Hoofdmenu

Webwinkel functie - losse facturen of maandfactuur payment providers

Gestart door mr_vandenberg, 14 juni, 2012, 17:24:58

Vorige topic - Volgende topic

mr_vandenberg

Beste forumleden,

Vandaag heb ik mij aangemeld voor een proefaccount. Ik heb nu een aantal zaken bekeken en moet zeggen dat het lekker werkt. Wat ik nog niet helemaal in de vingers heb met het pakket is het inboeken van facturen/inboeken inkomsten.

Ik heb een webwinkel en werk met verschillende manieren van betaling voor mijn klanten (bankoverschrijving direct naar zakelijke rekening, paypal en twee verschillende payment providers voor iDeal, DirectEbanking etc.). Iedere maand ontvang ik een creditnota van mijn payment providers van een x aantal transacties. Het aantal mutaties op mijn bankrekening valt mee, 2 keer per maand een creditnota van de payment provider en een handjevol bankoverschrijvingen van klanten.

Om tijd te besparen en het niet moeilijker te maken dan het is ben ik het volgende van plan:

- werken met een kasstelsel
- 1x per maand de totale bijstorting van mijn paymentprovider in te boeken, waarbij de losse facturen aan klanten niet worden ingeboekt maar ter onderbouwing gelden voor de uitkering van de payment provider. Ik krijg dan twee mutaties:  1: bruto omzet (inkomsten), 2: kosten payment provider.   post 1 minus 2 is dan de netto uitbetaling die maand. De netto uitbetaling correspondeert dan weer met het bedrag op de bankrekening.

Het grote voordeel hiervan is dat ik niet alle losse facturen hoef in te boeken.

Aan de andere kant heb ik wel de informatie van alle bestellingen/ facturen in een Excel sheet staan. Het zou mooi zijn als ik op de een of andere manier de facturen wel allemaal kan importeren en een link kan leggen tussen de facturen en de betalingen van de payment provider.

Is dit mogelijk in Acumulus? Zo niet, is er dan een mogelijkheid om facturen te importeren vanuit Excel/csv?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bert-Jan

Ik zou per maand verzamelfacturen maken voor de verschillende kanalen.

Bij de creditfactuur van de provider moet je de inkomsten en kosten wel apart boeken ook al zijn deze wellicht verrekend.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

mr_vandenberg

Beste Bert-Jan,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zou graag wel alle facturen importeren, omdat ik deze informatie zo uit mijn webwinkel kan exporteren naar een XML bestand.

Kan ik meerdere journaalposten aanmaken en dan vorderingen op de PSP toekennen als er een factuur is betaald?

Als ik een verzamelfactuur maak, hoe moet deze er dan uit komen te zien? De nummering correspondeert dan toch niet meer met de factuurnummering die ik hanteer voor de verkoopfacturen? Ik lees op internet trouwens dat de fiscus vaak moeilijk doet over de verzamelfacturen.

Alvast bedankt!

Bert-Jan

Citaat van: mr_vandenbergHartelijk dank voor je reactie. Ik zou graag wel alle facturen importeren, omdat ik deze informatie zo uit mijn webwinkel kan exporteren naar een XML bestand.
Ik dacht dat je juist niet alle facturen los wilde importeren.  :|
Citaat van: mr_vandenbergKan ik meerdere journaalposten aanmaken en dan vorderingen op de PSP toekennen als er een factuur is betaald?
Mmm, klinkt een beetje te ingewikkeld voor Acumulus.
Citaat van: mr_vandenbergAls ik een verzamelfactuur maak, hoe moet deze er dan uit komen te zien? De nummering correspondeert dan toch niet meer met de factuurnummering die ik hanteer voor de verkoopfacturen? Ik lees op internet trouwens dat de fiscus vaak moeilijk doet over de verzamelfacturen.
Er is volgens mij niet zo\'n probleem met verzamelfacturen mits je goed kan uitleggen hoe deze zijn opgebouwd.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

mr_vandenberg

Bij het opstellen van de eerste post wist ik nog niet dat ik een API kon maken om de facturen te importeren! Wederom bedankt voor de snelle reactie.

Ik ga het proberen met verzamelfacturen, kan ik dan het volgende doen bijv. bij Paypal?:

Inkomsten Paypal maand x 2012

Factuur 001   y euro
Factuur 002   z euro

Totaal  y+z euro

En een aparte factuur voor betaalkosten

Paypal kosten maand x 2012

Totaal euro

Ik voer dan per maand 2 boekingen in om de complete inkomsten en kosten van Paypal / PSP te verwerken.

Groet.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bas-ehv

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 14 juni, 2012, 21:59:20
Ik zou per maand verzamelfacturen maken voor de verschillende kanalen.

Bij de creditfactuur van de provider moet je de inkomsten en kosten wel apart boeken ook al zijn deze wellicht verrekend.

Oud topic maar zit met hetzelfde.

Maar dan klopt het toch niet met de omzetbelasting?

Ik heb bijvoorbeeld 2 orders gehad eind september. Deze zijn door mijn PSP uitbetaald op 1 oktober. Als ik hem boek op 1 oktober (datum dat het op mijn bank rekening staat) valt ie onder Q4 en als ik hem boek wanneer ik de order heb gehad valt ie onder Q3.