Hoofdmenu

Vrije kostensoorten

Gestart door Bert-Jan, 15 september, 2012, 22:39:42

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Het heeft bijna 5 jaar geduurd, maar je kunt nu zelf kostensoorten aanmaken.

Standaard zijn er onlangs 5 kostensoorten toegevoegd:

Overigen A (zelf te bepalen)
Overigen B (zelf te bepalen)
Overigen C (zelf te bepalen)
Overigen D (zelf te bepalen)
Overigen E (zelf te bepalen)

Vanaf vandaag kun je deze een eigen naam geven.

Beheer -> Kostensoorten
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Dank je wel Bert-Jan. Hier zullen veel mensen blij mee zijn.

@alle Acumulusgebruikers:
LET OP dat er aan de kostensoorten die je zelf toevoegd geen fiscale regels verbonden zijn zoals die bijvoorbeeld in Acumulus ingebouwd zijn onder de bijzondere kostensoorten.

sli

Ik print stickers en andere reclame artikelen.
Nu heb ik altijd mijn halffabrikaten onder materialen (geen inkoop) geboekt. Maar nu lees ik dat het eigenlijk onder
inkopen geboekt moet worden.

Nu zag ik dat er vrije kostensoorten zijn, echter komen die allemaal onderaan.
Is het mogelijk om een vrije kostensoorten bij de bruto winst kant te maken.
Ik wil nl. inzicht in de productgroepen van materialen/halffabrikaten en volledige inkopen die ik ingekocht hebt.

alvast dank.
ps. hopelijk duurt dat geen 5jr.  je weet nu hoe het moet?!

embie

Hallo Bert-Jan,

Ik doe de administratie voor een klant die overgestapt is van eenmanszaak naar BV. Het is af en toe wat creatief zijn, maar het lukt wel.
Het enige waar ik tegenaan loop is dat er niet genoeg vrije kostensoorten zijn. Ik zou al geholpen zijn met een stuk of 5 extra vrije kostensoorten.
Gaat dat lukken denk je?

Groet,
Adm. kantoor Embie
Marja Beugelsdijk

Guido

Kun je een voorbeeld geven van een vrije kostensoort die je mist? Waarbij de huidige kostensoorten niet voldoen?

embie

Het gaat om kostensoorten specifiek voor de BV, bijv.: rente r/c eigenaar, rente lening beleggingen, loonheffingen enz.
Ik prop nu een aantal kosten op 1 kostensoort, maar dat vindt de accountant niet zo'n fijn idee.
Dus een aantal extra vrije kostensoorten zou al prima werken.

Sjaam

Ik zou zelf voor de extra rekeningen aanmaken zoals een rekening in de Holding voor de RC Werkmaatschappij, de RC DGA, en misschien EV voor de voorlopige aanslag VPB en uitgekeerd Dividend  .De extra kostensoorten gebruiken voor de loonadminstratie zoals Loonheffingen, netto-loon en premies en afdrachten. Daarnaast misschien nog een kostensoort voor maandelijkse factuur .

embie

Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb al behoorlijk wat rekeningen aangemaakt. Een r/c eigenaar hoort ook een balanspost te zijn, maar betaalde rente over leningen o.i.d. niet.
Het is (volgens mij) vreemd om dit op een rekening, dus een balanspost te zetten. De extra kostensoorten heb ik allemaal opgebruikt aan, zoals je al aangaf, loonheffingen e.d.
De accountant neemt nu de cijfers uit Acumulus over in zijn eigen boekhoudsysteem, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?

Sjaam

Dat vindt ik ook. Rente is meer een kostensoort.
Dat de accountant dat doet is overigens wel gebruikelijk.
Daarnaast kan je wel filteren via het trefwoordenboxje. Daarmee kan je los van de kostensoorten zelf overzichten maken op basis van de omschrijving.

embie

Ik heb wel uitgevonden hoe ik de filters kan gebruiken, maar ik vind het niet overzichtelijk in bijv de winst- en verliesrekening.
Maar kan ik uit jullie antwoorden opmaken dat het niet zo makkelijk is om extra vrije kostensoorten toe te voegen?

Sjaam

Miin collega is bezig een aantal extra toe te voegen. Ik hoop dat u daarmee verder kan.

Guido

We zagen in het verleden nog wel eens dat de vrije kostensoorten niet altijd juist gebruikt werden. Echter, bij gebruik van een BV kan het inderdaad prettig zijn om wat meer speelruimte te hebben.

Ik heb zojuist 5 extra vrije kostensoorten toegevoegd :)

- Guido

embie

Super service!! Dank je wel :) :) :)

Bert-Jan

Acumulus is nu veel meer geoptimaliseerd voor BV's.

Als je wilt, kan ik e.e.a. aan je toelichten in een belafspraak.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Gert-Jan

Mag ik hier een vervolg-suggestie voor indienen:
1. Verberg de vrije kostensoorten als er geen label voor is ingevuld. in ieder geval bij het invoeren van inkoop facturen

2. Voorkeurs-kostensoorten maken, en die bij het invoeren van kostensoorten bovenaan tonen. In een dropdown kun je tussen-kopjes maken, dan kun je op die manier mooi zorgen dat de veel gebruikte (of de soorten die ik aangeef als voorkeur) ook bovenin staan/snel te selecteren zijn.