Hoofdmenu

BTW over aanbetalingen en dit te verrekenen op eindfactuur

Gestart door Arno Hoogwerf, 04 september, 2012, 09:59:38

Vorige topic - Volgende topic

Arno Hoogwerf

Ik ben fotograaf en mijn hoofdwerkzaamheden bestaan uit het maken van trouwreportages. Nu is het sinds kort zo dat, wanneer de reportage wordt afgeleverd op een digitaal opgemaakt trouwalbum, zowel de reportage als het album onder de 6% btw-regeling vallen. Ik heb dit overigens schriftelijk van de Belastingdienst op papier staan. Een mooie bijkomstigheid, aangezien ik de meeste trouwreportages met album aflever.

Wat ik me alleen nog afvraag is hoe het zit met de aanbetalingen; bruidsparen boeken mij vaak al ruim van te voren (soms al een jaar) en ik werk dan met een aanbetaling waarmee de opdracht bevestigd wordt. Van deze aanbetaling maak ik een standaardfactuur met 19% btw. Dit bedrag trek ik dan weer in mindering op de eindfactuur die ik na de bruiloft verstuur.

Alleen die btw...ik blijf het lastig vinden. Wanneer ik het doe zoals bovenstaand, en de aanbetaling (met 19% btw) als credit-regel in de factuur zet, krijg ik een negatief 19% btw-bedrag onder de streep, aangezien de rest van de factuur onder 6% valt. Is dit goed, of doe ik iets verkeerd/kan ik het beter anders doen?

Een eenvoudig rekenvoorbeeld met makkelijke bedragen:

(https://dl.dropbox.com/u/275732/Fora/Factuur_20120040.jpg)

Bert-Jan

Als je in eerdere instantie de aanbetaling hebt gefactureerd, dan kun je deze inderdaad op de eindfactuur crediteren.

Als je 19% had gefactureerd, crediteer je 19%.

Ik zou voor de duidelijkheid liever spreken van: Reeds gefactureerde en ontvangen aanbetaling.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Arno Hoogwerf

De omschrijvingen hierboven zijn voor \'t voorbeeld even summier. Normaal omschrijf ik deze wel iets uitgebreider.

Dat bij BTW hoog onderaan dan een negatief saldo komt is geen probleem?

Bert-Jan

Citaat van: arnohoogwerfDat bij BTW hoog onderaan dan een negatief saldo komt is geen probleem?
Lijkt mij geen probleem. Dat hoort bij crediteringen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)