Hoofdmenu

NAW-gegevens bij verkoop digitale diensten

Gestart door Wouter Mijnhart, 08 augustus, 2012, 23:24:46

Vorige topic - Volgende topic

Wouter Mijnhart

Hallo,

Sinds vorig jaar gestart te zijn heb ik al flink wat klanten gefactureerd, en uiteraard in de boekhouding opgenomen. Sinds een tijd heb ik de website uitgebreid met een digitaal klantenpaneel zodat de Zakelijke klanten eenvoudig hun facturen kunnen betalen en bekijken, echter begin ik nu tegen problemen te lopen.

Omdat ik de Zakelijke klanten factureer heb ik deze een formulier laten invullen met NAW, KvK en BTW-gegevens; tot zover gaat alles prima. Nu begin ik steeds meer diensten te verlenen aan \'normale klanten\', voornamelijk jongeren en spelers die betaalde abonnementen willen afnemen op websites (diensten dus). Het probleem is dat merendeel van deze mensen geen zin heeft alle NAW-gegevens op te geven, en die veel liever gewoon op \'betalen\' klikken en klaar zijn met hun bestelling; maar hoe zit het in deze gevallen met de boekhouding?

Sommige bedrijven laten wel klanten alles invullen, maar omdat sommige klanten vrij jong kunnen zijn vrees ik dat ze afhaken bij de bestelling.

Veel online diensten kunnen direct afrekenen via PayPal, iDeal en soortgelijke services zonder dat je een account nodig hebt; dus het is zeker mogelijk, maar ik heb geen idee hoe; kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

Wouter
Jonge ondernemer in Almere.

Paul den Ronden

Beste Wouter,

Wanneer je automatische afschrijvingen gebruikt, gelden er (gelukkig) wat minder vereisten:

Bij gebruik van automatische afschrijvingen van rekeningen van uw afnemers, kunt u de afrekening van de bank als factuur beschouwen. Daarin moet wel vermeld zijn:

de datum waarop de afschrijving plaatsvond
de naam van uw bedrijf
een omschrijving van de goederen of diensten die u hebt geleverd
het btw-bedrag of gegevens aan de hand waarvan dit berekend kan worden, zoals het totaalbedrag en het btw-tarief


Bron: site Belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/verplichte_gegevens_factuur/aangepaste_regels_facturen/u_gebruikt_automatische_afschrijvingen

Vriendelijke groeten,
Paul den Ronden