Hoofdmenu

Voorraadwaardering, wel of niet doen?

Gestart door Bert-Jan, 14 augustus, 2012, 20:25:06

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Voorraadwaardering is niet hetzelfde als voorraadadministratie. Bij voorraadadministratie houd je netjes bij wat je hebt ingekocht en verkocht.

Voorraadwaardering gaat over het bijhouden van de waarde van de voorraad op de balans aan de linkerkant (de activa-kant). De voorraadwaarde dient verhoogt te worden wanneer je voorraad inkoopt en verlaagt te worden wanneer iets uit de voorraad hebt verkocht. Je dient de voorraad ook af te waarderen door bijvoorbeeld diefstal of bederf.


Hoe gaat voorraadwaardering in zijn werk?

Stel je koopt voor 1000 euro ex btw artikelen in om te verkopen. Dan boek je dat met een Nieuwe zakelijke uitgave met de kostensoort Inkopen. Inkopen gaat over al die zaken die je niet voor jezelf koopt, maar voor jouw klanten en die niet voor de eigen bedrijfsvoering bedoeld zijn.

Met deze zakelijke uitgave wordt de winst lager want de inkoopkosten worden direct als kosten geboekt. Als je niet aan voorraadwaardering doet, ben je hiermee klaar. Als je echter wel aan voorraadwaardering doet, moet je vervolgens hetzelfde bedrag weer bij de winst optellen (om die eerste kostenaftrek ongedaan te maken) en vervolgens op de balans te zetten als voorraad.

Deze twee boekingen kun je in een keer doen met een nieuwe Balanspost -> Activa - Voorraad

Als je voorraad hebt ingekocht, kies je BIJ, dan gaat de waarde omhoog. Voor het afwaarderen van de voorraad, kies je AF. Standaard staat het vinkje bij Resultaatrekening bijwerken aan. Dat betekent dat er naast een verhoging van de voorraad op de balans, gelijk een correctie wordt geboekt in de winst- & verliesrekening om de eerder geboekte kosten weer ongedaan te maken. Dit komt in de winst- & verliesrekening terecht als negatieve uitgave kostensoort Diversen.

Je hebt nu dus in het totaal eigenlijk drie dingen gedaan:

1. inkoop geboekt als kosten;
2. deze kosten weer gecorrigeerd met een negatieve uitgave;
3. de waarde van de voorraad op de balans verhoogd.

Je hebt dus wel kosten gemaakt maar deze worden in eerste instantie niet van winst afgeboekt. In plaats daarvan heb je deze op de balans gezet zodat je deze in de toekomst kunt aftrekken. Je zou de voorraad op de balans (en de investeringen) kunnen zien als: nog af te trekken kosten in de toekomst.

Wanneer trek je het dan wel af van de winst? Wanneer je voorraad hebt verkocht of wanneer de voorraad is bedorven of gestolen. Dat doe je niet bij elke verkoop maar minimaal één keer aan het einde van het jaar. Je bepaalt de waarde van de voorraad door deze te tellen aan het einde van het jaar en je stelt vast hoeveel deze nog waard is. Stel dat je 1000 euro aan voorraad had opgewaardeerd en je aan het einde van het jaar tot de conclusie komt dat jouw voorraad nog maar 600 euro waard is.

Dan boek je een afwaardering van de voorraad van 400 euro op 31-12 van het betreffende jaar met Resultaatrekening bijwerken aangevinkt en DAN PAS wordt er 400 euro als kosten geboekt. Die overgebleven 600 euro blijven gewoon op de balans staan.


Beginbalans nieuw jaar

Om die 600 euro op de balans te zetten van het volgende jaar, kies je weer voor de balanspost voorraad maar nu vink je Resultaatrekening bijwerken uit. Waarom? Omdat je anders weer een correctie toepast in de winst van 600 euro maar dat was voor deze voorraad al gedaan in het vorige jaar. Je moet alleen kiezen voor Resultaatrekening bijwerken als je nieuw ingekochte voorraad eerst hebt geboekt als zakelijke uitgave en nu op de balans wilt zetten.


Waarom zou ik dit allemaal doen?

Ten eerste wordt dit in het traditionele boekhouden vaak zo gedaan dus denkt men vaak dat het zo moet. Wij hebben diverse malen aan de belastingdienst gevraagd of het verplicht is, en het antwoord was steeds: nee.

Ten tweede is het van belang om de waarde van je onderneming beter zichtbaar te maken op de balans. Als je niet aan voorraadwaardering doet, is eigenlijk niet goed duidelijk wat jouw onderneming waard is. Dat kan van belang zijn wanneer je jouw bedrijf wilt verkopen. We spreken dan van een commerciële balans omdat de balans de commerciële waarde van de onderneming moet weergeven.

Voor de aangifte IB is dit niet noodzakelijk. De belastingdienst gaat primair uit van een fiscale balans ofwel een balans die aangeeft over welke winst inkomstenbelasting dient te worden betaald.

Aangezien wij boekhouden zo makkelijk mogelijk willen maken, ontraden wij het hele proces van voorraadwaardering. Het is meer werk en levert eigenlijk alleen maar een rijker plaatje op van het bedrijf. Hierdoor moet je op korte termijn mogelijk meer belasting betalen. Met voorraadwaardering stel je de aftrek van kosten immers uit. Dat kan in je voordeel zijn of in je nadeel afhankelijk of je nu of in de toekomst meer of minder winst maakt.

Als je in het begin veel voorraad inkoopt maar weinig verkoopt, zou voorraadwaardering gunstig kunnen zijn. Op termijn maakt het niet zoveel meer uit maar heb je er wel meer werk aan.  :(


Het stelsel van voorraadwaardering wijzigen

Als je reeds aan voorraadwaardering deed voordat je met Acumulus ging werken, is het een logische keuze om dat voort te zetten maar je mag het ook wijzigen. Dat dien je dan wel specifiek aan te geven in de aangifte IB.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Een tip voor mensen die met meerdere kostenplaatsen werken, of bijvoorbeeld de voorraadmutatie niet onder de automatisch toegepaste kostensoort willen zien:

Als je de voorraadboeking op de balans hebt gezet en het vinkje bij \"resultaatrekening bijwerken\" zet, kijk dan vervolgens bij Laatste boekingen om de boeking te openen en de kostenplaats en/of kostensoort aan te passen.

Als je de voorraadmutatie om wat voor reden dan ook zelf wilt boeken in de winst/verliesrekening zet dan GEEN vinkje bij \"resultaatrekening bijwerken\", maar maak in plaats daarvan een fiscale bijtelling/aftrekpost.

Dit laatste doe je via Nieuwe boeking > Speciale boekingen > ik wil een (bijzondere) fiscale aftrekpost of bijtelling invoeren.
Via deze boeking kun je zelf een bedrag, kostensoort en/of kostenplaats aangeven. Zet wel duidelijk bij de omschrijving dat het hier om de voorraadmutatie gaat.

Paul Grosfeld

Ik neem aan dat je wel je voorraad moet tellen op 1 januari, en de waarde ervan moet opnemen in de aangifte IB-ondernemers?

Es

Het beste is om het verhaal van Bert-Jan even rustig door te lezen en te bepalen of jij aan voorraadwaardering wilt/moet doen.

Voorraadwaardering houdt idd aan, dat je op 31 december de voorraad telt en waardeert (tegen inkoopprijs) en deze waarde op de balans zet ipv meteen als kosten in de winst/verliesrekening.

Paul Grosfeld

Wat ik eigenlijk bedoel is, in je aangifte IB ondernemers wordt expliciet gevraagd naar waarde van de voorraad. Nu vraag ik mij af, aangezien ik liever niet in voorraad waardering doe, of ik deze vraag dan gewoon met 0 kan beantoorden, of dat dit weer los staat van balans en WV rekening.

Es

Als je in Acumulus geen voorraadwaardering toepast, vul je ook in de IB-aangifte geen waarde in bij de voorraad.
Het is dus een keuze die jij zelf maakt, waarbij je in alle redelijkheid een beslissing neemt.

Annalies Janssens

De waarde van de voorraad is een onderdeel van de balans. Als je niet aan voorraadwaardering doet, dan komt het onderdeel voorraad (welke je uitdraait uit Acumulus) niet voor op de balans. Ik zou dan ook niet 0 invullen maar het gewoon weglaten.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annalies Janssens

ok, Esther, we zijn het weer eens :-)  Precies tegelijk geantwoord dus.....
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es


Koetje

Ik weet nog niet of ik aan voorraadwaardering wil / moet gaan doen.

Ik ben halverwege 2012 begonnen, dit is dus allemaal nieuw voor me. Ik heb me ook nog nooit eerder in het boekhouden verdiept, dus wellicht slaat het helemaal nergens op wat ik nu in mijn hoofd heb.

Mijn probleem is dat ik zowel nieuw als tweedehands verkoop. Het tweedehands deel kan niet op de balans gezet worden, want ik hou daar geen inkoopsprijs van bij (ik maak dus ook geen gebruik van de margeregeling).

Nou zit ik met het volgende: stel ik ga de nieuw ingekochte goederen wel op de balans zetten. Als ik dan iets daarvan verkoop dan trek ik de kostprijs er van af. Die kostprijs wordt dan pas als kosten geboekt (zo begrijp ik het tenminste). Maar als ik iets tweedehands verkoop dan gebeurt dat niet, maar er komt wel iets bij de inkomsten (waar de kosten weer van afgaan om de winst te bepalen).

Ontstaat er dan geen raar beeld? Ik bedoel: zou het dan niet kunnen lijken alsof er veel meer winst gemaakt wordt met dat nieuw ingekochte dan daadwerkelijk het geval is? Het grote voordeel van voorraadwaardering is toch dat je een beter beeld van de onderneming hebt? Of maakt dat helemaal niet uit?

Bert-Jan

Even een tegenvraag: waarom hou je de inkoopprijs van tweedehands goederen niet bij?

Deze inkoopkosten wil je toch boeken als zakelijke uitgave?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Koetje

De moeite die ik er voor moet doen staat niet in verhouding met wat het opbrengt.

Inkoop gaat hoofzakelijk via kleine rommelmarktjes. Daar worden vaak ook spullen voor privé gekocht, soms tegelijk bij dezelfde verkoper.  Het gaat om zeer kleine bedragen en heel veel verschillende soorten spullen. Dat maakt het opschrijven ook lastig. Soms weet ik ook nog niet eens of het wel voor de winkel is, omdat het bijvoorbeeld iets is wat een familielid verzamelt en dan wil ik eerst vragen of die persoon het wil hebben. Of het is voor een winkel die ik al wel in mijn achterhoofd heb, maar nog niet bestaat....

En ik vond, toen ik het nog wel bijhield, het ook erg demotiverend dat ik dan bij controle maar moet afwachten of diegene mij gelooft, want hoe weet die controleur nou dat ik eerlijk ben?

En zoveel koop ik helemaal niet in (naar verhouding) omdat ik de afgelopen twintig jaar al zoveel voorraad bijeen gesprokkeld heb, daar doe ik sowieso nog jaren over om dat in de winkel te plaatsen (ook omdat ik met nieuw ingekocht spul bezig ben en ondertussen al weer 3 webwinkels heb, en het tweedehands komt maar in één van die drie).

Marcel den Butter

Wanneer gebruik je de optie \"Saldo direct bijwerken\"?

Bert-Jan

Bij een lening. Als je een lening ontvangt van 1000 euro op 12-02-2013, dan boek je deze met een balanspost Passiva Lening BIJ op de balans. Het geld is dan veelal ook op de rekening gekomen en daarvoor kun je het saldo direct laten bijwerken. Dit geldt ook voor een aflossing.

Je werkt het saldo niet bij als je de lening op de balans van het nieuwe jaar zet.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)