Hoofdmenu

Privéauto Eenmanszaak: kilometervergoeding en aftrek BTW in 2012

Gestart door Es, 29 oktober, 2012, 12:39:47

Vorige topic - Volgende topic

Es

Voert u als IB-ondernemer uw administratie in Acumulus en heeft u een privéauto die u ook voor zakelijke doeleinden gebruikt?

In dat geval mag u hiervoor in 2012 bepaalde kosten in aftrek brengen op het resultaat van uw onderneming:


1.   een kilometervergoeding van 19 cent per zakelijk gereden kilometer.


U voert deze kosten in Acumulus via Nieuwe boeking > Speciale boekingen > ik wil de kilometervergoeding invoeren voor zakelijke kilometers met mijn privéauto. Hierbij vult u de km's van de heen- en terugreis in, de datum van de rit en een beknopte omschrijving van het zakelijke doel van deze rit.


2.   het zakelijke deel  van de BTW-belaste  gebruikskosten die u maakt voor uw privéauto.

U kunt dit doen door een sluitende kilometerregistratie bij te houden. Noteer in ieder geval een beginstand op 1 januari en eindstand op 31 december van de kilometerteller in uw auto. Uw zakelijke kilometers kunt u in Acumulus vrij eenvoudig bijhouden door de zakelijke kilometers zoveel mogelijk per rit gelijk in te voeren via de kilometervergoeding zoals genoemd onder 1. U weet dan aan het eind van het jaar het totaal van de zakelijke kilometers. Op basis hiervan berekent u het zakelijke percentage van uw totaal gereden kilometers.

Om de BTW-belaste kosten van uw privéauto bij te houden kunt u een inmiddels veelgebruikte methode in Acumulus hanteren:
[list=*]
  • U maakt een extra rekening "BTW-kosten privéauto" aan (Beheer > Bank- & girorekeningen, kas);[/*]
[list=*]
  • Als u BTW-belaste kosten via uw zakelijke rekening maakt voor uw privéauto, bijvoorbeeld onderhoud of brandstof, maakt u via een interne overboeking (Nieuwe boeking > Speciale Boekingen > Ik wil een bedrag intern overboeken) het bedrag over van uw zakelijke bankrekening naar "BTW-kosten privéauto";
Als u via uw privérekening BTW-kosten voor uw privéauto maakt doet u een privéstorting voor het bedrag op de rekening "BTW-kosten privéauto";
Zo boekt u het hele jaar al deze kosten op die rekening en geeft u bij de omschrijving het BTW-percentage (19% of 21%) aan;[/*]
[/list]
[list=*]
  • Op het moment dat u aan het eind van het jaar de werkelijke verhouding weet, maakt u de nodige boekingen voor de bedragen met 19% en 21% BTW met de knop Nieuwe boeking > Speciale boekingen > Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privéauto invoeren. U moet dan het totale bedrag wat er op de rekening "BTW-kosten privéauto" staat via deze boekingen wegboeken en geeft bij elke boeking het juiste percentage van de BTW en van de verhouding tussen de zakelijk en privé gereden kilometers aan. Zo komt het saldo van "BTW-kosten privéauto" weer op 0 en verrekent u het juiste bedrag aan BTW bij de laatste BTW-aangifte van het jaar.[/*]
! Let op: omdat er in 2012 een btw-verhoging aan de orde is, kunt u ervoor kiezen om bij de omschrijving van de kosten het BTW % aan te geven en vervolgens aan het eind van het jaar zelf deze kosten te splitsen in 19% en 21%. Dit is de manier zoals boven staat beschreven.

! U kunt er ook voor kiezen om niet één, maar twee extra rekeningen aan te maken en deze respectievelijk "BTW-kosten privéauto 19%" en "BTW-kosten priveauto 21%" te noemen en op deze manier per boeking al een splitsing bij te houden. U brengt in dat geval aan het eind van het jaar beide rekeningen weer naar 0 door de juiste boekingen per rekening te doen.

Wat kunt u met de BTW van de gebruikskosten van uw privéauto als u geen sluitende kilometerregistratie heeft?

In dat geval kunt u ervoor kiezen om alle (100%) BTW voor de gebruikskosten van uw privéauto af te trekken en een zogenoemde forfaitaire bijtelling voor het privégedeelte van de BTW op te voeren. Dit forfait is 1,5% van de cataloguswaarde incl. BTW en BPM van uw privéauto. Deze bijtelling komt bij de laatste BTW-aangifte van het jaar in rubriek 1d (privégebruik) en als grondslag komt  hier de cataloguswaarde incl. BTW en BPM te staan. Het kan zijn dat deze bijtelling hoger uitvalt dan het totaal in aftrek te brengen BTW-bedrag. In dat geval kiest u er voor om in het geheel geen BTW voor de gebruikskosten van uw privéauto in mindering brengen. Het is immers niet de bedoeling dat u er geld op toe moet leggen.....

N.B. Het verdient aanbeveling om een sluitende km-registratie te hebben en bij gebrek aan een sluitende km-registratie eerst uit te rekenen of het loont om de BTW van de gebruikskosten van uw privéauto op te voeren.  

Wat valt er allemaal onder de BTW-belaste gebruikskosten van uw privéauto?

U moet hier voornamelijk denken aan brandstof en onderhoudskosten, zoals de jaarlijkse APK-keuring/onderhoudsbeurt. Op motorrijtuigenbelasting en verzekeringen zit geen BTW, hier kunt u in dit verband dus niets mee. Let er goed op dat een bon/rekening wel op naam moet staan of aan u gelinkt moet kunnen worden. Brandstofbonnen (tankbonnen) dienen in dit geval met een bankpas betaald te worden van uw zakelijke of privébankrekening  om geldig te zijn voor aftrek van een gedeelte van de BTW. Als u een tankbeurt contant heeft betaald, kunt u deze niet gebruiken in dit verhaal.

Waar u ook niets mee kunt in dit verband zijn bijvoorbeeld het inbouwen van een airco, het aanbrengen van een extra remlicht, spoiler etc. Voor alle duidelijkheid: alles wat in de auto "op gaat" hoort bij de auto op zich en deze is in dit verhaal als privévermogen aangemerkt. De BTW die u voor deze onderdelen moet betalen, komen volledig  voor UW rekening en kunt u in het geheel niet in aftrek brengen.

Sacha

superduidelijk  :D

nog wel even een vraag voor de berekening zakelijk/prive. Kan ik in Acumulus een overzicht krijgen van het totaal ingevoerde aantal zakelijke kilometers per jaar?

Es

Dank je  :)

Het totaal aantal ingevoerde zakelijke km\'s kun je zelf berekenen door het totale bedrag van de kilometervergoeding te delen door 0,19.
Het bedrag van de kilometervergoeding vind je o.a. bij Overzichten > Winst- en Verliesrekening.

Sacha

ok thanx, ik wilde ff kijken op welk zakelijk % ik nu ongeveer zat  :)

patrick@dkc

Zit er (behalve verhouding privé-zakelijk) ook nog een verdeelsleutel over het jaar in? Ik ben pas in september begonnen met privé kilometers in te boeken (toen heb ik zelf een auto gekocht, daarvoor leaseauto). Moet je dan ook weer iets van 4/12 doen of in dit geval niet?

Overigens eindelijk eens een duidelijk stuk hoe je dit moet registreren en boeken!

Wat betreft het bijhouden van km-registratie: zo staat het hier juist. Ik heb dit onderwerp nog besproken met Belastingdienst (kennismakingsgesprek) omdat het mij te dol leek dat je ook elk privéritje zou moeten registreren. Begin- en eindstanden per jaar én kilometers geregistreerd in Acumulus volstaan dus (hebben ze ook nog eens schriftelijk bevestigd in een verslag).

Es

Als je gedurende de eerste 8 maanden vh jaar een leaseauto hebt gehad, vermoed ik dat je daar bijtelling over hebt moeten rekenen?
Die periode sluit je dan als het ware af door de leaseauto de deur uit te doen en een priveauto aan te schafffen. De bijtelling stopt dus na die 8 maanden en over de laatste 4 maanden van het jaar heb je een andere situatie.

De verhouding prive/zakelijk kun je gewoon over 4 maanden bijhouden en het juiste percentage vd BTW over de gebruikskosten van je auto (over die 4 maanden) aftrekken. De beginstand van de km-teller is dan niet 1 januari, maar 1 september in dit geval. Heel simpel eigenlijk..... ;)

patrick@dkc

Inderdaad bijtelling is over de eerste 8 maanden geregeld. Het is mooi dat er ook niet weer een verdeelsleutel over het aantal maanden van het jaar moet gebeuren, is er toch nog iets eenvoudig aan al die regelingen rondom de melkkoe.

Dank je voor de toelichting.


punchin

Citaat van: Esther-Meer over CijfersIn dat geval kunt u ervoor kiezen om alle (100%) BTW voor de gebruikskosten van uw privéauto af te trekken en een zogenoemde forfaitaire bijtelling voor het privégedeelte van de BTW op te voeren.

In mijn geval (relatief goedkope auto) lijkt dit zelfs voordeliger. Maar hoe boek ik die forfaitaire bijtelling in?

Annalies Janssens

Hiervoor moet misschien nog een stukje in de wiki komen maar voor nu zou ik het zo doen (is even knutselen)

Je doet even alsof het om een bedrijfsauto gaat waarvoor je de bijtelling gaat boeken:
nieuwe boeking, ik wil de bijtelling voor prive-gebruik bedrijfsauto invoeren

vakje: BTW volledig afgetrokken niet aanvinken.
(dan wordt er namelijk 1,5% bijgeteld.

Vervolgens ga je naar laatste boekingen.
Daar zie je 3 boekingen:
-  investering (die verwijder je)
-  balanspost BTW (die is goed en vind je terug onder BTW aangifte 1d
-  af Diversen (dit is de bijzondere fiscale aftrekpost ivm de bijgetelde BTW; die boeking is ook juist
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

punchin

Citaat van: AnnaliesVervolgens ga je naar laatste boekingen.
Daar zie je 3 boekingen:
-  investering (die verwijder je)
-  balanspost BTW (die is goed en vind je terug onder BTW aangifte 1d
-  af Diversen (dit is de bijzondere fiscale aftrekpost ivm de bijgetelde BTW; die boeking is ook juist

Bedankt voor je reactie.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de boeking verwijderen die bestaat uit Uitgave/BIJ/0 euro?

Annalies Janssens

ik geloof het niet....Alleen het bedrag van de investering (dus de boeking die je ziet van het grote bedrag (cataloguswaarde van je auto) moet je verwijderen.
De andere 2 (balanspost en AF diversen) moet je laten staan.

Je mag evt. de boeking doen en me dan  tijdelijk toegang geven tot je account; mail me dan maar even.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

punchin

Citaat van: Annaliesik geloof het niet....Alleen het bedrag van de investering (dus de boeking die je ziet van het grote bedrag (cataloguswaarde van je auto) moet je verwijderen.
De andere 2 (balanspost en AF diversen) moet je laten staan.

Je mag evt. de boeking doen en me dan  tijdelijk toegang geven tot je account; mail me dan maar even.

Bedankt, ik heb de boeking gedaan en je tijdelijke toegangsgegevens gemaild.

beernt

Ik heb een aanvullend vraagje. Ik besluit om mijn auto (privé) naar zakelijk te verhuizen. Hoe boek ik dat in?

Bert-Jan

Dat mag in principe alleen bij koop en bij de start van de onderneming.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ivo Henckens

Beste Annalies, Esther, Bert-Jan of slimme medegebruikers,

Ik ben IB-ondernemer waarbij ik met ingang van 1 oktober 2012 op naam van mijn onderneming  een personenauto lease (full operational lease) die ik ook prive gebruik en waarvoor ik in mijn IB aangifte een fiscale bijtelling opgeef op basis van cataloguswaarde, periode en bijtellingspercentage.

De maandelijkse BTW-factuur van de leasemaatschappij boek ik als bedrijfskosten.

De boeking \"Ik wil de bijtelling voor het privé-gebruik van mijn bedrijfs-auto invoeren\" heb ik nog niet gebruikt, in de veronderstelling dat deze speciale boeking is bestemd voor de AANKOOP van een bedrijfsauto.

Ik ben nu echter gaan twijfelen en zit met de vraag: is mijn handelswijze correct, of moet ik aanvullend op de fiscale bijtelling op mijn IB aangifte ook deze speciale boeking verrichten in Acumulus?

Hartelijk dank,

Ivo Henckens
Mvg -- Ivo Henckens

Bert-Jan

Je moet deze speciale boeking wel gebruiken. De aankoop wordt geboekt met een Zakelijke uitgave.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

De speciale boeking zet niet alleen de IB-bijtelling in Acumulus, maar ook de BTW-correctie voor het privegebruik.