Hoofdmenu

Vragen en antwoorden over btw-verhoging naar 21%

Gestart door Bert-Jan, 07 augustus, 2012, 11:30:20

Vorige topic - Volgende topic

Es

Een hele nuttige. Dank je, Bert-Jan.

En ook duidelijk voor wat betreft het factureren van 21% voor 1 oktober en 19% na 1 oktober en hoe dat in de aangifte verwerkt kan/mag worden.

Bert-Jan

Door elkaar. De belastingdienst kiest ook voor de makkelijke weg. Daar ben ik wel blij mee.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

De facturen met 21% mogen voor 1 oktober ook in rubriek 1c gezet worden, indien mogelijk.

Maar voor Acumulusgebruikers: hou het maar mooi simpel en zet alles in rubriek 1a.
Dat is ook overzichtelijker voor het jaaroverzicht en controle acheraf.

Gelukkig is er duidelijkheid dat het nu officieel ook \"mag\" van de Belastingdienst  ;)

erikc

Hoe kan ik het beste reeds gefactureerde en vooruitbetaalde -na 1 oktober doorlopende- diensten voor de 2 % btw nafactureren?
Je kunt niet een factuur met alleen btw maken.

Bert-Jan

Aangezien je in een enkele factuur geen 19 en 21% kunt combineren, zou je eerst een credit factuur met 19% kunnen maken voor de periode na 1 oktober en deze dan weer opnieuw factureren met 21%.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

ivo

Wellicht dat de vraag al eens gesteld, maar ik doe het dan nog een keer:

Ik heb een project gedaan in september.
De werkzaamheden heb ik gespecificeerd incl. datum op de factuur die ik zojuist heb gemaakt (2 okt).
Nu weet ik dat dit gewoon kan, maar ik zie dat de inkomsten in mijn acumulus grafiek wel op oktober gezet worden.
Dat betekent dat de BTW ook op oktober staat.
Hoe ga ik hier mee om?

Es

Heb je een factuur met 19% gemaakt op datum 2 oktober?
Bij de BTW-aangifte voor het 4e kwartaal zul je de 19% btw van deze factuur in rubriek 1c zien staan.

Rubriek 1a leveringen/diensten belast met 19% vóór 01-10-2012 en 21% vanaf 01-10-2012 (zie anders 1c)

Rubriek 1c Leveringen/diensten belast met overige tarieven, behalve 0%
(dit betreft facturen met 21% welke zijn gefactureerd vóór 01-10-2012 en/of 19% vanaf 01-10-2012)

ivo

Inderdaad een factuur met 19% BTW gemaakt op 2 oktober.
Bedankt voor je uitleg, ik begrijp het nu.

beesik

Ik heb verschillende tijdelijke facturen als \'offertes\' er in staan, die kan ik nu alleen in 19% modus wijzigen, terwijl ze als 21% verstuurd moeten worden... Hoe kan ik dit oplossen?

bvd

Bert-Jan

Als je de factuur opent, kun je elke regel even openen en opnieuw opslaan.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

jkeuning

Ik krijg facturen terug van mijn opdrachtgever. Op hun verzoek factureer ik pas na 1-10 voor diensten die daarvoor hebben plaatsgevonden. Ik heb 21% BTW gefactureerd, maar zij willen niet meer dan 19% vergoeden. Dat hebben zij immers zelf gefactureerd. In Acumulus kan ik echter alleen kiezen voor hoog of laag tarief, en dat hoge tarief is standaard 21%. Hoe kan ik nu toch het 19% tarief in de factuur krijgen en het op de juiste manier boeken?

Es

Links in het beginscherm van Acumulus staat nu eengroene knop met 21% BTW er op vermeld.
Als je op het pijltje naast deze knop klikt, kun je Acumulus tijdelijk in de 19% \"modus\" zetten.
Je kunt dan een uitgaande factuur maken met 19% btw.

Groet, Esther

mvdniet

Boeken factuur met 19% na 1 oktober.

Ik heb een aantal facturen die voor 1 oktober aan mij verstuurd zijn met 19% BTW, en al betaald zijn. Ik wil ze nu boeken in ACC, maar dat kent alleen maar 21%.

Het gebruikmaken van de groene 19/21% knop lijkt me niet de bedoeling. Bovendien, wanneer ik dat doe verwerkt het systeem geen mutaties uit een lijst van bankmutaties meer (het hangt...).

Wat te doen??

Es

Om uitgaven met 19% Btw te boeken zul je Acumulus in de 19%-modus moeten zetten.

Ik weet eerlijk gezegd niet waarom de bankmutaties dan zouden blijven hangen, dit lijkt me niet een probleem van Acumulus maar misschien van je browser?

Je zou anders eerst de uitgave via nieuwe boeking in Acumulus kunnen boeken en op status \'betaald\' zetten. Daarna geef je bij de bankmutaties aan dat deze mutatie al verwerkt is.

Groet, Esther