Hoofdmenu

Woningcorporatie ook niet voor zelfstandige

Gestart door Frederik, 22 augustus, 2012, 20:31:45

Vorige topic - Volgende topic

Frederik

Zo zijn er toch ook nadelen als zelfstandige.

Ik verdien 2150 Euro netto per maand (met heel hard werken) en was 12 jaar ingeschreven als woningzoekende.

Daar wilde ik gebruik van maken nu met een leuke nieuwbouwwoning van 550 Euro netto per maand.

Ik was de eerste die mocht kiezen uit een aantal woningen als langst ingeschrevene, eindelijk een compleet huis.

Helaas mijn verzamelinkomen is lager dan 22000 Euro door de vele aftrekposten en kom ondanks mijn hoge netto inkomen net niet in aanmerking in mijn stad. Want door mijn lagere verzamelinkomen kom ik voor huursubsidie in aanmerking en dat schijnt nadelig te zijn voor de wooncorporatie, alhoewel het vreemd is dat de meeste huizen wel onder de huursubsidie vallen (t/m 524 huur).

Wees gewaarschuwd dus dat zelfstandigheid heel veel nadelen kan hebben.

Wat ga ik nu doen?

Ik meld dit uiteraard aan de politiek, ben inmiddels al uitgeschreven (want heeft geen zin meer, 12 jaar voor niets) en vertrek naar het buitenland voorgoed, want heb niets meer te zoeken in dit land.

Annalies Janssens

Voor mijn klanten heb ik dit vaker bij de hand gehad.
Wat me niet duidelijk is, waarom mag je de woning niet huren:
is je verzamelinkomen te laag en denken ze daarom dat je het niet kunt betalen
of:
je netto inkomen is te hoog waardoor je niet in aanmerking komt voor deze woning.

Wat je schrijft lijkt namelijk met elkaar in tegenstelling. Enerzijds zeg je dat je inkomen te laag is, dat je in aanmerking komt voor huursubsidie en dat ze je daarom geen woning aanbieden waar je geen huursubsidie voor krijgt.

Ik denk dat het het eerste punt is. Daarom moet je aantonen (met je IB aangifte) dat je verzamelinkomen weliswaar laag is maar dat je bedrijfs-winst je besteedbaar inkomen is. Dat heb ik voor veel klanten al zo geregeld en zo hebben zij dus de woning gekregen die ze wilden.

Verder schrijf je \"wat ga ik nu doen\"? Maar je hebt al besloten naar het buitenland te gaan?

Ik weet, er zijn vaak wat extra hobbels te nemen als zelfstandige, dat klopt. Maar het is een kwestie van goed aantonen en dan lukt het toch doorgaans wel.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Frederik

Citaat van: AnnaliesVoor mijn klanten heb ik dit vaker bij de hand gehad.
Wat me niet duidelijk is, waarom mag je de woning niet huren:
is je verzamelinkomen te laag en denken ze daarom dat je het niet kunt betalen
of:
je netto inkomen is te hoog waardoor je niet in aanmerking komt voor deze woning.

Wat je schrijft lijkt namelijk met elkaar in tegenstelling. Enerzijds zeg je dat je inkomen te laag is, dat je in aanmerking komt voor huursubsidie en dat ze je daarom geen woning aanbieden waar je geen huursubsidie voor krijgt.

Ik denk dat het het eerste punt is. Daarom moet je aantonen (met je IB aangifte) dat je verzamelinkomen weliswaar laag is maar dat je bedrijfs-winst je besteedbaar inkomen is. Dat heb ik voor veel klanten al zo geregeld en zo hebben zij dus de woning gekregen die ze wilden.

Verder schrijf je \"wat ga ik nu doen\"? Maar je hebt al besloten naar het buitenland te gaan?

Ik weet, er zijn vaak wat extra hobbels te nemen als zelfstandige, dat klopt. Maar het is een kwestie van goed aantonen en dan lukt het toch doorgaans wel.

Beste Annalies,

De woning is al naar een ander dus dat stadium is nu toch al gepasseerd.

Nee het gaat hier uitsluitend over de hoogte van het verzamelinkomen, dat is een regel in Den Bosch en dus ook bij Zayaz (corporatie), zelfstandige of niet zelfstandige, het is dus het vergelijken van peren met appels. Daar is niet doorheen te komen bij hen. Het is een regel om mensen met echt lagere inkomens te weren neem ik aan voor bepaalde huizen, maar men hanteert het ook voor zelfstandigen, ook al is het besteedbaar inkomen aantoonbaar hoger. In feite heb ik nog nooit regels gezien voor zelfstandigen bij corporaties.

Maar men zegt ook, dat in bepaalde woningen geen mensen met huursubsidie mogen komen (vandaar de regel) omdat de corporatie daarop afgerekend wordt (maar raar is want de meeste huizen zitten daar onder de grens, dus mogelijk onzin).

Ik heb een balans afgegeven, een beschrijving erbij mocht er niet echt een financieel expert zijn in de organisatie, bijv. bij het aanvragen van een leaseauto komt de aanvraag bij een expert terecht, ze weten heus wel dat ik het met mijn netto inkomen kan betalen maar het gaat om de regel, geen inwoners met huursubsidie voor bepaalde huizen, en dankzij de ruime aftrekkosten door de regering als zelfstandige, werkt dat hier helaas in het nadeel.

Er is een klachtencommissie in Den Bosch voor dit soort zaken, maar ja de regels zijn door Den Bosch gemaakt, zou een klacht zin hebben? De politiek heb ik al geinformeerd over deze kwestie. Ik heb inmiddels ook een klacht ingediend.

Nee ik geef niet vlug op (ben al 20 jaar zelfstandig, maar de laatste jaren actief in een sector met minder inkomsten, maar genoeg), ik kan me boos maken, maar een hoge huur betalen in de prive sector, over mijn lijk, vandaar de keuze naar het buitenland (waar ik al eerder heb gewoond). En wil nu onderhand een knoop doorhakken, al sta ik niet te springen in het laatste deel van mijn leven elders te wonen .. maar met een auto is alles overbrugbaar al kost dat ook weer allemaal extra geld ..

Ergens vind ik ook wel dat wooncorporaties voor de mensen met mindere inkomens zijn, dus dat ik daar mogelijk nu misbruik van maak gezien mijn netto inkomen, maar wordt je van de andere kant ook niet vreselijk geflest door de maatschappij met prijzen (pure oplichterij) die de spuigaten uitlopen, als de jeugd meer zijn best had gedaan via protesten dan was het nooit zover gekomen. Sommige ouderen schamen zich oud te zijn vanwege de zorg, maar ze moeten zich meer schamen voor de maatschappij die ze achtergelaten hebben, helaas pure hebzucht (al is daar niet iedereen persoonlijk verantwoordelijk voor) ..

Frederik

In nog geen 3 weken tijd heb ik een appartement gevonden in Duitsland aan de grens met een uitzicht over landbouwgronden (nu maisvelden). Het is een appartement in een huis van 4 zoals dat in Duitsland de gewoonte is. Hierbij heb ik een grote badkamer, ruime slaapkamer, ruime woonkamer, ruime aparte keuken, ruim balkon. Tweede extra ruime slaapkamer die ik als werkkamer ga gebruiken. Alles met vloerverwarming. Opbergruimte in de kelder en een garage waar 2 auto\'s inpassen. De ingang ziet er modern uit en de hal naar het appartement lux. Let op: kosten 350 Euro per maand. Rest zijn energiekosten (incl. water) die deels terug te krijgen zijn bij de afrekening later (zeg max. 500 Euro per maand).

Mensen in mijn omgeving zeggen tegen mij, wen toch aan de huurkosten in Nederland, je loopt achter. Helaas ben ik het type die daarvoor alles achterlaat, omdat ik me anders een grote sufferd zou voelen, dat men mij in de overheersingsgreep heeft gekregen. Nl. 350 Euro is precies het dubbele van 30 jaar geleden (mogelijk verdubbelde salarissen) en daar zit dus geen gebakken lucht in net zoals in de huur- en koopsector in Nederland waar alle prijzen geleidelijk aan zijn gebaseerd op 2-verdieners (die dus samen toch de helft teveel betalen, wat men voelt als men weer alleen is).

Ik had een klacht ingediend bij de commissie van mijn stad i.v.m. de aanbieding van de corporatie, maar nog steeds niets gehoord (ook geen bevestiging van ontvangst). Het zou me niet verbazen als ik niets zou vernemen ooit. Achteraf ben ik blij dat het zo gelopen is. De PvdA wil de arbeidskorting van de zzp-ers opheffen zodat het verzamelinkomen gaat stijgen en je dus boven de huursubsidiegrens komt, dus daar kun je beter maar niet op berusten. Dit was fout, het verzamelinkomen stijgt niet daardoor maar je moet dan meer belasting betalen, qua netto ga je er dan wel op achteruit dus. De VVD had al een vaste zelfstandigheidsaftrek voor zzp-ers geregeld wat natuurlijk gebaseerd is dat de zzp-ers met zeer hoge winst nu juist een extra zakcentje krijgen netto (zo\'n 4000 Euro netto erbij, dit is fout, het juiste bedrag is 1300 Euro, hier kan men mooi weer de bezuinigingen mee compenseren). Lagere winsten moeten nu juist weer geld toegeven (hun verzamelinkomen stijgt nu wel, 800 Euro netto minder). 600 Euro huur wat minimaal normaal is, wens ik dus niet te betalen, waar werk je anders nog voor. In het nieuwe woonplan worden de huren zelfs verhoogd om de waarde van koopwoningen vol met gebakken lucht te stabiliseren, zodat er later verkocht kan worden en lux kan worden geleefd op kosten van weer de jongeren (volgende generatie).

Dit stond in de Volkskrant: denker Robert Maynard Hutchins zei het al eens: \'De dood van de democratie zal waarschijnlijk niet voortkomen uit een aanslag vanuit een hinderlaag. Het zal een langzame ondergang zijn door apathie, onverschilligheid en ondervoeding.

Dat is nu juist gaande in onze maatschappij!

Frederik

Nog een tip voor wie het niet weet. Op www.stienstra.nl staan ook veel huurwoningen nog voor een aardige prijs, zeker als je overal wilt wonen.

Ook hier was ik helaas uitgesloten met mijn inkomen, men had dat bericht per post, maar nooit iets ontvangen.

Ben dus blij dat ik uit Nederland heb kunnen vluchten als ongewenst inwoner ..

Frederik

Voor wie het interessant is.

De klacht is eindelijk behandeld door de commissie en dit is de uitspraak.

\"De klachten- & Beroepscommissie heeft uw bezwaren gehoord en is tot de volgende conclusie gekomen.
De commissie heeft alles overwegende vastgesteld dat uw financiƫle positie als zelfstandige in fiscale zin niet een op een te vergelijken valt met die van een burger in loondienst. De fiscale systematiek voor u als zelfstandige is dan ook verschillend met betrekking tot het gehanteerde fiscale begrip verzamelinkomen.
Voor de beoordeling van uw draagkracht komt de commissie tot de conclusie dat het genomen besluit bij de beoordeling van uw inkomen in zijn gevolgen evenwel niet als onevenwichtig en discriminatoir kan worden aangemerkt.\"

Nog even volledigheidshalve, ik heb nooit schulden gehad en ben gezien mijn inkomen ook in aanmerking gekomen voor een leaseauto. Grote organisaties hebben natuurlijk financiele experts die door wel met een verzamelinkomen van een zelfstandige kunnen rekenen, echter bij woningcorporaties is de \"makelaar\" tevens de financiele expert.

Maar goed ik woon tevreden in Duitsland, maar toch belangrijk voor een startende zelfstandige alles goed te overwegen ...