Hoofdmenu

Afwezigheid aanmaning optie: boekhoudkundig of procesmatig gat?

Gestart door imeco, 14 mei, 2012, 13:39:37

Vorige topic - Volgende topic

imeco

Beste Bert-Jan,

Het is behoorlijk lastig dat er geen optie tot aanmaningen in Acumulus zit.

De workaround van Karen in een eerdere forum thread over aanmaningen is werkbaar voor korte tijd maar verre van prettig omdat het buiten de reguliere factuur/herinnering werkwijze valt en de aanmaning niet wordt opgeslagen en het versturen van de aanmaning niet (correct) wordt gelogd. Aanmaningen is helaas een veelvuldig voorkomend proces in boekhoudingen.

Afwezigheid van deze optie leidt niet alleen tot onduidelijkheden of zelfs fouten maar juridisch is het eveneens van belang om de boekhouding op orde te hebben. Het afwezig zijn van de daadwerkelijke aanmaning en gebruik van notitieveld als geheugensteuntje invoeren lijken me onvoldoende al heb ik geen enkele behoefte om dit juridisch re laten toetsen. Hierdoor lijkt Acumulus als geheel onvoldoende als kloppende boekhouding en zal er toch schaduw boekhouding moeten plaatsvinden welke dan ongelijk is aan hetgeen in Acumulus.

Ik heb meerdere forum threads van de afgelopen jaren gelezen maar er lijkt geen ontwikkeling voor integratie van een aanmaningsoptie. Zoals valt op te maken uit dit bericht vind ik een aanmaningsoptie een must have voor elk boekhoudpakket.

Klopt het dat er geen ontwikkelingen op dit vlak zijn en/of klopt het dat er geen oplossing op korte termijn valt te verwachten?

Mvg, Jeroen

Bert-Jan

Volgens mij is er juridisch weinig verschil tussen herinneren en aanmanen. Je kunt het sjabloon aanpassen wat termen betreft.

Wellicht weet Jos van Quafi hier iets over te zeggen?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

jos jansen

Een betalingsherinnering en een aanmaning zijn niet hetzelfde.
De betalingsherinnering is een schriftelijke herinnering. U hoeft hier geen extra kosten voor te betalen.
De aanmaning volgt eventueel na een betalingsherinnering. Hierbij worden wel extra kosten in rekening gebracht. De aanmaning is in de eerste plaats een betalingsherinnering maar het is ook een waarschuwing: als u ook na de aanmaning niet betaalt, is men gerechtigd om invorderingsmaatregelen te nemen.
Artikel 6:82 BW ziet toe op een redelijke termijn voordat het verzuim na een ingebrekestelling in werking treedt. Een ingebrekestelling kan al in de aanmaning plaatsvinden. De rechter zal kijken of de juiste stappen genomen zijn in de procedure. De aanmaning is de eerste fase van deze procedure. Een herinnering is wat vriendelijker. Uit onderzoek is gebleken dat diverse boekhoudpaketten al de optie tot aanmaningen bezitten. Zo een programma kan zodanig ingesteld worden dat de juiste termijn in acht wordt genomen.

Jos Jansen

Es

@ Jeroen:
In Acumulus ontbreken meer dingen die voor bepaalde ondernemers, in bepaalde situaties, handig zouden kunnen zijn;
het is de kunst om te zien wat er allemaal WEL aanwezig is  ;)

De aanmaning kan via een factuursjabloon aangemaakt worden. Wellicht wat meer werk om het allemaal bij te houden, maar soit...

De boekhouding op zich voldoet natuurlijk volledig, dat heeft niets van doen met het wel of niet aanwezig zijn van een herinner- en/of aanmaanmodule.

@ Jos:
Dank voor de handige verwijzing naar het wetsartikel. Altijd prettig om te weten waar we op terug kunnen vallen.

Groet, Esther

ps @ Bert-Jan: hou je vooralsnog eerst maar bezig met de mogelijke btw-aanpassingen  :/

Bert-Jan

Als ik het zo begrijp, kun je met Acumulus gewoon aanmaningen versturen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

imeco

Bert-Jan,

Esther\'s reactie verwijst in mijn optiek niet naar een volwassen en logische software optie maar naar de workaround welke leidt tot extra werk, niet prettig werkt en welke de aanmaning niet goed logt. Om deze ene reactie welke neerkomt op niet doorontwikkelen dan gelijk aan te grijpen om een wijziging optie zonder commentaar te nekken vind ik niet sportief, zeker niet gezien er 2 reacties kanttekeningen plaatsen.

Ik ben er jarenlang mee bezig geweest en weet dat het uit ontwikkelaar oogpunt verstandig is om o.a. verzoeken tot nieuwe functionaliteiten zorgvuldig te bekijken en of deze niet leiden tot vertroebeling en wel binnen het doel van de oplossing vallen. En uit risico, tijd en financieel oogpunt begrijp ik ook terughoudendheid in software ontwikkeling.

Het is keurig hoe je het model bewaakt en in dit forum wijziging verzoeken elegant van je af weet te houden. In dit geval lijkt me dat niet helemaal van toepassing. Behalve reeds genoemde reden het verzoek om hetvolgende in overweging te nemen en hierop terug te komen:
Er is wel een herinnering optie maar geen aanmaning optie (en evt een laatste verzoek/incasso waarschuwing). Dus zowel de software kant als de proceskant is er wel een begin gemaakt met de mogelijke vervolg fases van een factuur. Maar dit is niet afgerond.

Mijn in kritiek verpakte wijzigingsverzoek is overigens niet in het minst vervelend bedoeld. Het is gebaseerd op persoonlijke ervaringen aangevuld met zorg rondom rechtlijnige zakelijk boekhouding. Tevreden zijn met wat ik heb vormt doorgaans geen obstructie voor het streven naar verbetering.

@Esther, juist als je ziet hoe sterk Acumulus is in standaard boekhouding dan valt afwezigheid van deze standaard optie extra op.  :rolleyes:

Groeten, Jeroen

Es

Hallo Jeroen,

het is geenszins mijn bedoeling geweest om jouw verzoek te bagatelliseren, dus mocht dat zo overgekomen zijn, dan spijt me dat en bied ik je hierbij mijn excuses aan.

Ik kan niet voor Bert-Jan spreken, maar zie wel legio vragen, opmerkingen en verzoeken langskomen op dit forum met verbeterpunten. Voor veel van die punten valt zeker iets te zeggen, zo ook voor het verzoek om de mogelijkheid tot aanmanen te integreren in Acumulus.

Om het op dit moment te kunnen verwerken in Acumulus zul je gebruik moeten maken van een workaround. Wanneer je hierbij een leidraad nodig hebt voor een goede opzet van een factuursjabloon, dan mag je me mailen en help ik je daar graag bij. Mogelijk kan ik je nog wat extra tips geven hoe je een en ander binnen de mogelijkheden van Acumulus bij kunt houden en/of correct kunt verwerken op een manier die voor jouw bedrijf, en voor jouw gevoel, afdoende is.


Groet, Esther

imeco

Citaat van: Esther-Meer over CijfersHallo Jeroen,
het is geenszins mijn bedoeling geweest om jouw verzoek te bagatelliseren, dus mocht dat zo overgekomen zijn, dan spijt me dat en bied ik je hierbij mijn excuses aan.
Groet, Esther

Hoi Esther, even snel tussendoor: nee hoor, zo had ik het helemaal niet opgevat! Geen enkel reden voor excuses dus bij deze niet aanvaard  :D . En ik mag graag discussieren, aangevuld met goedbedoelde prikjes maar nooit vervelend of respectloos bedoeld!

Bert-Jan

Hallo Jeroen,

Kunnen we hier een belafspraak voor maken dan wil ik graag doorpraten waar precies de schoen wringt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

imeco

Hallo Bert-Jan,

ivm lang ende zonnig jazz weekend de reactie wat later. Ivm de vrije dagen nu even druk om bij te werken, komt vrijdag a.s. gelegen?

Groeten, Jeroen

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

imeco

Prima! maar ik ben dan niet in gelegenheid om achter pc o.i.d. te kruipen, als het goed is aan het borrelen..

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

imeco


margrietroos

#14
Citaat van: Esther van der Meer op 15 mei, 2012, 11:55:32
Hallo Jeroen,

het is geenszins mijn bedoeling geweest om jouw verzoek te bagatelliseren, dus mocht dat zo overgekomen zijn, dan spijt me dat en bied ik je hierbij mijn excuses aan.

Ik kan niet voor Bert-Jan spreken, maar zie wel legio vragen, opmerkingen en verzoeken langskomen op dit forum met verbeterpunten. Voor veel van die punten valt zeker iets te zeggen, zo ook voor het verzoek om de mogelijkheid tot aanmanen te integreren in Acumulus.

Om het op dit moment te kunnen verwerken in Acumulus zul je gebruik moeten maken van een workaround. Wanneer je hierbij een leidraad nodig hebt voor een goede opzet van een factuursjabloon, dan mag je me mailen en help ik je daar graag bij. Mogelijk kan ik je nog wat extra tips geven hoe je een en ander binnen de mogelijkheden van Acumulus bij kunt houden en/of correct kunt verwerken op een manier die voor jouw bedrijf, en voor jouw gevoel, afdoende is.


Groet, Esther

Ik wil een klant een aanmaning versturen en heb hiervoor inmiddels een factuursjabloon aangemaakt. Echter moet ik daar dan hetzelfde factuurnummer aanhangen als de originele factuur?
En hoe doe ik dat dan als er uiteindelijk toch betaald word?
Dan zal ik 1 van deze 2 uit mijn systeem moeten verwijderen, ik neem aan dan de aanmaning, maar een beetje jammer dat dan niet meer terug te vinden is dat ik deze verstuurd heb (behalve dan in mijn mailbox en ik zal hem opslaan op mijn pc).
Ik begrijp ook dat als het zover komt dat er incassokosten en wettelijke rente betaald gaan worden, dat hier een aparte factuur voor gemaakt moet worden, waarbij de incassokosten dienen te worden vermeerderd met BTW en de rente btw-vrij.


Graag uw zienswijze.

Groet, Margriet

Annalies Janssens

Ik ben er niet helemaal ingedoken maar het sjabloon is niet bedoeld om een nieuwe factuur te maken.
Je kunt de oorspronkelijk factuur openen en er een ander sjabloon aan hangen, als je die dan opent (en later verstuurt) dan zou je als het goed is de gewenste tekst zien.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

margrietroos

o ja, natuurlijk. Ik dacht te moeilijk  ;)

Bedankt voor je antwoord!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen