Hoofdmenu

BTW-tarief 21% ingebouwd

Gestart door Bert-Jan, 29 juli, 2012, 00:52:10

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Vanaf 1 oktober 2012 zal het hoge BTW-tarief 21% bedragen.

Er is nu een knop ingebouwd waarbij je kunt switchen tussen 19% en 21%. Vanaf 1 oktober 2012 zal deze standaard op 21% staan. Tot die tijd op 19%.

Het kan zijn dat je nu reeds te maken hebt met facturen met 21%. Zet dan voor deze boekingen tijdelijk de BTW-modus op 21%.


Persoonlijk zou ik dit niet doen voor uitgaande facturen! Het begint nu langzaam duidelijk te worden dat het dan allemaal erg ingewikkeld kan worden.

Ontvangen facturen met 21% kun je wel gerust boeken door tijdelijk het tarief te switchen.


Houd het simpel en pas 19% toe tot 1 oktober en 21% vanaf 1 oktober. Als je toch 21% gaat gebruiken in het derde kwartaal, kun je achteraf misschien meer werk moeten verrichten om de aangifte omzetbelasting goed ingevuld te krijgen! Mogelijk moet er dan 19% in het derde kwartaal opgegeven worden en 2% (!) in het vierde kwartaal. Dit moet je niet willen.


Waarom niet gewoon een extra tarief in de dropdownlijstjes?

Er zit veel rekenlogica in de schermen die afhankelijk zijn van het gekozen BTW-tarief. Om technische redenen was het beter om het tarief te kunnen switchen dan extra in te bouwen. Bovendien is dit een tijdelijke zaak omdat wij allen geacht worden vanaf 1 oktober 21% te rekenen.

Gebruikers die oude gegevens moeten invoeren, dienen na 1 oktober tijdelijk terug te switchen naar 19%.


Maak geen uitgaande facturen met zowel 19% als 21% BTW!

Gebruik de 21%-modus NIET voor bijvoorbeeld facturen uit het buitenland zoals België en Ierland. Buitenlandse BTW hoort niet thuis in de aangifte omzetbelasting.


Tot slot...

Rubriek 1a van de aangifte omzetbelasting gaat mogelijk niet meer kloppen. Dat wil zeggen: er was altijd een vaste verhouding tussen het gefactureerde bedrag ex BTW en de BTW. In de aangifte van belastingdienst werd dat ook zo berekend. Je voerde de BTW in en de omzet werd berekend.

Nu klopt dat mogelijk niet meer omdat er zowel 19 als 21% gefactureerd kan worden in hetzelfde kwartaal. Op jaarbasis klopt het gegarandeerd niet meer omdat dan zeer zeker 19 en 21% door elkaar zullen lopen.

Ik ben zeer benieuwd hoe de belastingdienst dat gaat oplossen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

mariooz

Hulde voor Bert Jan, ook namens de minister van financien Jan Kees de Jager.


(https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQMO_4EwPR4zyrx4rsG9DZnHRZ5PMFIKD53eOHyDWJFePB-hYE5)

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Sacha

komt die 19% niet geheel te vervallen dan per 1 okt?

Karen Töning

Citaat van: Bert-JanVanaf 1 oktober 2012 zal het hoge BTW-tarief 21% bedragen.

Er is nu een knop ingebouwd waarbij je kunt switchen tussen 19% en 21%. Vanaf 1 oktober 2012 zal deze standaard op 21% staan. Tot die tijd op 19%.

Het kan zijn dat je nu reeds te maken hebt met facturen met 21%. Zet dan voor deze boekingen tijdelijk de BTW-modus op 21%.

Vergeet deze niet - zolang het nog geen 1 oktober is - terug te zetten voor boekingen met 19%!

Waarom niet gewoon een extra tarief in de dropdownlijstjes?

Er zit veel rekenlogica in de schermen die afhankelijk zijn van het gekozen BTW-tarief. Om technische redenen was het beter om het tarief te kunnen switchen dan extra in te bouwen. Bovendien is dit een tijdelijke zaak omdat wij allen geacht worden vanaf 1 oktober 21% te rekenen.

Gebruikers die oude gegevens moeten invoeren, dienen na 1 oktober tijdelijk terug te switchen naar 19%.

Maak geen uitgaande facturen met zowel 19% als 21% BTW!

Gebruik de 21%-modus NIET voor bijvoorbeeld facturen uit het buitenland zoals België en Ierland. Buitenlandse BTW hoort niet thuis in de aangifte omzetbelasting.


Tot slot...

Rubriek 1a van de aangifte omzetbelasting gaat mogelijk niet meer kloppen. Dat wil zeggen: er was altijd een vaste verhouding tussen het gefactureerde bedrag ex BTW en de BTW. In de aangifte van belastingdienst werd dat ook zo berekend. Je voerde de BTW in en de omzet werd berekend.

Nu klopt dat mogelijk niet meer omdat er zowel 19 als 21% gefactureerd kan worden in hetzelfde kwartaal. Op jaarbasis klopt het gegarandeerd niet meer omdat dan zeer zeker 19 en 21% door elkaar zullen lopen.

Ik ben zeer benieuwd hoe de belastingdienst dat gaat oplossen.
Hoe werkt het dan als er nog boekingen ingevoerd moeten worden met 19% BTW? In verband met het invoeren ook van voorgaande periodes en jaren?

Bert-Jan

Dan zet je de modus op 19%.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Citaat van: Sachakomt die 19% niet geheel te vervallen dan per 1 okt?
In principe wel maar er zullen altijd oude facturen met 19% btw ingevoerd moeten kunnen worden.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Hallo Bert-Jan,

Bij de digitale BTW-aangifte zou gekozen kunnen worden voor rubriek 1c (overige tarieven) om tijdens een overgangsperiode een ander btw-% met bijbehorende omzetgegevens aan te geven.
Bij de BTW-aangifte die uit Acumulus komt, zie ik deze rubriek tot nu toe nooit staan.
Is het voor jou technisch een optie om het tarief van 21% (met een achterliggende grootboekkaart) onder de motorkap van Acumulus tijdelijk te koppelen aan deze rubriek?

Groet, Esther

Bert-Jan

Lijkt mij heel lastig op deze termijn.

De mensen hebben het minste last van de overgang naar 21% wanneer zij consequent 19% factureren tot 1 oktober en 21% vanaf 1 oktober.

Edit:

Wees niet Roomser dan de paus door voor 1 oktober al met 21% te factureren en na 1 oktober nog met 19%. Het zal dan veel ingewikkelder worden en ik ga er van uit dat ook de belastingdienst enige coulance zal betrachten inzake deze chaotische overgang halverwege het jaar.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Dat is waar  ;)
Dat zou ook zeker mijn advies zijn.

Voor de ondernemers die wel afwijkend factureren resteert er dan nog een andere optie en dat is om zelf even uit te rekenen welke omzet met het andere % is gefactureerd en dit te verdelen in hun aangifte, wanneer ze dat het beste vinden.

Lenny Gramberg

Ik factureer meestal in de eerste week van een nieuwe maand over diensten verleend in de vorige maand. Bijvoorbeeld: de 7e oktober factureer ik diensten verleend in de hele maand september. Begrijp ik het goed dat ik thans het beste de 30e september kan factureren?

Bert-Jan

Dat zou ik inderdaad eenmalig zo doen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

fre3ke

Dit lijkt me niet juist. Ik lees nu overal dat er een overgangsregeling is. Het gaat om het moment van presteren voor het toepasselijk tarief, en niet het moment van factureren. Dat betekent dat dus ook na 1 oktober a.s. het tarief van 19% kan worden toegepast, zolang de betreffende prestatie maar plaatsvond vóór 1 oktober.

Bert-Jan

In de overgangsregeling wordt gesteld dat vrijwel altijd het moment van presteren bepalend is.

Dat geeft administratieve problemen. Of men moet 19% opgeven in het derde kwartaal en 2% in het vierde kwartaal, óf men geeft in beide kwartalen zowel 19 als 21% op.

Het is volgens mij op dit moment nog niet duidelijk wat dat administratief betekent. Het eerste lijkt mij lastig en het tweede technisch gezien problematisch.

Mogelijk komen er goedkeuringsregelingen. Misschien is er ook wel eentje bij die zegt: keep it simpel.

Op dit moment zeg ik daarom ook: keep it simpel.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Lenny Gramberg

Dank voor jullie antwoord.
Ik denk dat ik eenvoudigheidshalve de 30e september ga factureren, zit ik altijd goed.

Marcel Bakker

ben toch wel erg blij dat het al in het systeem zit. Hulde hiervoor
www.mbis.nl voor webhosting en design. Speciaal gericht op starters

Edwin

Ja erg handig is het allemaal niet om in het vierde kwartaal te starten met een BTW verhoging. Waarom niet gewoon per boekjaar? Verhoging is zo wie zo niet in ons voordeel, veel prijsverhogingen zullen door de winkelier opgevangen worden of met een flinke sprong aangepast. € 4.95 wordt echt niet € 5.05! Wat maken we daarvan? Via \"De Zaak\"kreeg ik het antwoord op de meeste vragen door het ministerie van Financiën. (Met CTRL ingedrukt opent een nieuw venster) http://www.dezaak.nl/documents/10157/1896721/btw-verhoging-oktober-2012-14-vragen-en-antwoorden.pdf

Peter Bezemer

Ik zit vast in een \'loop\' :-)

Als ik in de 19% modus zit en de een Tijdelijke Opgeslagen Factuur wil openen dan krijg ik deze melding:

\"Deze factuur heeft factuurregels met 21% maar Acumulus staat in de 19%-modus. Zet eerst de btw-modus links in het hoofdmenu op 21% alvorens de factuur te openen.\"

Als ik switch naar de 21% modus dan krijg ik na het proberen te openen van dezelfde factuur deze melding:

\"Deze factuur heeft factuurregels met 19% maar Acumulus staat in de 21%-modus. Zet eerst de btw-modus links in het hoofdmenu op 19% alvorens de factuur te openen.\"

Hoe dan ook krijg ik de Tijdelijke Opgeslagen Factuur niet te zien. Hoe is dit op te lossen?

Es

Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen, maar probeer logisch na te denken..... :/

Kan het zijn dat je bij deze tijdelijk opgeslagen factuur zowel regels met 19% hebt aangemaakt, als regels met 21% ?
Dat kan/mag nl. niet in Acumulus!
(sttaat ook bovenaan in het eerste stukje van dit topic....)

Bert-Jan

Dan zitten er zowel 19 als 21% regels in. Deze factuur kun je niet gebruiken.

Mail even de gegevens van deze factuur en jouw contractnummer naar ons, dan probeer ik het aan te passen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Peter Bezemer

@ Esther.
Ik had al een vermoeden :-(...maar niet bewust gedaan. De offerte/factuur heb ik niet in 1 keer (sessie) afgemaakt in de 21% modus waardoor de daaropvolgende keer/sessie per ongeluk een regel heb aangemaakt in de 19% modus.

@Bert-Jan
Die ga ik zometeen naar je sturen. Bedankt alvast!

Es

Het is ook lastig, die btw-verhoging midden in een jaar.....  :(

Peter Bezemer

Oooooh..nieuwe ontwikkeling....en plotseling lukt het wel om de tijdelijke factuur te openen. Ik zie nu inderdaad dat er een 19% regel tussen de 21% regels staat. Ik ga deze 19% regel verwijderen. Daarna weer opslaan als tijdelijke factuur. Dan switchen naar 21%. Tijdelijke factuur weer openen en de juiste 21% regel toevoegen. Opslaan als tijdelijke factuur. Nu is het goed.

Bedankt voor de reacties.

Bert-Jan

Mmm, je zou deze eigenlijk niet moeten kunnen openen...  :(

What did u do?

Dit stukje code gisterenavond ingebouwd.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Peter Bezemer

Ik had eerst het gevoel dat ik te snel schakelde tussen 19% en 21% waardoor ik die error melding kreeg maar dat had geen invloed toen ik wat langer wachtte.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom ik nu wel die factuur kon inzien. Ik kan het nu ook niet meer reproduceren.

EDIT: Kan het niet reproduceren omdat ik geen facturen meer heb met 19% en 21% regels.

Bert-Jan

Ik ga eens kijken of ik daar nog achter kan komen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Linda

Beste Bert Jan,

Sinds de switch naar 21 % BTW merk ik al een aantal keren op dat het bedrag incl BTW (21%) met 2 cent verschilt van het bedrag waar ik op uit kom door het handmatig uit te rekenen (bedrag excl BTW * 1,21).

Voorbeeld bedrag excl 2549.95 > incl. BTW zegt Acumulus: 3085.46 EUR
Terwijl mijn andere systeem uitkomt op 3085.44 EUR

Met 19% BTW had hier nooit last van.

Alvast bedankt!

Mvg,

Linda

Bert-Jan

Is het factuurbedrag opgebouwd uit meerdere factuurregels?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Linda

Citaat van: Bert-JanIs het factuurbedrag opgebouwd uit meerdere factuurregels?

Ja, klopt. Echter met 19% had ik er geen \"last\" van.

Bert-Jan

Ik zou de factuur wel willen zien, kun je die mailen?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)