Hoofdmenu

BV-administratie in Acumulus: het boeken van Representatiekosten

Gestart door Es, 03 oktober, 2012, 17:14:22

Vorige topic - Volgende topic

Es

Bij het boeken van de kostensoort Representatie & Verteer (eten & drinken) geeft Acumulus de volgende melding:

Dit zijn gemengde kosten die u niet volledig mag aftrekken! Vanaf 2007 mag u maximaal 73,5% aftrekken. De BTW mag u niet aftrekken als voorbelasting. Acumulus corrigeert deze boeking automatisch (alleen op exploitatiekosten en niet op investeringen). Indien u dat niet wilt, kunt u dit uitvinken.

Voor IB-ondernemers is dit een mooi voorbeeld van de manier waarop Acumulus automatisch meedenkt met de geldende fiscale regels en hen daarop attent maakt en helpt. Tot zover prima!

Als ondernemer met een BV kunt u dit automatisch corrigeren door Acumulus beter niet laten toepassen. Het beperkt aftrekbare deel van deze kosten wordt u immers niet persoonlijk (als DGA van een BV) aangerekend: het mag slechts door de BV voor wat betreft de vennootschapsbelasting niet volledig afgetrokken worden van het resultaat. De correctie voor deze beperkt aftrekbare kosten dient u dan ook in de VPB-aangifte (vennootschapsbelasting) aan te geven en de cijfers in Acumulus houdt u beter op het commerciële resultaat.

Als u dus de kostensoort Representatie & Verteer in Acumulus gebruikt, haalt u dan het vinkje in het hokje voor de tekst "Gemengde kosten automatisch corrigeren" weg. Acumulus boekt dan 100% van het bedrag als zakelijke kosten.

Vergeet in dit geval niet dat u zelf moet bedenken dat u de BTW op 0% zet (indien van toepassing) , zodat de BTW niet ten onrechte als voorbelasting wordt berekend.

Tip: als u in een restaurant een diner of lunch gebruikt, mag u de BTW niet als voorbelasting in mindering brengen. Maar stel dat u een keer wat broodjes bestelt om op kantoor te eten of een maaltijd ophaalt tijdens een avondje overwerken, dan mag u de BTW wel als voorbelasting boeken.

Katja@NexusMarketing

Hi Esther,
Ik heb hier wat vragen over:
- Ik heb binnenkort een stamrechtbv. Als ik de admin in acumulus wil opzetten, naast die van mijn eenmanszaak, moet ik dan een nieuw account aanvragen? (2e keer klant worden)
- Kan jij iemand aanbevelen om te ondersteunen bij het zelf doen? Als ik het uitbesteed kost het €400 per jaar. Als dit met zelf doen goedkoper kan, dan doe ik dat natuurlijk!

Es

Hoi Katja,

de administratie van een stamrechtBV zou je best in Acumulus kunnen zetten. Je hebt hier wel een 2e account voor nodig, dit kun je voor een gereduceerd tarief aanvragen. Gewoon bij de aanvraag aangeven dat je al een account in Acumulus hebt, dan krijg je voor het tweede en volgende account korting op je maandtarief.

Of ik iemand kan aanbevelen voor het ondersteunen van het opzetten in Acumulus...?
Er staat een lijst van administratiekantoren op de site van Acumulus, maar ik weet eerlijk gezegd niet precies welke van deze kantoren een BV-administatie in Acumulus ondersteunen. Je kunt er even tussen kijken of je een kantoor ziet wat je aanspreekt en/of bij jou in de buurt zit.
Zelf doen lijkt overigens vaak goedkoper, maar vergeet niet dat je een publicatieplicht hebt en een aangifte vennootschapsbelasting moet doen. De gegevens hiervoor rollen niet \"vanzelf\" uit Acumulus, zoals dat wel het geval is voor het zakelijke gedeelte van de aangifte Inkomstenbelasting. Een beetje (deskundige) hulp is dus wel raadzaam, zeker in het begin.

Groet, Esther

Katja@NexusMarketing

Dank je! Zodra de bv is opgericht ga ik ermee aan de slag!

Relief

Hi Esther,

Allereerst dank voor al je tips! Ik ga over van een eenmanszaak naar een BV. Ik wil de administratie zoveel mogelijk zelf doen in AC. Ik heb wat info gelezen in AC Wiki, heb jij verder nog tips?

Gr Ronald

Es

Ja, zorg voor een goede beginbalans van de BV en zet die met wat hulp in Acumulus. Dan heb je een goede basis om mee te starten. Als je wat concrete aanwijzingen nodig hebt kun je de klantenservice van Acumulus mailen, of als je wilt een rechtstreeks bericht aan mij sturen.

En houdt de Wiki in de gaten, want de komende tijd worden er nog een aantal stukken toegevoegd, die o.a. voor BV-administraties in Acumulus handig zijn.

Relief

Esther, heel erg bedankt en ik kijk uit naar de toevoegingen in Acumulus.

gr Ronald

Frans Martens

#7
Hallo Esther,

Ik kreeg als tip van jou:

Tip: als u in een restaurant een diner of lunch gebruikt, mag u de BTW niet als voorbelasting in mindering brengen. Maar stel dat u een keer wat broodjes bestelt om op kantoor te eten of een maaltijd ophaalt tijdens een avondje overwerken, dan mag u de BTW wel als voorbelasting boeken.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik met met mijn eenmanszaakje, wanneer ik op de weg naar de BurgerKing ga en mijn broodje in de auto opeet, deze kosten in zijn geheel aftrekken, ondanks dat ik het venstertje krijg van "Let op, U mag deze kosten niet volledig aftrekken! " krijg?

Ik had even gegoogled en kwam het volgende tegen bij Lancelot:


"Beste Emeraude,

Ik heb het gecheckt met onze fiscalist. Ik had het niet helemaal goed. Ron van der Kolk zat wel goed. Even op een rijtje:

Voor de BTW:
Eten en drinken bij een restaurant - BTW niet aftrekbaar
Eten en drinken gekocht bij de supermarkt - BTW aftrekbaar.

Voor de winst:
Kun je de BTW niet aftrekken dan mag je deze als kosten opvoeren. Alle kosten inzake voedsel, drank en genotsmiddelen (3.15-la) vallen onder de beperkt aftrekbare kosten. Dit wil zeggen: als het aan te merken is als kosten. Wanneer er geen zakelijk aspect is zijn dit gewoon priveuitgaven. Enkele voorbeelden:
Eten & drinken met een klant = representatie (voor 73,5% aftrekbaar)
Eten onderweg voor het werk = reis en verblijfkosten (voor 73,5% aftrekbaar)
Eten bij overwerk (voor 73,5% aftrekbaar)
Regulier eten & drinken tijdens werktijd (= prive = niet aftrekbaar)"

In mijn geval zou het dus reis en verblijfskosten worden, alleen kan ik in Acumulus geen gemengde kosten invoeren bij het kopje reis en verblijfskosten!

Hoop dat je me enige duidelijkheid kan verschaffen!

Es

Citaat van: Frans Martens op 28 april, 2013, 12:31:29
Hallo Esther,

Ik kreeg als tip van jou:

Tip: als u in een restaurant een diner of lunch gebruikt, mag u de BTW niet als voorbelasting in mindering brengen. Maar stel dat u een keer wat broodjes bestelt om op kantoor te eten of een maaltijd ophaalt tijdens een avondje overwerken, dan mag u de BTW wel als voorbelasting boeken.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik met met mijn eenmanszaakje, wanneer ik op de weg naar de BurgerKing ga en mijn broodje in de auto opeet, deze kosten in zijn geheel aftrekken, ondanks dat ik het venstertje krijg van "Let op, U mag deze kosten niet volledig aftrekken! " krijg?

Hallo Frans,

Mijn tip heeft betrekking op de BTW en of die wel/niet aftrekbaar is. Daarnaast speelt er een andere kwestie en dat is dat de kosten beperkt aftrekbaar zijn, maar dat staat dus los van de BTW-vraag.

Voor wat betreft de BTW:
Zie hiervoor artikel 15 lid 5 van de wet Omzetbelasting, waarvan de letterlijke tekst luidt:

5. Geen aftrek vindt plaats van belasting welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van het hotel-, café-, restaurant-, pension- en aanverwant bedrijf aan personen die daar slechts voor een korte periode verblijf houden.

Letterlijk vertaald: het bij een restaurant nuttigen van een maaltijd mag geen btw verrekend worden, het ophalen van een maaltijd en die nuttigen op het bedrijf mag wel btw van verrekend worden.

Es

Citaat van: Frans Martens op 28 april, 2013, 12:31:29
In mijn geval zou het dus reis en verblijfskosten worden, alleen kan ik in Acumulus geen gemengde kosten invoeren bij het kopje reis en verblijfskosten!

Wanneer je er voor wilt kiezen om een broodje onderweg als reis- en verblijfkosten in Acumulus te boeken en tevens de BTW te verrekenen, dan zou je de correctie voor gemengde kosten bij Privegebruik kunnen zetten, dus dan kies je voor 26,5% privegebruik. De BTW van het zakelijke deel wordt dan als voorbelasting in Acumulus gezet.