouden an sich, vandaar deze vraag: ik heb een factuur gekregen van Facebook nav advertenties. Stel, het is een factuur twv 150 euro, maar er wordt geen VAT op vermeld. Hoe boek ik de factuur dat juist in? 
BTW op 0% en levering uit EO, waarbij ik bij Bedrag ex btw die 150 euro opneem en bij btw 0% 0 euro?

sanderb

Kan iemand helpen met controleren?

Van Facebook heb ik een factuur gekregen. Een selectie daarvan in bijlage1.png

Nu vraag ik me af of alles op de juiste manier is ingevoerd in Acumulus. Zie bijlage2.png. Kan iemand bevestigen of dat juist is?

Nu zie ik de volgende tekst als ik 'levering uit EU' wil aanklikken: "selecteer de leverancier en zorg dat het BTW-nummer is ingevuld bij de relatie!". Zie bijlage3.png

In bijlage4.png staat de leverancier, is deze juist ingevoerd?

Ik hoor het graag als alles goed is ingevoerd, maar ik hoor het ook graag als er iets moet worden gewijzigd.

Annalies Janssens

Ziet er helemaal goed uit. Alleen bij de boeking zelf moet je helemaal bovenaan Facebook nog als leverancier kiezen
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

sanderb

Dankjewel voor je reactie. Nu kan ik weer verder. :)

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Debbie

Ik heb een abonnement afgesloten voor een lopende training in de Verenigde Staten. Kosten 27 dollar per maand. Ik boek een factuur met 0% BTW. Hoe regel ik het bedrag als ik er een maandelijks terugkomende boeking van wil maken? Door de wisselende valutakoers wisselt het bedrag natuurlijk steeds.

nielsvo

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 04 mei, 2012, 23:36:57
Je kunt niets met deze buitenlandse btw in jouw aangifte omzetbelasting omdat het geen Nederlandse btw is. Je boekt zo'n factuur met buitenlandse btw dan als een gewone factuur met 0% btw voor het gehele bedrag.

Maakt het uit of je gewone factuur met 0% BTW kiest of BTW-vrijgesteld? (ik heb alle hotelrekeningen van het hele jaar tot nu BTW-vrijgesteld ingeboekt en zou anders alles moeten corrigeren; in de boeking en BTW aangifte is er volgens mij geen verschil?)

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 04 mei, 2012, 23:36:57
Deze btw kun je wel terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst (als de site het doet):
https://eubtw.belastingdienst.nl/vrca-applicant/

Ik snap alleen niet helemaal hoe je dit dan juist in Acumulus zou moeten boeken: tegen welke rekening moet dit ontvangen bedrag dan worden afgeboekt als je dit teruggevraagde BTW bedrag op je bankrekening krijgt bijgeschreven, aangezien er geen te vorderen BTW is opgeboekt bij de oorspronkelijke factuurboeking (immers dit is op 0% gezet)?

Es

Als je het als btw-vrij hebt geboekt, heeft dat geen gevolgen.

Mocht je het bedrag aan buitenlandse btw terugkrijgen van de belastingdienst, dan kun je het makkelijkst dit bedrag als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor) boeken op dezelfde kostensoort als waar de uitgave op staat.


nielsvo

Bedankt voor het duidelijke antwoord! Nu eens kijken hoeveel werk het is om die buitenlandse BTW (België) terug te vragen :)

Es