Hoofdmenu

Inkopen via particulier/marktplaats

Gestart door mijnpcprobleem, 11 mei, 2012, 14:34:58

Vorige topic - Volgende topic

mijnpcprobleem

Beste mensen,

De laatste tijd komt het wat vaker voor dat ik sommige producten van mijn webshop niet meer kan inkopen via groothandels ivm extreme schaarste van het product dat ik verkoop. Ik ben dus op zoek gegaan naar andere mogelijkheden en in het 2de hands \'circuit\' terecht gekomen voor dit product. Wat graag zou willen weten is hoe belastingtechnisch dit in Acumulus in te voeren.

Voorbeeld:

Verkoopprijs van het product is 175 incl BTW.
Inkoopprijs is 100 euro 2de hands via een particulier. Bv marktplaats/eBay.

Klopt het nu dat ik geen BTW kan aftrekken als voorbelasting en ik dus in dit geval 27.94 dien af te dragen aan de belastingdienst als BTW.

Hoe bereken ik nu de winstmarge? Is dit simpelweg 147.06 excl BTW - 100 = 47.06 of maak hierbij een denkfout?

Hoor graag hoe jullie dit invoeren.

Mvg.
Rafael

Es

Voor gebruikte goederen mag je de \"margeregeling\" toepassen.
Bij de helpteksten van Acumulus staat hier een uitleg over.

Zie ook deze link naar download van de Belastingdienst:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/btw_bij_handel_in_gebruikte_goederen_ob2031z10fd.pdf

In Acumulus is een speciale functie voor de margeregeling ingebouwd die je (links onderaan) kunt aanvinken bij het maken van een verkoopfactuur.

Groet, Esther

mijnpcprobleem

Citaat van: Esther-Meer over CijfersVoor gebruikte goederen mag je de \"margeregeling\" toepassen.
Bij de helpteksten van Acumulus staat hier een uitleg over.

Zie ook deze link naar download van de Belastingdienst:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/btw_bij_handel_in_gebruikte_goederen_ob2031z10fd.pdf

In Acumulus is een speciale functie voor de margeregeling ingebouwd die je (links onderaan) kunt aanvinken bij het maken van een verkoopfactuur.

Groet, Esther

Ok Esther bedankt voor de informatie. Echter als je een mix hebt van nieuwe en gebruikte goederen wat adviseer je dan te doen? Een aparte lijst aanmaken van goederen waarop je de margeregeling hebt toegepast? En hoe zit het dan met de verkoopprijs? Kan je dit in Acumulus gewoon invoeren of heb je dan ook een bewijs van inkoop van de particulier nodig?

Groeten,
Rafael

Es

Mmmm....ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo heel veel ervaring heb met het toepassen van de margeregeling.
Als je in Acumulus bij het aanmaken van een factuur links onderaan aanvinkt dat hier de margeregeling van toepassing is, dan verschijnt er naast de verkoopprijs een rood hokje waarin je de inkoopprijs moet invullen.

Acumulus berekent dan zelf onder de motorkap de winstmarge en bijbehorende btw.

En een bewijs van inkoop....tsja, om het als inkoopkosten te kunnen boeken heb je natuurlijk wel een bewijsje nodig. Maar dat geldt bij alles, he.  ;)

Is dit voldoende info?

Groet, Esther

Gerda

hallo,

Hoe moet zo\'n bewijsje er dan minimaal uitzien?
Ik bedoel dan als je iets inkoopt via een particulier?

Is een afdruk van de advertentie met emails voldoende, met daarnaast betalingsbewijs via je zakelijke rekening?

mvg
Gerda
webdesign GH Products

Karen Töning

Citaat van: rogemahallo,

Hoe moet zo\'n bewijsje er dan minimaal uitzien?
Ik bedoel dan als je iets inkoopt via een particulier?

Is een afdruk van de advertentie met emails voldoende, met daarnaast betalingsbewijs via je zakelijke rekening?

mvg
Gerda
Er zijn speciale bonnen boekjes bij de kantoorboekhandel te koop. Op de bonnen kun je dan zowel jouw gegevens als die van bijvoorbeeld de leverancier (in dit geval de verkoper kwijt).

Deze bonnenboekjes worden overigens ook gebruikt op markten en beurzen waar veelal geen kassa bij een stand is.

Es

Hoi Karen,

De bonnenboekjes zijn een hele goede tip voor als je persoonlijk iets van een particulier koopt.

Als het allemaal via internet verloopt, lijkt mij wat Gerda (rogema) zegt ook wel goed. Je maakt dan zelf een soort inkoopfactuur aan mbv de gegevens en een betaling via je zakelijke rekening maakt het een en ander sluitend.
Of heb jij er andere ervaring mee?

Groet, Esther

Karen Töning

Citaat van: Esther-Meer over CijfersHoi Karen,

De bonnenboekjes zijn een hele goede tip voor als je persoonlijk iets van een particulier koopt.

Als het allemaal via internet verloopt, lijkt mij wat Gerda (rogema) zegt ook wel goed. Je maakt dan zelf een soort inkoopfactuur aan mbv de gegevens en een betaling via je zakelijke rekening maakt het een en ander sluitend.
Of heb jij er andere ervaring mee?

Groet, Esther
Als het via Internet verloopt, heeft Gerda gelijk. Dat is voor de Belastingdienst voldoende. Heb ik inderdaad al vele jaren ervaring mee.

Jolanda van der Kreke

Beste Esther,

In aanvulling op deze topic heb ik een case waarvan de wijze van boeken mij ook niet geheel duidelijk is:

Ik heb een caravan gekocht van een particulier voor zeg 100 Euro (margeregeling). De 100 Euro heb ik uit privé betaald (als investering).
De caravan is via de zaak verkocht voor 110 Euro. De klant heeft over de 10 Euro BTW betaald.

2 vragen:
Wat voor soort boeking(en) moet ik maken om een correcte factuur te generen?
En wat moet ik doen als ik de 100 Euro weer aan mijzelf wil terugbetalen?

Ik hoor het graag,

met vriendelijke groet,
Jolanda
Met vriendelijke groet,

Jolanda van der Kreke

Es

Hallo Jolanda,

dit is een topic uit 2012.... Inmiddels al een paar jaartjes geleden  ;)

Over je vragen:
1. Ter info: je klant betaalt geen btw over 10 euro..... Jij draagt over de winst van 10 euro omzetbelasting (btw) af aan de belastingdienst.
2. De inkoop van een margeartikel boek je via een zakelijke uitgave in Acumulus, uiteraard zonder btw. Als je dit prive betaalt hebt, selecteer je bij de rekening de Rekening buiten Acumulus (of KAS, als je een kasboek bijhoudt).
3. Voor je klant maak je een verkoopfactuur: in Acumulus is er een optie om een factuur te maken waarbij je aangeeft dat de margeregeling van toepassing is. Wanneer je die optie aanklikt komt er bij de productregel een extra kolom te staan, hierin vul je de inkoopprijs in. Acumulus berekent dan de winstmarge en past dit toe mbt de verschuldigde omzetbelasting. Op de factuur voor je klant staat geen btw, maar wel een regel dat de margeregeling van toepassing is.
4. Als je de betaalde 100 euro aan jezelf wilt terug betalen, dan is dat een priveopname.