Hoofdmenu

Deelbetalingen verwerken in Acumulus

Gestart door Es, 02 oktober, 2012, 19:46:02

Vorige topic - Volgende topic

Es

Een factuur in Acumulus kent de status "betaald" of "nog niet betaald", u kunt geen gedeeltelijke betaling aanvinken.

Wilt u een deelbetaling van uw klant in Acumulus verwerken en het eenvoudig op de balans terug kunnen zien?

[list=*]
  • U maakt voor deze deelbetalingen een extra rekening  aan (via Beheer > Bank- & girorekeningen, kas). Deze rekening noemt u "Deelbetalingen debiteuren" en u zet bij de omschrijving  dat het een balansrekening voor deelbetalingen van klanten betreft.[/*]
[list=*]
  • Als u een gedeeltelijke betaling per bank of kas ontvangt, maakt u via een interne overboeking het bedrag over van "Deelbetalingen debiteuren" naar de zakelijke bankrekening of kas. Geef hierbij als omschrijving de naam van de klant en het factuurnummer.
    Op deze manier kunt u elke deelbetaling verwerken, totdat de factuur volledig voldaan is.[/*]
[list=*]
  • Nadat u de laatste deelbetaling op deze manier hebt verwerkt, zet u de status van de factuur op "betaald" met als betaaldatum de datum van de laatste deelbetaling. U moet er nu aan denken dat u bij rekening in dit geval de rekening "Deelbetalingen debiteuren" aangeeft. Hiermee zuivert u het saldo van de rekening "Deelbetalingen debiteuren" weer aan.[/*]
Andersom kan het ook voorkomen dat u zelf een keer niet in staat bent om een rekening van een crediteur (leverancier) in zijn geheel  te betalen. U spreekt dan bijvoorbeeld een betalingsregeling af en wilt deze graag in uw administratie verwerken.

[list=*]
  • U maakt voor deze deelbetalingen een extra rekening  aan (via Beheer > Bank- & girorekeningen, kas). Deze rekening noemt u "Deelbetalingen crediteuren" en u zet bij de omschrijving  dat het een balansrekening voor deelbetalingen aan leveranciers betreft.[/*]
[list=*]
  • U boekt de rekening van uw leverancier in Acumulus via Nieuwe boeking > Nieuwe uitgave zoals u dat gewend bent.[/*]
[list=*]
  • Als u een gedeeltelijke betaling per bank of kas doet, maakt u via een interne overboeking het bedrag over van de zakelijke bankrekening of kas naar "Deelbetalingen crediteuren". Geef hierbij als omschrijving de naam van de leverancier en het factuurnummer.
    Op deze manier kunt u elke deelbetaling verwerken, totdat de factuur volledig voldaan is.[/*]
[list=*]
  • Nadat u de laatste deelbetaling op deze manier hebt verwerkt, zet u de status van de rekening op "betaald" met als betaaldatum de datum van de laatste deelbetaling. U moet er nu aan denken dat u bij rekening in dit geval de rekening "Deelbetalingen crediteuren" aangeeft. Hiermee zuivert u het saldo van de rekening "Deelbetalingen crediteuren" weer aan.[/*]
Wat doet u met de saldi van deze balansrekeningen Deelbetalingen als u de jaarlijkse aangifte (IB of VPB) moet verzorgen?

Denk hierbij heel eenvoudig: de betalingen die via deze balansrekeningen zijn binnengekomen/betaald horen in mindering gebracht te worden op het saldo van de openstaande factuur/rekening.

[list=*]
  • Het saldo van "Deelbetalingen debiteuren" trekt u van uw Debiteurensaldo op de balans af.[/*]
[list=*]
  • Het saldo van "Deelbetalingen crediteuren" trekt u van uw Crediteurensaldo op de balans af.[/*]

Doesdesign

Beste Esther, ik ben net nieuw en ben samen met mijn vader(boekhouder) met acumulus begonnen. Ik geef cursussen edelsmeden en cursisten mogen het lesgeld in twee termijnen betalen. Nu las ik dit stuk over deelbetalingen. Ik heb maar één rekening waar ik alle zakelijke transacties mee maak en dat zou ik graag zo willen aanhouden. Nu schrijft u dat ik nog een extra rekening moet aanmaken, mag dat met hetzelfde rekeningnummer ? Of moet ik nu via de bank een extra rekening openen voor alleen alle deelbetalingen? Kan dat niet eenvoudiger?
Met vriendelijke groet, B.Doesborg

Annalies Janssens

Esther heeft inmiddels (2012 is erg lang geleden  ;)) een artikel in de wiki geplaatst met meer uitleg
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=deelbetalingen

Hoop dat je er zo uitkomt.

Eenvoudiger dan dat kunnen we het niet maken. Enige andere mogelijkheid is dat je de klant 2 facturen stuurt met elk dus een eigen factuurnummer.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Doesdesign

Beste Annelies, dit was een vraag na aanleiding van het artikel Deelbetalingen van Esther. Mijn vraag is daardoor nog niet beantwoord.
MvG Birgit Doesborg

Es

Citaat van: Doesdesign op 24 juli, 2017, 22:05:23
Beste Esther, ik ben net nieuw en ben samen met mijn vader(boekhouder) met acumulus begonnen. Ik geef cursussen edelsmeden en cursisten mogen het lesgeld in twee termijnen betalen. Nu las ik dit stuk over deelbetalingen. Ik heb maar één rekening waar ik alle zakelijke transacties mee maak en dat zou ik graag zo willen aanhouden. Nu schrijft u dat ik nog een extra rekening moet aanmaken, mag dat met hetzelfde rekeningnummer ? Of moet ik nu via de bank een extra rekening openen voor alleen alle deelbetalingen? Kan dat niet eenvoudiger?
Met vriendelijke groet, B.Doesborg

Hier ben ik met het verlossende antwoord :)

In het artikel Deelbetalingen geef ik aan dat er een extra rekening aangemaakt kan worden voor de deelbetalingen.
Deze "rekening" is een interne rekening in de administratie, geen extra rekening bij een daadwerkelijke bank.
In andere administratiepakketten kun je vaak een extra grootboekrekening aanmaken voor diverse zaken. In Acumulus is die optie er niet en heb ik daarom een workaround bedacht, waarmee het wel mogelijk is.

Dus...via Beheer > Rekeningen en kas kom je bij de rekeningen uit die in jouw administratie staan. Standaard staat daar Uw Rekening en Kas, waarbij Uw Rekening de zakelijk gebruikte betaalrekening bij de bank is.
Voeg hier een extra rekening toe, genaamd Deelbetalingen en volg verder de aanwijzingen in het artikel in de Wiki/handleiding.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Doesdesign

Bedankt Esther voor je snelle reaktie ;)
Gr. Birgit

Es